انتشار این مقاله


هدفگذاری برای کودکان دارای اوتیسم

قبل از فرا‌ رسیدن روز جهانی آگاهی از اوتیسم (World Autism Awareness Day) در دوم آپریل، محققان دانشگاه استرالیای جنوبی در سعی و تلاش برای انجام مداخلات اوتیسمی با برنامه های ورزشی فوق العاده می باشند تا مربیان را برای رسیدن به بهترین نتایج برای دانش آموزان دارای اوتیسم آموزش دهند.
https://www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190329130209.htm

قبل از فرا‌ رسیدن روز جهانی آگاهی از اوتیسم (World Autism Awareness Day) در دوم آپریل، محققان دانشگاه استرالیای جنوبی در سعی و تلاش برای انجام مداخلات اوتیسمی با برنامه های ورزشی فوق العاده می باشند تا مربیان را برای رسیدن به بهترین نتایج برای دانش آموزان دارای اوتیسم آموزش دهند.

برنامه ای تحت عنوان Supporting Success  که یک برنامه  چند وجهی ورزشی مدرسه ای برای کمک به بچه های دارای اوتیسم برای دست یابی به مهارت های مهم زندگی را از طریق ورزش های منظم سازماندهی شده طراحی شده است.

محقق دانشگاه استرالیای جنوبی، Emma Milanese در این مورد می گوید که پشتیبانی از موفقیت در فراهم آوری مداخلات دست اول و آموزش برای مربیان برای کمک به بچه های دارای اوتیسم کم نظیر است. 

“مربیان نقش اساسی در فراهم آوری محیط “مناسب” برای دانش آموزان دارای اوتیسم جهت لذت بردن و مشارکت در ورزش بازی می کند، ولی با این حال چالش اصلی این است که آنها اغلب آماده فعالیت در محیط های خاص نمی باشند.”

تحقیق ما نشان می دهد که تاکتیک های خاصی وجود دارند که مربیان می توانند برای تشویق دانش آموزان دارای اوتیسم برای مشارکت فعال تر و موثرتر در ورزش و فعالیت های مورد استفاده قرار دهند. “این تاکتیک ها شامل استفاده از کارت های بصری برای ایجاد ارتباط، نشان دادن چگونگی انجام این فعالیت ها به این دانش آموزان قبل از شروع به این فعایت ها، استفاده از مربیگری متمایز برای آشنا سازی دانش آموزان با تجهیزات ورشی، و روش‌های دیگر برای غلبه بر چالش‌های حسی فردی میشوند.”

” ما از شنیدن اینکه هم والدین و هم معلمان اذعان به موفقیت های عالی در مهارت های فیزیکی و بین فردی، تمرکز، خونسردی عمومی و همچنین علاقه افزوده در تجارب جدید، دوستی‌های تازه، و احساس عمومی وابستگی بیشتر با محیط و جامعه می کنند، خوشحال هستیم.”

اختلال طیف اوتیسم یا  Autism Spectrum Disorder (ASD)یک وضعیت دایمی است که می تواند بر چگونگی ارتباطات و بده بستان های شخص با دنیای اطرافش تاثیرگذار باشد. مرکز امار استرالیا تخمین می زند که ۱۶۴۰۰۰ استرالیایی با اختلال طیف اوتیسم ASD زندگی می کنند و میزان شیوع این وضعیت می تواند یک نفر در هر هفتاد نفر باشد.

او در این باره می گوید: “خیلی از کودکان دارای این اختلال سعی می کنند که دستورات شنیداری را که می توانند دستورالعمل های گفتاری را مشکل ساز کنند، پردازش نمایند، ولی افزودن یک کارت بصری بعنوان کمک کننده عملی به آنها نشان می دهد که چه کاری بایستی انجام پذیرد ، و این کل موضوع را کاملا متفاوت می کند.”  

“متشابها، ما استفاده از کلمات ساده را بعوض کلمات تخصصی ورزشی برای تشریح فعالیت ها موثرتر یافتیم مثلا بعوض  “توپ کریکت را به طرف موانع پرت کن” ما به مربیان استفاده از کلمات معمولی را مثل “توپ را به طرف سه چوب پرتاب کن” پبشنهاد دادیم. این روش برای کودکان دارای اوتیسم، مخصوصا زمانیکه آنها در حال یادگیری در خصوص ورزش هستند، خیلی موثرتر می باشد.   

موسسه Supporting Success  با همکاری مدرسه استثنایی Modbury و سازمان غیرانتفاعی Sports United برای کمک به نوجوانان جهت بالابردن اعتماد بنفس و باور به توانایی های خود از طریق فعالیت ورزشی بوجود آمد. حال در چهارمین سال فعالیت خود، این موسسه برنامه خود را برای دانش آموزان متوسطه تعمیم داده است تا به پیشرفت مهارت های های حرکتی، ارتباطی، و اجتماعی آنها کمک نماید. 

همکار Supporting Success خانم Ginny Pyatt از مدرسه استثنایی Modbury می گوید که مداخلات مربی فراهم آورنده استراتژی‌های ارزشمند برای تشویق کودکان دارای ASD به مشارکت در انواع ورزش‌ها است.

خانم Ginney Pyatt  می گوید: “ورزش و تمرین به میزان خیلی زیاد برای کودکان دارای اوتیسم مهم می باشد.

“ما ملاحظه کرده ایم که موسسه Supporting Success پیشرفت های ملموس و غیر قابل باوری را در توانایی‌های فیزیکی دانش آموزان و مهارت های ورزشی آنان و همچنین در اعتماد بنفس آنان و سلامت و شادابی آنان ایجاد کرده است.”

“بعلاوه برنامه جدید متوسطه اول نه تنها به کودکان کمک می کند که مهارت های خود را در کوهنوردی، پرش، دو و تعادل بهبود بخشند، بلکه مهم تر اینکه به آنها در ایجاد دوستی ها که واقعا زیبا است کمک می نماید.  

” از طریق برنامه Supporting Success ما توانسته‌ایم که به صورت مثبت زندگی بیش از ۵۰ کودک دارای اختلال ASD و خانواده آنها را تحت تاثیر قرار دهیم. این برنامه به بچه ها احساس طبیعی بودن، بعنوان فرصتی برای لذت بردن با دوستان و از طریق بهینه سازی رفتارهای بین فردی بخشیده است که آنها را برای زندگی بهتر و باثبات تر آماده می کند. 

علی مجیدآذر


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید