انتشار این مقاله


استرس و بی‌خوابی می‌تواند خطر مرگ را در افراد دارای فشار خون سه برابر کند

یک محیط کار پراسترس همراه با کمبود خواب، می‌تواند خطر مرگ قلبی-عروقی را در افراد مبتلا به فشار خون سه برابر کند.

یک محیط کار پراسترس همراه با کمبود خواب، می‌تواند خطر مرگ قلبی-عروقی را در افراد مبتلا به فشار خون سه برابر کند.

مطالعه اخیر به این موضوع پرداخته است که چگونه استرس و بی‌خوابی بر سلامت کارمندانی که فشار خون دارند تاثیرگذار است. نتایج این مطالعه هوشیارکننده بود.

محققان دریافتند کارمندانی که دچار استرس و بی‌خوابی هستند، در مقایسه با همتایانشان که به خوبی می‌خوابند و در محیطی پراسترس فعالیت ندارند، به احتمال ۳ برابر بیشتر در اثر بیماری قلبی-عروقی فوت می‌کنند.

محققان، اطلاعات را از حدود ۲۰۰۰ کارمند که طیف سنی آن‌ها بین ۲۵ تا ۶۵ سال بود، تجزیه و تحلیل کردند. این کارمندان فشار خون بالا داشتند؛ ولی در طول مطالعه، دچار بیماری قلبی-عروقی یا دیابت نبودند.

اگرچه افراد در معرض کار پر استرس یا بی‌خوابی نیز دارای خطر مرگ قلبی-عروقی بالایی بودند، این خطر در افرادی که هر دوی این عوامل را با هم در زندگی روزانه شان داشتند، بالاتر بود.

نویسندگان یافته‌های خود را در مجله‌ی European Journal of Preventive Cardiology به چاپ رساندند.

پروفسور Karl-Heinz Ladwig از مرکز تحقیقاتی سلامت محیطی آلمان و دانشکده‌ی پزشکی، دانشگاه فنی مونیخ یادداشت می‌کند:

این‌ها مشکلات موذیانه‌ای هستند!

این خطر مربوط به تنها یک روز کاری سخت و بدون خواب نیست. این خطر مربوط به داشتن شغل پر استرس و خواب ضعیف در طول سالیان دراز است که منابع انرژی را در بدن کاهش می‌دهد و باعث مرگ زودرس می‌شود.

فشار خون یک عامل خطر عمده برای بسیاری از افراد است

محققان فشار خون را به معنای بالا بودن فشار در شریان‌ها می‌دانند.

بر اساس اتحادیه‌ی قلب آمریکا، فشار خون نرمال برای بزرگسالان باید زیر ۱۲۰ (فشار سیستولی) بر روی ۸۰ (فشار دیاستولی) میلی‌متر جیوه باشد؛ در حالی که افراد دارای فشار خون، فشار سیستولی ۱۳۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر و فشار دیاستولی ۸۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر را تجربه می‌کنند.

فشار خون بالا یک مشکل گسترده در ایالات متحده است و اتحادیه قلب آمریکا تخمین می‌زند که حدود ۱۰۳ میلیون بزرگسال در این کشور مبتلا به فشار خون هستند.

این عدد معادل تقریبا نیمی از بزرگسالان آمریکا است و متخصصان گوشزد می‌کنند که خطر مرگ ناشی از فشار خون در حال افزایش است. در واقع، این میزان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۱ درصد افزایش یافته است.

عوامل زیادی می‌تواند خطر مرگ را در اثر بیماری قلبی افزایش دهد. برخی از آن‌ها غیرقابل کنترل هستند؛ مثل افزایش سن، جنسیت بیولوژیکی و وراثت.

با این حال، سایر عوامل، از جمله عادت به سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، عدم فعالیت فیزیکی و داشتن اضافه وزن قابل کنترل هستند.

کار بیش از حد، عضلات قلب را سفت می‌کند و هم‌چنین می‌تواند باعث سخت شدن و آسیب زدن به دیواره‌های شریان‌ها شود. در نتیجه، اکسیژن کم‌تری به اندام‌های بدن می‌رسد و قلب با گذر زمان، در اثر افزایش حجم کاری، آسیب می‌بیند.

استرس چگونه به خواب و سلامت قلبی مرتبط است؟

استرس عامل دیگری است که منجر به بیماری قلبی می‌شود.

در مطالعه‌ی اخیر، محققان کار پراسترس را عاملی می‌دانند که باعث اعمال خواسته‌های زیاد بر روی کارمندان می‌شود؛ بی آن که کارمندان توانایی کنترل کارها و اهداف روزانه خود را داشته باشند.

هم‌چنین محققان اشاره کردن بیشتر کارمندانی که دارای مشکلات خواب هستند، در خوابیدن پیوسته دچار مشکل هستند؛ در حالی که سایر افراد، در به خواب رفتن مشکل دارند.

پروفسور Ladwig می‌گوید:

خواب پیوسته، رایج‌ترین مشکل در افرادی است که دارای شغل پراسترس هستند. آن‌ها ساعت ۴ صبح از خواب بیدار می‌شوند تا به توالت بروند؛ سپس به رختخواب برمی‌گردند و با خود فکر می‌کنند که چگونه با مسائل کاری کنار بیایند؟

فشار خون به تنهایی یک عامل خطر عمده برای بیماری قلبی است؛ اما همراهی آن با بی‌خوابی و شغل پراسترس باعث ایجاد مشکلات احتمالی دیگری می‌شود.

پروفسور Ladwig می‌گوید:

ایده‌ی خوبی است که کارمندان، مدیریت استرس و درمان خواب را در محیط‌های کاری پیشنهاد کنند؛ در حالی که پزشکان باید به افرادی که مبتلا به فشار خون و خطر بالای مشکلات قلبی-عروقی هستند، در مورد خواب و استرس کاری مشورت دهند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید