انتشار این مقاله


چشم‌ها در مورد سلامتی چه می‌گویند؟

از کلسترول بالا تا بیماری‌های کبد، چشم شما می‌تواند پنجره‌ای برای سلامت بدن باشد. تاری ناگهانی دید از دست دادن ناگهانی و چشمگیر دید ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل در جریان خون به چشم و یا مغز باشد. رسیدگی فوری پزشکی می‌تواند از آسیب جدی جلوگیری کند و حتی ممکن است زندگی شما را […]

از کلسترول بالا تا بیماری‌های کبد، چشم شما می‌تواند پنجره‌ای برای سلامت بدن باشد.

تاری ناگهانی دید

از دست دادن ناگهانی و چشمگیر دید ممکن است نشانه‌ای از یک مشکل در جریان خون به چشم و یا مغز باشد. رسیدگی فوری پزشکی می‌تواند از آسیب جدی جلوگیری کند و حتی ممکن است زندگی شما را نجات دهد. حتی اگر دید شما به سرعت بهتر می شود، این تاری دید هنوز هم ممکن است یک هشداربرای سکته مغزی یا آغاز یک سردرد میگرن باشد.

چشم برآمده

بیماری گریوز باعث می‌شود غده تیروئید هورمون بسیاری را آزاد کند، که می‌تواند به این مشکل منجر شود و همچنین ممکن است باعث اسهال، کاهش وزن و لرزش دست شود. دارو یا عمل جراحی می‌تواند به کنترل میزان هورمون‌هایی که تیروئید می‌سازد کمک کند، اما بیماری‌های زمینه ای را درمان نخواهد کرد و ممکن است به چشم شما کمکی نکند.

تاری دید

این مورد می‌تواند نشانه‌ای از دیابت باشد، که باعث می‌شود قند بیش از حد در خون شما باشد. اگر به خوبی مدیریت نشود، شما ممکن است به رتینوپاتی دیابتی مبتلا شوید (هنگامی که رگهای خونی کوچک در چشم خون و مایعات دیگر تراوش می‌کنند).


مقاله‌ی مرتبط: رتینوپاتی دیابتی


شما شاید تاری دید دارید و دیدن در شب را مشکل می‌یابید. پزشکان می‌توانند ازلیزر استفاده کنند و محل نشت را ببندند و از شر عروق خونی ناخواسته جدید خلاص شوند. این عمل ممکن است روی بینایی طرفی شما تاثیر بگذارد، اما می تواند در بینایی مرکز شما را نجات دهد.

حلقه‌‌ در اطراف قرنیه

این وضعیت، قوس‌های قرنیه‌ای نام دارد که باعث ایجاد یک خط خاکستری مایل به سفید رسوبات چربی که بر روی لبه خارجی قرنیه رشد می‌کنند (روشن، سطح منحنی در مقابل چشم که به  آن کمک می‌کند تا تمرکز کند) می‌شوند. گاهی اوقات، رسوب‌ها ایجاد یک حلقه کامل را می‌کنند. اگر شما مسن هستید، احتمالا چیزی برای نگرانی وجود ندارد. اما اگر زیر ۴۰ سال هستید، می‌تواند نشانه ای از میزان بالا و خطرناک کلسترول باشد.


مقاله‌ی مرتبط: میزان کلسترول؛ اعداد چه معنایی دارند؟


افتادگی پلک

این مورد می‌تواند نشانه‌ای از گراویس میاستنی باشد، که باعث می‌شود سیستم ایمنی بدن شما به عضلات حمله و آن‌ها را تضعیف کند. این بیماری روی عضلات چشم، صورت و گلو بیش از جاهای دیگر تاثیر می‌گذارد و می‌تواند جویدن، بلع، و یا حتی صحبت کردن را مشکل بکند. دکتر شما ممکن است خون شما را برای کمک به کاهش علائم فیلتر کند، اما این کار برای مدت طولانی عمل نمی‌کند. همچنین دارویی برای آن وجود دارد. اما در برخی موارد، عمل جراحی برای خارج کردن غده تیموس مورد نیاز است.

زردشدن سفیدی چشم

وقتی پوست و چشم تان زرد به نظر می‌رسند، به آن زردی می‌گویند. این اغلب بدان معنی است که شما دارای مشکلات کبدی هستید که توسط سطح بالای بیلی‌روبین ایجاد شده است، چیزی که کبد شما وقتی ملتهب است و یا آسیب دیده بیشتر آن را می‌سازد. رژیم غذایی بد، سرطان، عفونت و سوء مصرف مزمن الکل همه می‌توانند آسیب کبدی را ایجاد کنند. محدوه‌ی درمان از تغییر در شیوه زندگی تا دارو و در نهایت پیوند کبد است.

پرش پلک

این کار بسیار شایع است و تقریبا همیشه بی ضرر و معمولا خودبه خود صورت می‌گیرد که می‌توانند با الکل، خستگی، کافئین و سیگارکشیدن در ارتباط باشند. در موارد بسیار نادر، می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل در سیستم عصبی باشند، مانند مولتیپل اسکلروزیس. اما اگر چشم پریدن با MS و یا مشکل دیگری در سیستم عصبی شما مرتبط باشد، شما علائم دیگری هم خواهید داشت، مانند اشکال در راه رفتن، صحبت کردن، و دستشویی رفتن.


مقاله‌ی مرتبط: مالتیپل‎‌اسکلروزیس (MS)


شب کوری

اگر دیدن در نور کم برای شما سخت است، ممکن است نیاز به عینک داشته باشد و یا مشکل از آب مروارید، یک بخش طبیعی از پیری، است. اما شب کوری در میان افراد جوان در ایالات متحده رایج نیست. در شرایط غیرمعمول شما ممکن است به اندازه ی کافی ویتامین A دریافت نکنید که این در کشورهای فقیرتر نسبتا شایع است. این مشکل با مکمل یا یک رژیم غذایی با غذاهای سرشار از ویتامین A، مانند سیب زمینی شیرین، جگر گوساله، اسفناج، هویج و کدو تنبل درمان می‌شود.

زهرا کریمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید