انتشار این مقاله


بوتاکس، فیلرهای پوستی و تفاوت‌ها

تفاوت بین بوتاکس و فیلر های پوستی چیست؟ بوتاکس و فیلر های پوستی ، درمان‌های زیبایی هستند که از طریق تزریق، معمولا در مطب یک دکتر انجام می‌شود. آنها تهاجمی حداقلی دارند، به این معنی که نیاز به جراحی ندارند. با این وجود، به نظر می‌رسد که شباهت‌های این دو در اینجا به پایان می‌رسد. […]

تفاوت بین بوتاکس و فیلر های پوستی چیست؟

بوتاکس و فیلر های پوستی ، درمان‌های زیبایی هستند که از طریق تزریق، معمولا در مطب یک دکتر انجام می‌شود. آنها تهاجمی حداقلی دارند، به این معنی که نیاز به جراحی ندارند. با این وجود، به نظر می‌رسد که شباهت‌های این دو در اینجا به پایان می‌رسد.

طبق نظر انجمن جراحان پلاستیک آمریکا (ASPS)، با احتساب بیش از ۹ میلیون بار انجام پروسه در سال ۲۰۱۵، بوتاکس و فیلر های پوستی محبوب هستند.

بوتاکس حاوی باکتری های خالص‌شده است که ماهیچه‌ها را بی‌حرکت می‌کند. در انجام این کار، بوتاکس می‌تواند باعث شود خطوط و چین و چروک های ناشی از حالات صورت کمتر ظاهر شوند.

فیلر های پوستی حاوی مواد تشکیل دهنده‌ای هستند که نواحی‌ای که به علت پیری نازک شده اند را پر می‌کند. این نازک شدن در گونه‌ها، لب‌ها و اطراف دهان رایج است.

مردم باید از هزینه ها و خطرات درمان آگاه باشند و انتظارات واقع‌بینانه ای از آنچه می‌توانند انجام دهند داشته باشند.

بوتاکس چیست؟

بوتاکس ممکن است به بهبود چین و چروک های پویا، مانند چین و چروک پا کلاغی در اطراف چشم و خطوط افقی در پیشانی کمک کند.

بوتاکس فرم خالص سم بوتولینوم است که از باکتری‌ها به دست می‌آید. اگرچه این سم در مقادیر بالا مرگبار است، مقدار کم و تنظیم شده بوتاکس برای اصلاح چین و چروک‌ها، ده ها سال است که با اطمینان استفاده می‌شود.

بوتاکس با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی در عضلاتی که در آن تزریق می‌شود، کار می‌کند. وقتی این سیگنال‌های عصبی قطع می‌شود، عضله موقتا فلج یا بی‌حرکت می‌شود. بدون حرکت این عضلات انتخاب شده در صورت، چروک‌ها ممکن است نرم شوند، کاهش یابند و یا حتی از بین بروند.

بوتاکس و درمان‌های دیگر ساخته‌شده با سم بوتولینوم گاهی اوقات به نام نورومودولاتورها یا نوروتوکسین‌ها نامیده می‌شوند.

سم بوتولینوم درمانی با نام‌های تجاری Botox Cosmetic، Dysport و Xeomin فروخته می‌شود.

بوتاکس چه چیز را می‌تواند اصلاح کند؟

بوتاکس فقط روی چروکهای ایجاد شده توسط حرکت عضلانی اثر می‌کند. این‌ها به عنوان چروک‌های دینامیک شناخته می‌شوند و اغلب به عنوان “خطوط حالت” نامیده می‌شوند.

رایج ترین چروک های دینامیک که بوتاکس می‌تواند درمان کند، خطوط در قسمت بالایی صورت، مانند “۱۱” بین ابروها، خطوط افقی در پیشانی و پاهای کلاغی در اطراف چشم. این خطوط بوسیله لبخند زدن، اخم کردن، چشم‌ها را در هم کشیدن (مثلا در برابر نور آفتاب یا برای بهتر دیدن در تاریکی) و سایر حالات صورت است.

بوتاکس بر روی خطوط و چین و چروک هایی که دراثر شل شدن یا فربهی ایجاد می‌شود تاثیری ندارد. این‌ها به‌عنوان چروک‌های استاتیک شناخته می‌شوند. چین و چروک استاتیک شامل خطوط در گونه‌ها، گردن، و فک تحتانی است.

بوتاکس درمان دائمی نیست. درمان‌های مکرر برای تداوم کاهش چین و چروک ضروری است. اثر شل کننده عضلانی بوتاکس در بیشتر افراد، ۳ تا ۴ ماه طول می‌کشد.

عوارض جانبی و ملاحظات بوتاکس

ASAP بوتاکس را ایمن می‌داند و ۶.۷ میلیون بار در سال ۲۰۱۵ انجام شده است.

از آنجایی‌که بوتاکس در طول زمان از بین می‌رود، بیشتر عوارض جانبی موقتی است.

عوارض جانبی احتمالی بوتاکس عبارتند از:

  • افتادگی پلک یا ابرو در صورت تزریق در نزدیکی چشم
  • ضعف یا فلج عضلات مجاور
  • کهیر، اگزما، بثورات پوستی و یا خارش
  • درد، خونریزی، کبودی، تورم، بی حسی یا قرمزی
  • سردرد
  • خشکی دهان
  • نشانه های مانند آنفولانزا
  • حالت تهوع
  • مشکل در بلع، صحبت کردن یا تنفس
  • مشکلات کیسه صفرا
  • تاری دید یا اختلالات بینایی

همچنین درمان ممکن است به دلیل آنتی بادی‌هایی که با سموم مبارزه می‌کنند، نتواند اثر کند. با این وجود، این اتفاق در کمتر از ۱ درصد از افرادی که بوتاکس را تکرار می‌کنند رخ می‌دهد.

ASPS توصیه می‌کند که افراد بعد از درمان با بوتاکس، ناحیه ی تزریق را مالش یا ماساژ ندهند. این می‌تواند توکسین را به پوست اطرافش گسترش دهد و موجب سست شدن عضله و مشکلات دیگر شود.

با توجه به آمارهای سال ۲۰۱۶ از ASPS، میانگین هزینه تزریق بوتاکس ۳۸۵ دلار است.

فیلر های پوستی چیست؟

فیلر ها یا پرکننده‌های پوستی ممکن است به بزرگ کردن لب های نازک کمک کنند.

فیلر های پوستی، که گاهی اوقات به عنوان پرکننده های بافت نرم نامیده می‌شوند، موادی هستند که برای تزریق زیرسطح پوست طراحی شده‌اند تا حجم را افزایش دهند و آن ناحیه را پر کنند.

مواد مورد استفاده در فیلر های پوستی عبارتند از:

  • کلسیم هیدروکسیل آپاتیت، که یک ترکیب شبه معدنی در استخوان‌ها است.
  • اسید هیالورونیک، که در برخی از مایعات و بافت‌های بدن یافت می‌شود که به پوست حالت پری می‌دهد.
  • پلی آلکیل آمید، یک ژل شفاف است که با بدن سازگار است.
  • پلی لاکتیک اسید، که پوست را تحریک می‌کند تا کلاژن بیشتری تولید کند.
  • میکروسفر های پلی متیل متاکریلات (PMMA)، یک پرکننده نیمه دائمی است هر کدام از این‌ها برای درمان علائم مختلف پیری یا دیگر مسائل مربوط به زیبایی طراحی شده است.

هم زمانی‌که طول می‌کشد تا اثر کنند، و هم مدتی که اثرشان باقی می‌ماند، متفاوت است. برخی از فیلر ها ۶ ماه باقی می‌مانند، درحالی‌که بقیه تا ۲ سال یا بیشتر باقی می‌مانند.
افراد باید با پزشک خود در مورد نیازها و انتظارات فردی خود بحث کنند تا مشخص شود کدام فیلر برای آن‌ها بهترین انتخاب است.

فیلر های پوستی چه چیزی را می‌توانند اصلاح کنند؟

انواع مختلف فیلر های پوستی برای درمان علائم مختلف پیری طراحی شده‌اند. بسته به فیلر انتخاب شده، می‌توانند:

  • لب‌های نازک را بزرگ کنند،
  • مناطق کم عمق صورت را پر کنند و ارتقا دهند،
  • سایه یا چروک‌های زیر چشم ایجاد شده توسط پلک تحتانی را کاهش دهند یا حذف کنند،
  • ظاهر اسکار های فرو‌رفته را بهبود بخشد یا پر کند.
  • چروک های استاتیک را به ویژه در بخش تحتانی صورت شامل چروک‌های دور دهان و در امتداد گونه را پر کند یا متعادل کند. این چین و چروک ها معمولا نتیجه از دست رفتن کلاژن و خاصیت الاستیکی پوست است.

خطرات و ملاحظات فیلر های پوستی

فیلر های پوستی ایمن در نظر گرفته می‌شوند اما عوارض جانبی ممکن است رخ دهد. شایع‌ترین مشکلات عبارتند از:

  • بثورات پوستی، خارش، و یا بثورات جوش مانند،
  • قرمزی، کبودی، خونریزی یا تورم،
  • ظاهر نامطلوب، مانند عدم متقارن، توده‌ها، و یا اصلاح بیش از حد چین و چروک‌ها،
  •  آسیب پوستی که موجب زخم، عفونت و اسکار می‌شود.
  • توانایی احساس ماده فیلر زیر پوست
  • نابینایی یا سایر مشکلات بینایی،
  • مرگ سلول های پوستی به دلیل از دست‌رفتن جریان خون به منطقه.

هزینه درمان با فیلر های پوستی متفاوت است و بستگی به ارائه‌دهنده‌ی آن، منطقه مورد درمان و نوع فیلر انتخاب‌شده دارد. آمار ASPS 2016 هزینه‌ها را این‌گونه لیست می‌کند برحسب هر سرنگ:

  • کلسیم هیدروکسی آپاتیت، مانند Radiesse :حدود ۶۸۷ دلار
  • اسید هیالورونیک مانند Juvederm، Restylane یا Belotero: 644 دلار اسید پلی لاکتیک مانند Sculptra: حدود ۷۷۳ دلار
  • میکروسفرهای پلی متیل متاکریلات، از قبیل Bellafill: حدود ۸۵۹ دلار

این هزینه ها ممکن است بسته به میزان استفاده از فیلر، بیشتر یا کمتر باشد. با استفاده از کمتر از یک سرنگ پر از فیلر ممکن است ارزانتر از استفاده از یک سرنگ کامل یا بیش از یک سرنگ باشد. ارائه‌دهنده همچنین ممکن است هزینه‌های اضافی برای خدمات حرفه ای خود، ویزیت، و یا هزینه‌های دیگر اعمال کند.

تفاوت‌های کلیدی

به‌طور خلاصه، تفاوت بین بوتاکس و فیلر ها عبارتند از:

بوتاکس: این عضلات را برای جلوگیری از چین و چروک و چروک‌های ناشی از حالات چهره، فلج می‌کند. این‌ها معمولا در صورت فوقانی مانند پیشانی و در اطراف چشم یافت می‌شوند.

فیلر های پوستی: این‌ها از اسید هیالورونیک و مواد مشابه استفاده می‌کنند تا مناطقی که حجم و صافی خود را از دست داده‌اند، پر کنند. این شامل چین و چروک در اطراف دهان، لب‌های نازک و گونه هایی است که حجم و پری خود را از دست داده اند. آن‌ها همچنین ممکن است در چروک‌های پیشانی، اسکارها و دیگر مناطقی که به حجم اضافی برای نمای یکدست‌تر احتیاج دارند مورد استفاده قرار گیرند.

نتایج بوتاکس ۳ تا ۴ ماه باقی می‌ماند. زول اثر فیلرهای پوستی بسته به نوع فیلر استفاده شده متفاوت است.

از آنجا که بوتاکس و فیلر ها مواد مختلف و طراحی شده برای کاربردهای مختلف هستند، گاهی اوقات می‌توانند در یک درمان ترکیب شوند. برای مثال، کسی ممکن است بوتاکس را برای اصلاح خط بین چشم‌ها و فیلر را برای اصلاح خطوط لبخند در اطراف دهان استفاده کند.

نتیجه گیری

بوتاکس و فیلر ها، بی‌خطر در نظر گرفته می‌شوند و عوارض جانبی در کمتر از ۱ درصد از دریافت‌کننده ها رخ می‌دهد.

میلیون‌ها تزریق بوتاکس و فیلر هر ساله انجام می‌شود و رکورد خوبی در زمینه ایمنی دارند. مطالعه ای درJAMA Dermatology  نشان داد که روشهای بوتاکس و فیلر اگر توسط متخصصان باتجربه‌ی دارای برد تضمین کننده انجام شود بسیار مفید است. عوارض جانبی در کمتر از ۱ درصد از دریافت‌کنندگان رخ داده است، و بیشتر این موارد جزئی بودند.

اگر چه بوتاکس و فیلر ها روش هایی با تهاجم حداقلی هستند، اما هنوز برخی از خطرات را به همراه دارند. قبل از استفاده از این درمان، فرد باید از تمام مزایا و خطرات احتمالی آگاه باشد.
بوتاکس و فیلرها برای زنان باردار یا شیرده توصیه نمی‌شود. افرادی که از نظر سلامتی، شرایط خاصی دارند و یا هر دارویی مصرف می‌کنند باید درباره‌ی اینکه آیا بوتاکس یا فیلرها برای آن‌ها بی‌خطر است بحث کنند.

افراد همچنین باید واقع‌بینانه در مورد آنچه که بوتاکس و فیلر ها می‌توانند برای ظاهر آن‌ها انجام دهند بحث کنند. اگر‌چه آن‌ها می‌توانند ظاهری جوان‌تر را ایجاد کنند، نتایج معمولا به اندازه‌ی جراحی، مانند لیفت صورت، قدرتمند نیستند.

استفاده از یک ارائه دهنده خدمات پزشکی واجد شرایط مانند یک متخصص پوست دارای برد تخصصی، جراح پلاستیک یا جراح زیبایی، کمک می‌کند تا مطمئن شوید که این روش ایمن و به‌درستی انجام می‌شود. قبل از تصمیم‌گیری، افراد باید در مورد تجربه و آموزش‌های فرد ارائه‌دهنده در مورد فیلر های پوستی و بوتاکس صحبت کنند.

زهرا رئیسی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید