انتشار این مقاله


فوايد بادام زميني

بادام‌زمینی به عنوان یک دانه‌ی روغنی خوشمزه وتُرد شناخته شده‌است.بادام‌زمینی برای رسیدن به سلامتی مطلوب،مفید است و جزو بقولات به حساب می‌آید ولی معمولا آن را در گروه دیگری مانند گروه پسته و بادام در نظر میگیرند. فواید بادام زمینی برای سلامتی: ۱.بادام‌زمینی حاوی انرژی فراوان(۵۶۷ کالری در هر ۱۰۰ گرم)و مواد مغذی ،معدنی،آنتی‌اکسیدان و […]

بادام‌زمینی به عنوان یک دانه‌ی روغنی خوشمزه وتُرد شناخته شده‌است.بادام‌زمینی برای رسیدن به سلامتی مطلوب،مفید است و جزو بقولات به حساب می‌آید ولی معمولا آن را در گروه دیگری مانند گروه پسته و بادام در نظر میگیرند.


فواید بادام زمینی برای سلامتی:

۱.بادام‌زمینی حاوی انرژی فراوان(۵۶۷ کالری در هر ۱۰۰ گرم)و مواد مغذی ،معدنی،آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های مورد نیاز بدن است.

۲.بادام‌زمینی حاوی اسیدچرب مخصوص(MUFA)که درواقع یک اولییک‌اسید است.این اسیدچرب به کاهش LDL (کلسترول بد) و افزایش HDL (کلسترول خوب) در خون کمک میکند.پزشکان تغذیه مشاهده کرده‌اند که در رژیم کسانی که این اسیدچرب زیاد است ،این افراد احتمال کمتری به ابتلا به بیماری‌های کرونری نسبت به بقیه دارند.

۳.بادام‌زمینی منبع مهمی برای پروتئين است که از این نظر برای رشد فرد حائز اهمیت است.

۴.بادام‌زمینی حاوی آنتی‌اکسیدان پلی‌فنولیک(p-coumaric acid)است که این آنتی‌اکسیدان ریسک ابتلا به سرطان معده را به وسیله‌ی محدود کردن تغییرات نیتروزآمین‌های کارسینوژن در معده،کاهش میدهد.

۵.آنتی‌اکسیدان دیگری به نام رسوراترول(resveratrol) در بادام زمینی است که بدن را در برابر سرطان‌ها ، بیماری‌های مربوط به قلب و اعصاب ، آلزایمر و عفونت‌های ویروسی و قارچی محافظت می‌کند.این آنتی‌اکسیدان ریسک سکته‌ی قلبی را به وسیله‌ی افزایش ترشح گشادکننده‌های رگ مانند اکسید نیترات ،کاهش می‌دهد.تحقیقات نشان داده است که با حرارت دادن بادام‌زمینی،خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن افزایش می‌یابد.

۶.بادام‌زمینی منبع مهمی برای ویتامین E نیز است (در هر ۸ گرم بادام‌زمینی،۱۰۰ گرم ویتامین E وجود دارد)و این ویتامین به موکوز و پوست کمک میکند تا بدن از آسیب‌های ریدیکال‌های آزاد اکسیژن در امان بماند.

۷.بادام‌زمینی حاوی گروه ویتامین‌های B-COMPLEX مانند ریبوفیلاوین،نیاسین،تیامین،پانتوتنیک اسید،ویتامین B6 و فولات است.

۸. بادام‌زمینی منبع مهمی برای مواد معدنی از جمله مس ، منگنز،پتاسیم،کلسیم،آهن،منیزیم ،زینک و سلنیوم است.

آلرژی:
بعضی از افراد به بادام‌زمینی حساسیت دارند که با خوردن آن دچار حالت تهوع،درد شکم،باد کردن لب‌ها و عضلات گلو( که منجر به تنگی نفس میشود)،گرفتگی سینه و دربعضی مواقع دچار مرگ میشوند بنابراین به این افراد توصیه میشود که از خوردن موادغذایی حاوی بادام‌زمینی پرهیز کنند.

  • بادام‌زمینی یکی از محصولاتی است که مستعد پذیرش قارچ است مخصوصا قارچASPERGILLUS FLAVUS که موجب تولید آفلاتوکسین می‌شود. آفلاتوکسین یکی از ماده‌های سرطان‌زا است که موجب ایجاد مشکلات کبدی می‌شود بنابراین توصیه می‌شود برای کاهش تمایل بادام‌زمینی به قارچ‌ها،آن را سرخ کرده و مصرف کنید.
یسرا واعظ


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید