انتشار این مقاله


آیا بوتاکس، دندان‌قروچه را بهبود می‌بخشد؟

آیا تزریق بوتاکس می‌تواند یک گزینه برای درمان دندان‌قروچه باشد؟ یک تحقیق جدید ادعا کرده است که بله می‌تواند.

نوشته شده توسط: Honor Whiteman

 آیا بوتاکس می‌تواند از به هم فشردن دندان‌ها یا دندان قروچه در خواب جلوگیری نماید؟

من در این سن و سال هرگز به بوتاکس فکر نکرده بودم. من که در اوایل دهه‌ی سی زندگی خودم هستم می‌دانم که کرم پوست و ماسک صورت، نشانه‌های غیرقابل اجتناب پیری را متوقف می‌کنند ولی تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این رویه‌ی زیبایی محبوب، می‌تواند یک مساله دیگر را نیز درمان نماید؛ به هم فشردن دندان‌ها. آیا ارزش امتحان کردن دارد؟

سال گذشته فهمیدم که در خواب، دندان‌های خود را به هم می‌فشارم. این یک بیماری رایجی است که bruxism یا دندان قروچه نام دارد و برآورد می‌شود حدود ۱۰ درصد از بزرگسالان ایالات متحده به آن دچارند.


مقاله‌ی مرتبط: دندان‌قروچه


اکنون مجبورم شب‌ها از یک محافظ دهانی استفاده نمایم که نه تنها باعث وحشت همسرم در صبح‌ها می‌شود بلکه آب دهانی که درطول شب در دهانم جمع می‌شود نیز بسیار آزاردهنده است. محافظ دهانی با این که بسیار موثر است نمی‌تواند جلوی بیماری را از مبدا بگیرد بلکه فقط میزان آسیب به دندان‌ها و فک را کاهش می‌دهد.

درواقع، درحال حاضر هیچ درمان شناخته شده‌ای برای جلوگیری از دندان‌قروچه وجود ندارد.

آیا تزریق بوتاکس که درواقع یک رویه‌ی زیبایی مورد پسند افراد مشهور برای از بین بردن موقتی چین و چروک است، می‌تواند یک گزینه برای درمان دندان‌قروچه باشد؟ یک تحقیق جدید ادعا کرده است که بله می‌تواند.

باید اعتراف کنم که به این تحقیق مشکوکم مخصوصا بعد از این که فهمیدم مورد حمایت مالی Allerga Pharmaceuticals قرار دارد که خود تولید کننده‌ی بوتاکس است. ولی من که کنجکاو شده بودم بیشتر تحقیق و بررسی کردم.

تحقیق درباره دندان‌قروچه

بوتاکس با نام رسمی onabotulinum toxin-A ،یک داروی قابل تزریق است که می‌تواند از انقباض عضلات جلوگیری نماید. این دارو برای استفاده در مصارف زیبایی معروف است و می‌توان از آن در عضلات صورت و عمدتا بین ابروها و پیرامون چشم‌ها استفاده کرد تا به طور موقت، از ظاهر شدن خط و چین و چروک روی صورت جلوگیری شود.

بوتاکس می تواند برای درمان چند بیماری به کار رود ازجمله میگرن، مثانه‌ی فوق فعال و گرفتگی عضلات. آیا می‌توان دندان قروچه را به این لیست اضافه کرد؟


مقاله‌ی مرتبط: بوتاکس، امیدی جدید در درمان میگرن کودکان


مطالعه‌ی جدیدی که اخیرا در مجله‌ی Neurology منتشر شد، در تلاش برای پاسخ دادن به این پرسش بود.

قابل ذکر است که این مطالعه فقط با ۲۲ نفر شرکت کننده که مبتلا به دندان‌قروچه بودند انجام گرفت. (نمونه‌ی مورد مطالعه بزرگ نبود.) شرکت کنندگان یک شب را در آزمایشگاه گذراندند، به گونه‌ای که محققان بتوانند بر دندان‌قروچه‌های آن‌ها نظارت داشته باشند.

روز بعد، ۱۳ نفر از افراد به طور تصادفی برای دریافت بوتاکس انتخاب شدند، در حالی که قرار بود به دیگران placebo یا دارونما داده شود. برای انجام این بررسی، تزریق بوتاکس به عضلات دخیل در عمل جویدن انجام شد.

تقریبا ۴-۸ هفته بعد، از شرکت کنندگان خواسته شد که شب دیگری را نیز در آزمایشگاه بگذرانند تا محققان علائم دندان‌قروچه‌ی آن‌ها را دوباره ارزیابی کنند.

بوتاکس برای دندان‌قروچه؟

طبق گفته‌ی این تیم تحقیقاتی، در افرادی که قبلا تزریق دارونماها را دریافت کرده بودند، هیچ نشانه‌ای از بهبودی حاصل نشده بود اما افرادی که به آن‌ها بوتاکس تزریق شد نشانه‌های بسیار خوبی در بهبود دندان‌قروچه از خود نشان دادند. همچنین در این افراد میزان و شدت درد نیز کاسته شده بود حال آنکه هیچگونه تغییری در میزان درد در شرکت کنندگانی که دارونما دریافت کرده بودند دیده نشد.

در رابطه با بحث عوارض جانبی، به جز دو فرد شرکت کننده که تغییراتی در زیبایی لبخندشان بعد از تزریق رخ داد، هیچگونه عوارض جانبی مشاهده نشد. به طور کلی این تیم تحقیقاتی در این بررسی به این نتیجه رسید که بوتاکس به طور موثر و سالم‌تری می‌تواند دندان‌قروچه را بهبود بخشد.

دکتر William G. Ondo، از بیمارستان Methodist  هوستون در تگزاس، یادآور می شود که دندان‌قروچه یک مشکل بسیار رایج در درمان می‌باشد که درمان قطعی ندارد لذا نتایج این تحقیق می‌تواند بسیار دلگرم کننده باشد.

ممکن است مواردی چند از عوارض در میان مصرف‌کنندگان دیده شود اما آیا از مطالعه بر روی ۲۲ نفر می‌توان این نتیجه را گرفت که بوتاکس درمان مناسبی برای دندان قروچه است؟ پاسخ دکتر William G. Ondo منفیست چراکه به گفته‌ی او ارزش تحقیق در این زمینه بسیار بیشتر است و برای بررسی این نتایج هیجان انگیز، مطالعات بیشتری لازم است.

بوتاکس مانع از انقباض عضلانی می‌شود و هنگامی که به عضلات دخیل در عمل جویدن تزریق می‌شود می‌تواند با جلوگیری از دندان‌قروچه از آسیب احتمالی دندان‌ها نیز پیشگیری کند. برخلاف درمان‌های فعلی برای دندان‌قروچه، همچون محافظ دهانی، بوتاکس سعی در مقابله با علت اصلی دارد. اما مسلم است که بوتاکس در مقایسه با محافظ دهانی هزینه‌ی بیشتری دارد.

پونه تیزفهم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید