انتشار این مقاله


علائم و نشانه‌های شایع سرطان تیروئید

احتمالا شما مرتبا برای غربالگری سرطان سینه تست ماموگرام انجام داده و برای اطمینان از عدم وجود سرطان پوست به متخصص پوست مراجعه می‌کنید؛ اما آیا تا به حال به سرطان تیروئید فکر کرده‌اید؟ احتمالا باید راجع به آن بیشتر بدانید؛ چرا که آمارها افزایش نجومی داشته و از سال ۱۹۷۰ تاکنون تعداد افراد شناسایی […]

احتمالا شما مرتبا برای غربالگری سرطان سینه تست ماموگرام انجام داده و برای اطمینان از عدم وجود سرطان پوست به متخصص پوست مراجعه می‌کنید؛ اما آیا تا به حال به سرطان تیروئید فکر کرده‌اید؟ احتمالا باید راجع به آن بیشتر بدانید؛ چرا که آمارها افزایش نجومی داشته و از سال ۱۹۷۰ تاکنون تعداد افراد شناسایی شده با این سرطان دو برابر شده است. خصوصا به نظر می‌رسد زنان در خطر بیشتری قرار دارند.

شاید این آمار ترسناک به نظر برسد اما جای نگرانی نیست. دکتر Ilya Likhterov، دانشیار گوش-حلق و حنجره در  دانشکده پزشکی Icahn نیویورک، بیان می‌کند:

با وجود افزایش آمار ابتلا، نوع مد نظر ما معمولا نوع پاپیلاری بیماری بوده که کم‌تهاجم‌ترین آن می‌باشد.

همچنین او توضیح می‌دهد که افزایش موجود در آمارها لزوما به معنای افزایش شیوع بیماری نیست؛ بلکه به این معناست که پزشکان در تشخیص آن بهتر عمل می‌کنند.

بسیاری از افراد امروزه تست‌های غربالگری و  سونوگرافی کلی سلامت بدن انجام می‌دهند که گاها در این تست‌ها وجود ندول‌ یا گره‌های بسیار کوچک در تیروئید تشخیص داده می‌شود. حتی اگر این گر‌ه‌ها سرطانی شوند، بسیاری از آن‌ها خیلی کوچک و کند رشد بوده و مشکل خاصی در  طول زندگی ایجاد نمی‌کنند.


مقاله مرتبط: آمار سرطان تیروئید ۳ برابر شده و دانشمندان به دنبال علت آن اند


البته همه سرطان‌های تیروئید بی‌ضرر نبوده و بهتر است در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

وجود توده در گردن

غده تیروئید در جلوی گردن واقع شده است. هر گونه سفتی یا توده در گردن که طی چند هفته از بین نرود، بایستی حتما از نظر احتمال سرطان تیروئید بررسی شود.

دکتر Likhterov بیان می‌کند:

اگر سرطان تیروئید به غدد لنفاوی مجاور پخش شود، احتمالا توده‌ای در محل غدد لنفاوی (نه در محل تیروئید) ایجاد خواهد شد.

دشواری در بلع

رشد توده در گردن احتمالا با توانایی بلع تداخل خواهد داشت. اگر در عین وجود توده این مشکل طی چند هفته برطرف نشود،  بهتر است به پزشک مراجعه کرده تا از نظر سرطان تیروئید غربالگری شوید.

تغییر صدا

موقعیت حنجره دقیقا در بالای غده تیروئید بوده و بر این اساس، تغییرات تیروئید احتمالا خشونت صدا به دنبال خواهد داشت.

اختلال در صحبت کردن، خوردن و نفس کشیدن

این علائم بیشتر در مراحل پیشرفته بیماری بروز می‌کنند؛ اما بروز آن‌ها دلالت بر نیاز فوری به مراقبت‌های پزشکی و درمانی است.

روش‌های درمانی

درصورتی که به سرطان تیروئید مبتلا شدید، گزینه‌های درمانی پیش رویتان به اندازه و مرحله تومور بستگی خواهد داشت. دکتر Likhterov بیان می‌کند:
در برخی تومورها که اندازه‌ای کمتر از یک سانتی‌متر دارند (سرطان تیروئید میکروپاپیلاری)، نیازی به دستکاری و درمان وجود ندارد. از آنجا که این تومورها بسیار آهسته رشد می‌کنند، پزشک بایستی درمان را به تعویق انداخته و هر ۶ ماه یکبار برای اطمینان از عدم تغییر وضعیت بیمار را به سونوگرافی ارجاع دهد.
تومورهای بزرگتر یا مهاجم بایستی سریعا با جراحی برداشته شوند؛ اما در این جراحی نیازی نیست غده تیروئید به صورت کامل خارج شود. برداشت کامل غده تیروئید به امری عادی تبدیل شده است اما در این صورت تا آخر عمر فرد بایستی هورمون‌های تیروئیدی برای وی تجویز شود. همچنین، در این جراحی خطر آسیب غدد پاراتیروئید نیز وجود دارد. این غدد میزان کلسیم بدن را تنظیم می‌کنند.
امروزه در بسیاری از بیماران به منظور پیشگیری از عوارض جانبی،  نصف غده تیروئید (بخش دارای تومور) برداشته می‌شود. بر اساس ویژگی‌های خاص هر مورد بیماری، احتمالا رادیوتراپی، شیمی درمانی و درمان “هدفمند” مورد نیاز خواهد بود.

مقاله مرتبط: سرطان تیروئید


مهدیه وظیفه