انتشار این مقاله


۴ روش برای جلوگیری از نفخ شکم

در این مقاله به چند نکته برای کاهش ناراحتی و درد شکم می‌پردازیم.

نفخ شکم حالتی ناخوشایند و گاهی دردناک است. بسیاری از افراد باد و نفخ شکم بیش از حدی را تجربه می‌کنند. حالتی از ناراحتی، پف‌کردگی و کشیدگی شکم می‌باشد. نفخ شکم بیشتر با هوای اضافی در دستگاه گوارشی فوقانی مرتبط است.

این مسئله تحت تاثیر چگونه و آنچه می‌خوریم و می‌آشامیم می‌باشد. به عنوان مثال، صحبت کردن هنگام جویدن غذا، نوشیدن و خوردن خیلی سریع، نوشیدنی‌های گازدار، سیگار کشیدن و آدامس جویدن همگی می‌توانند منجر به باد و نفخ شکم شوند. وضعیت بدن یا تغییر وضعیت ممکن است عامل دیگری باشد که باعث باد و نفخ شکم می‌شود. عادات بد مانند باعجله یا با استرس غذا خوردن از دیگر عوامل سبک زندگی هستند که منجر به نفخ شکم می‌شوند.

در اینجا به چند نکته برای کاهش ناراحتی و درد شکم می‌پردازیم:

۱. سعی کنید غذاهای خاصی را در رژیم غذایی خود کاهش یا حذف کنید

حبوبات مانند لوبیا مواد غذایی متراکم و غنی از فیبر هستند اما هضم آن‌ها دشوار بوده و می‌توانند منجر به گاز شکم شوند.

برخی از روش‌های پخت‌وپز می‌تواند تعداد نشاسته غیرقابل هضم را کاهش دهد، بنابراین به کاهش نفخ و درد شکم کمک می‌کند.

۲. سیگار کشیدن را ترک کنید

استعمال سیگار یا استفاده از سیگارهای الکترونیکی باعث بلع هوای بیشتر و در نتیجه گاز و ناراحتی شکم بیشتر می‌شود.

۳. بهبود عادات غذایی

خوردن تکه‌های کوچکی از غذا یا به آرامی نوشیدن و جویدن رفتارهای مفیدی برای کاهش ناراحتی شکم هستند. همچنین، وضعیت بدن نیز ممکن است بر نفخ شکم تاثیر گذارد.

مطالعه‌ای نشان داده است که گاز در حالت راست نشسته سریع‌تر از حالت به پشت خوابیده حرکت می‌کند. بنابراین، اگر می‌خواهید از نفخ شکم جلوگیری کنید، بلند شوید.

۴. از پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌های گوارشی استفاده کنید

برخی از افراد هنگام مصرف شیر و محصولات حاصل از آن برای کمک به تجزیه لاکتوز به آنزیم لاکتاز نیاز دارند. زغال نیز می‌تواند با اتصال به گاز و کاهش نفخ کمک‌کننده باشد.

این مطالعه در ژورنال Gut منتشر شده است.

آنیتا ریحانی فرد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *