انتشار این مقاله


مصرف سیگار عملکرد سیستم ایمنی در برابر ملانوما را تضعیف می‌کند

طبق یک گزارش جدید، احتمال بقای بیماران مبتلا به ملانوما با سابقه مصرف سیگار، ۴۰ درصد از افرادی که هرگز سیگار نکشیده ‌اند کمتر است.
مطالعه‌ای روی بیش از ۷۰۰ بیمار مبتلا به ملانوما، عمدتا اهل شمال انگلستان، شواهدی مبنی بر تاثیر مصرف سیگار روی تضعیف سیستم ایمنی و کاهش بقا در برابر بیماری را نشان می‌دهد.

طبق یک گزارش جدید، که توسط Cancer Research UK تهیه شده است، احتمال بقای بیماران مبتلا به ملانوما با سابقه مصرف سیگار، ۴۰ درصد از افرادی که هرگز سیگار نکشیده ‌اند کمتر است.
مطالعه‌ای روی بیش از ۷۰۰ بیمار مبتلا به ملانوما، عمدتا اهل شمال انگلستان، شواهدی مبنی بر تاثیر مصرف سیگار روی تضعیف سیستم ایمنی و کاهش بقا در برابر بیماری را نشان می‌دهد.
این یافته های جدید محققان دانشگاه لیدز، دلیل دیگری به دلایل ترک سیگار اضافه می‌کند، به ویژه در کسانی که مبتلا به ملانوم، خطرناک ترین نوع سرطان پوست، هستند.


مقاله مرتبط: ترک اعتیاد به سیگار: با ساده‌ترین و مؤثرترین راهکارها آشنا شوید


دانشمندان دریافتند به طور کلی، احتمال زنده ماندن بیماران سیگاری، نسبت به کسانی که یک دهه بعد از تشخیص بیماری‌شان اصلا سیگار نکشیده‌ بودند، ۴۰ درصد کاهش می‌یابد. در یک زیرمجموعه ۱۵۶ نفری از بیمارانی که بیشترین اندیکاتورهای ژنتیکی برای سلول‌های ایمنی را داشتند، سیگاری‌ها در حدود چهار و نیم برابر کمتر نسبت به افرادی که هرگز سیگار نکشیده بودند، زنده ماندند.

این مطالعه ارتباطی بین سیگار کشیدن و افزایش احتمال شكست از ملانوما را نشان داد اما نتوانست کاملا اثبات کند سیگار کشیدن باعث کاهش میزان بقا می‌شود.

تحقیقات و دانشمندان دیگری نیز اثرات نامطلوب سیگار روی سیستم ایمنی بدن را گزارش کرده‌اند، اما هنوز مشخص نیست کدام مواد شیمیایی مسئول این اثر هستند.


مقاله مرتبط: تحقیقات دندانپزشکی نشان می دهد که سیگار کشیدن سیستم ایمنی را تضعیف می کند


پروفسور جولیا نیوتن بیشاپ، نویسنده اول مقاله و متخصص پوست در دانشگاه لیدز، گفت:

سیستم ایمنی مانند یک ارکستر با چندین قطعه است. این تحقیق نشان می‌دهد که سیگار کشیدن می‌تواند همکاری اعضا را مختل کند، یعنی نوازندگان می‌توانند به نواختن ادامه دهند اما به طور نامنظم.
نتیجه این است که، پاسخ ایمنی در سیگاری‌ها برای نابود کردن ملانوم برانگیخته می‌شود، اما کمتر موثر بوده و افراد سیگاری احتمال بقای کم‌تری دارند.
بر اساس این یافته‌ها، ترک مصرف سیگار در افرادی که مبتلا به ملانوم هستند، باید به شدت توصیه شود.

دکتر جولی شارپ، سرپرست اطلاعات بهداشتی در Cancer Research UK، افزود:

به طور کلی، این نتایج نشان می‌دهد سیگار کشیدن می‌تواند احتمال بقای بیماران مبتلا به ملانوما را محدود کند در نتیجه بسیار مهم است که آن‌ها از تمام حمایت‌های لازم برای ترک سیگار بهره‌مند شوند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید