انتشار این مقاله


محافظ تیروئید: آیا در طول ماموگرافی به آن نیاز دارم؟

من نگران این هستم که تابش امواج در طول ماموگرافی خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش دهد. آیا باید یک محافظ تیروئید درخواست کنم؟ احتمالا نه، چون شانس کمی وجود دارد که قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس پستان (ماموگرافی) باعث ایجاد سرطان تیروئید شود. علاوه بر این، یک محافظ تیروئید می‌تواند در […]

من نگران این هستم که تابش امواج در طول ماموگرافی خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش دهد. آیا باید یک محافظ تیروئید درخواست کنم؟

احتمالا نه، چون شانس کمی وجود دارد که قرار گرفتن در معرض تابش اشعه ایکس پستان (ماموگرافی) باعث ایجاد سرطان تیروئید شود. علاوه بر این، یک محافظ تیروئید می‌تواند در دقت ماموگرام  شما اخلال ایجاد کند.

محافظ تیروئید یا سپر تیروئید یک یقه سربی است که در اطراف گردن قرار می‌گیرد تا جلوی پرتوهای تولید شده در ساخت تصاویر اشعه ایکس را بگیرد.


مقاله مرتبط: علائم و نشانه‌های شایع سرطان تیروئید


 

در طول تابش اشعه ایکس، اکثر تشعشعات مورد نیاز برای ایجاد تصاویر دقیقا جایی است که هدف قرار گرفته است. در مورد یک ماموگرام ، بیشتر تابش اشعه در پستان شما اتفاق می‌افتد. اما بقیه بدن شما به مقدار کمی در معرض آنچه که تابش پراکنده نامیده می‌شود ، قرار می گیرد. تابش پراکنده در طول یک ماموگرافی، کسری از تابش طبیعی (به عنوان تابش پس زمینه) است که شما در یک روز دریافت خواهید کرد.

یک مطالعه برآورد کرد که در طی یک ماموگرافی که شامل دو اشعه ایکس در هر سینه است، تیروئید زن با معادل ۳۰ دقیقه تابش طبیعی مواجه می‌شود. حتی در طول سال‌های بسیاری از ماموگرافی سالانه، این مقدار پرتو اضافی در نظر گرفته شده باز هم کوچک است.


مقاله مرتبط:سرطان فولیکولار تیروئید


 

با این حال، اجازه ندهید که ترس از سرطان تیروئید مانع شما از انجام  ماموگرافی شود. اگر شما انتخاب می‌کنید از محافظ تیروئید استفاده کنید، بسیاری از مراکز آن‌ها را در دسترس دارند. برای اطمینان از اینکه یکیاز آن‌ها در مرکز انتخابی شما در دسترستان قرار می‌گیرد با آن‌ها تماس بگیرید.  مزایا و خطرات محافظ‌های تیروئید را با رادیولوژیست یا متخصص پستان خود بررسی کنید. محافظان تیروئید گاهی اوقات ممکن است با گرفتن تصاویر خوب از بافت پستان تداخل پیدا کنند، که می‌تواند باعث ناقص بودن تصاویر ماموگرافی شود. محافظ تیروئید همچنین می‌تواند ظاهر ماموگرام را تحریف کند. در این موارد، ممکن است شما مجددا مجبور به گرفتن تصاویر ماموگرافی اضافی شوید.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید