انتشار این مقاله


حس لامسه در مغز، پیش از تولد پدید می‌آید

تیمی از محققان انستیتو علوم اعصاب Alicante در ISIC اسپانیا دریافته‌اند حس لامسه (حداقل در مغز موش‌ها)، پیش از تولد پدید می‌آید. در مطالعه آنها که در نشریه Science منتشر شده‌است، تیم مطالعاتی از بررسی مراحل رویانی تکامل مغز در موش و مواردی که از آن بدست می‌آید، سخن گفته‌اند. تکامل حس لامسه توسط دانشمندان […]

تیمی از محققان انستیتو علوم اعصاب Alicante در ISIC اسپانیا دریافته‌اند حس لامسه (حداقل در مغز موش‌ها)، پیش از تولد پدید می‌آید. در مطالعه آنها که در نشریه Science منتشر شده‌است، تیم مطالعاتی از بررسی مراحل رویانی تکامل مغز در موش و مواردی که از آن بدست می‌آید، سخن گفته‌اند.

تکامل حس لامسه توسط دانشمندان طی سالیان بسیاری مطالعه شده‌است، ولی اینکه این حس چگونه تکامل می‌یابد، هنوز روشن نیست. مطالعات ابتدایی نشان می‌دهد این حس بصورت یک نقشه حک شده بر قشر مخ تکامل می‌یابد. برخی از مطالعات نشان می‌دهد یک نقشه ابتدایی پیش از تولد در مغز تشکیل شده و داده‌های آن به مرور طی رشد نوزاد، از طریق داده‌های حسی ورودی از نواحی مختلف بدن، افزوده می‌شود. ولی اکنون این دیدگاه نیاز به تغییر دارد. زیرا مطالعه‌ی این تیم، شواهدی مبنی بر حضور جزئیات این نقشه در زمان تولد نوزاد فراهم می‌آورد.

محققان در این مطالعه، از موش بمنظور تفهیم دقیق چگونگی تکامل حس لامسه استفاده کردند زیرا موشها از مواردی تحت عنوان بشکه‌های قشری برخوردارند. بشکه‌های قشری، نواحی هستند که حین رنگ آمیزی، بصورت تیره‌تر نمایان می‌شوند. مطالعات ابتدایی نشان می‌دهد نقشه‌ی کلی حس لامسه در موش می‌تواند با مطالعه‌ی بشکه‌های قشری تحت میکروسکوپ، مشاهده شود. همچنین این مطالعات نشان می‌دهد عملکردهای مغزی مانند شناسایی و پاسخدهی به اطلاعات حسی، از سیگنالهای الکتریکی که رشد نورونها را تحریک می‌کنند، حاصل می‌شوند. بهمین دلیل، بمنظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد تکامل حس لامسه و پایش تکامل بشکه‌های قشری در موش، محققان برشهایی از مغز موش در مراحل مختلف تکامل را مورد مطالعه قرار دادند. همچنین امواج مغزی را که اخیرا ارتباط آنها با پردازش اطلاعات حسی ثابت شده‌است، بررسی کرده‌اند.

محققان دریافتند نقشه حسی بمنظور پردازش حس لامسه، در زمانی که موش در مرحله رویانی قرار دارد، تشکیل می‌شود. و بدلیل سیگنالهایی که از تالاموس به قشر مخ ارسال می‌شوند، تکامل می‌یابد (این سیگنالها همچنین نقشی اساسی در ارسال اطلاعات سیناپسی در طول حیات موش، ایفا می‌کنند). محققان اذعان دارند پدیده‌ی مشابهی در انسانها بدلیل اینکه “سازمان یابی قشر از نظر تکاملی در میان گونه‌ها بصورت حفظ شده‌است”، رخ می‌دهد.

رضا مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید