انتشار این مقاله


آب گوجه‌فرنگی فشار خون را کاهش می‌دهد

مصرف روزانه‌ی یک لیوان آب گوجه‌فرنگی فشار خون را کاهش می‌دهد.


مصرف آب گوجه‌فرنگی ضمن کاهش واضح فشار خون، سطح کلسترول بد بدن را نیز کاهش می‌دهد. با توجه به این‌که فشار خون بالا، علائم واضحی ندارد، دیر تشخیص داده می‌شود که در این صورت ریسک بروز بیماری‌های قلبی-عروقی افزایش می‌یابد.

گوجه‌فرنگی به علت غنی بودن از مواد بیواکتیو مثل کاروتنوئید، ویتامین A، کلسیم و گاما امینوبوتریک اسید، مصرف آن در حفظ سلامت بدن نقش مهمی دارد.

در این مطالعه فشار خون و فاکتورهای فیزیولوژیک ۴۸۱ نفر از ژاپن زیر نظر قرار گرفت.

در طول یک‌سال به اندازه‌ی کافی آب گوجه‌فرنگی در اختیار ان‌ها قرار داده شد که روزانه ۱ لیوان (۲۰۰ میلی‌لیتر) مصرف می‌کردند. نتایج نشان داد که در بیماران مبتلا به فشار خون بالای درمان نشده، فشار خون به صورت قابل توجهی کاهش یافته بود.

با توجه به اطلاعات ما، این مطالعه برای اولین بار به صورت گسترده مصرف یک ساله‌ی گوجه‌فرنگی و دیگر محصولات آن و اثرشان بر ریسک فاکتورهای بیماری قلبی-عروقی را مورد بررسی قرار داده است.

از دیگر راهکارهای کاهش فشار خون می‌توان به مصرف میوه و سبزیجات اشاره کرد. ورزش منظم علاوه بر کاهش فشار خون در کاهش وزن نیز مؤثر است. به عنوان مثال ۳۰ دقیقه پیاده‌روی صبحگاهی، فشار خون را در ساعات بعدی روز کاهش خواهد داد. فواید آن همانند مصرف داروهای کاهنده‌ی فشار خون است. هم‌چنین تحرک زیاد و کاهش ساعات بی‌تحرکی، در کاهش فشار خون مؤثر است.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید