انتشار این مقاله


آیا میزان خاکستری بودن مو با خطر بیماری قلبی ارتباط دارد؟

یک مطالعۀ جدید حاکی از این است که موهای خاکستری علاوه بر خبر دادن از گذر سریع زمان، ممکن است خطر بیماری‌های قلبی مردان را هم نشان دهند. اما اگر موهایتان خاکستری شده است، نگران نباشید؛ چرا که این مطالعه تنها یک ارتباط بین رنگ مو و خطر بیماری قلبی را نشان می‌دهد نه رابطۀ […]

یک مطالعۀ جدید حاکی از این است که موهای خاکستری علاوه بر خبر دادن از گذر سریع زمان، ممکن است خطر بیماری‌های قلبی مردان را هم نشان دهند.

اما اگر موهایتان خاکستری شده است، نگران نباشید؛ چرا که این مطالعه تنها یک ارتباط بین رنگ مو و خطر بیماری قلبی را نشان می‌دهد نه رابطۀ علت و معلولی. این یافته منتج از آنالیزی بود که ۵۴۵ مرد بالغ را از نظر علایم مشکلات قلبی بررسی و سپس نتایج را با رنگ مو مقایسه کرده است.

آیرینی ساموئل، نویسندۀ این مطالعه و متخصص قلب در دانشگاه قاهره مصر، می‌گوید:

در میان مردم ما، سفید شدن زیاد مو با افزایش خطر بیماری تصلب شریان‌های کرونری مرتبط بود.

تشکیل پلاک در دیوارۀ رگ‌ها را «تصلب شرایین (آترواسکلروز)» می‌گویند.

ساموئل می‌گوید که این یافته‌ها با سن مرد یا اینکه فرد قبلاً در خطر بالای بیماری‌های قلبی قرار داشته است یا نه، هیچ ارتباطی ندارد. وی اضافه کرد به دلیل این که خانم‌ها به دفعات زیاد تمایل به رنگ کردن موهای خود دارند، استفاده از آنها در آنالیز امکان‌پذیر نبود. بنابراین تیم تحقیقاتیِ او به‌طور انحصاری روی مردان تمرکز کرد و همۀ مردان از نظر خطر بیماری‌های قلبی از جمله تشکیل پلاک، مورد بررسی قرار گرفتند.

پس از آن، شرکت‌کننده‌ها که از نظر سن در محدودۀ ۴۲ تا ۶۴ سال قرار داشتند، بر اساس میزان خاکستری شدن موها به پنج گروه مختلف تقسیم شدند. یک سر طیف، گروه «موهای کاملاً مشکی» و سمت دیگر، گروه «کاملاً سفید» بودند و بین این دو، گروه‌هایی با درجاتی از موهای خاکستری قرار داشتند.

محققان دریافتند که ۸۰ درصد از شرکت‌کننده‌ها، علایمی از بیماری قلبی را نشان می‌دهند و آنهایی که این نشانه‌ها را داشتند، در گروه «خطر نسبتاً بالا» قرار گرفتند.

محققان متوجه شدند که با گذشت سن، احتمال خاکستری شدن موها افزایش می‌یابد. با این حال، تیم تحقیقاتی اعلام کردند که خاکستری شدن موها ممکن است با پدیدۀ «پیر شدن زیستی» هم‌زمان باشد؛ چرا که هر دو مورد توسط مکانیسم‌های مشابهی ایجاد می‌شوند.

ساموئل می‌گوید این مکانسیم‌ها شامل چندین شکل تحلیل در سطوح سلولی هستند از جمله افزایش خطر التهاب سیستمیک (عمومی)، تغییرات هورمونی، توانایی ناقص DNA برای ترمیم خود و توانایی ناقص سلول‌ها برای رشد و تقسیم.

ساموئل اضافه کرد تحقیقات بیشتری لازم است تا علل ژنتیکی و محیطی مؤثر در این ارتباط بهتر درک شده و همچنین وجود ارتباط مشابه در میان زنان بررسی شود. او اظهار کرد که در این مدت افرادی که فکر می‌کنند با خطر بیشتری برای بیماری‌های قلبی مواجه هستند، بهتر است به‌طور منظم مورد بررسی قرار بگیرند تا با درمان پیشگیرانه از وقوع حوادث قلبی زودرس جلوگیری شود.

یافته‌های مطالعه، این هفته در اجلاس سالانۀ انجمن قلب اروپا در مالاگا، اسپانیا ارائه شد. تحقیقاتی که در این جلسات ارائه می‌شوند، تا زمانی که پس از بررسی در یک مجله چاپ شوند، باید به صورت مقدماتی در نظر گرفته شوند.

دکتر گرِگ فونارو استاد کاردیولوژی در دانشگاه کالیفرنیا در لس‌آنجلس می‌گوید:

ارتباط احتمالی بین بیماری قلبی و خاکستری شدن موها برای اولین بار در یک مقالۀ پزشکی در دهۀ ۱۹۸۰ گزارش شد و شامل تعدادی مطالعه بود که این ارتباط را در میان مردان و زنان نشان می‌دادند.

وی در ادامه افزود:

از آن زمان، تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند که خاکستری شدن زودرس موها، صرف نظر از سن، عامل خطری برای بیماری عروق کرونر است؛ درحالیکه در مطالعات دیگر این ارتباط مشاهده نشده است.

او می‌گوید:

در نتیجه، با این که خاکستری شدن موها ممکن است نشان‌دهندۀ خطر بیماری‌های قلبی باشد، اما تا امروز بیشتر تمرکز ما بر روی عوامل خطری بوده که توسط بیمار قابل تغییر باشند. این موارد شامل کاهش وزن، ترک سیگار، برداشتن قدم‌هایی در جهت کاهش فشار خون بالا و کلسترول می‌باشد.

سینا نادری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید