انتشار این مقاله


اپل به دنیای سلامت وارد می‌شود

آرزو‌ی اپل برای ایجاد مرکزی برای سلامت به توسعه‌ی خود ادامه می‌دهد. این کار با اولین خرید تیم سلامت دیجیتال اپل انجام شده است؛ راه‌اندازی اطلاعات شخصی سلامت با  Gliimpse. Gliimpse پایگاهی برای داده‌های سلامت می‌باشد که هر کاربری را قادر می‌سازد تا تصویری از سلامت خود را جمع‌آوری، شخصی‌سازی کرده و سپس به اشتراک […]

آرزو‌ی اپل برای ایجاد مرکزی برای سلامت به توسعه‌ی خود ادامه می‌دهد. این کار با اولین خرید تیم سلامت دیجیتال اپل انجام شده است؛ راه‌اندازی اطلاعات شخصی سلامت با  Gliimpse.

Gliimpse پایگاهی برای داده‌های سلامت می‌باشد که هر کاربری را قادر می‌سازد تا تصویری از سلامت خود را جمع‌آوری، شخصی‌سازی کرده و سپس به اشتراک بگذارد. این شرکت در ۲۰۱۳ توسط Anil Sethi و Karthik Hariharan راه‌اندازی شد. Sethi به صورت سریالی سازمان‌هایی تجاری را پایه‌گذاری کرده و اداره می‌کند؛ او از سال ۲۰۰۰ به بعد وقت خود را در دهه‌ی گذشته صرف راه‌اندازی پایگاهی برای سلامت کرده است. Sethi کار خود را در اواخر دهه‌ی ۱۹۸۰ در اپل به عنوان مهندس سیستم شروع کرد.
این خرید در ابتدای سال میلادی انجام شده است ولی اپل بر اساس ویژگی که در این موارد دارد آن را اعلام نکرده بود ولی اکنون این شرکت خرید خود را تأیید کرده است و می‌گوید که اپل به خریدن شرکت‌های با تکنولوژی کوچک عادت دارد و درباره‌ی ایده‌ها و طرح‌هایش با کسی بحث نمی‌کند!
بر اساس چیزی که Sethi در صفحه‌ی لینکداین خود نوشته است: Gliimpse مثل بسیاری از شرکت‌های استارت‌آپ بر اساس یک نیاز شخصی راه‌اندازی شده است. او می‌گوید که مبارزه‌ی خواهرش در برابر سرطان سینه را دنبال کرده و به این نکته پی برده است که جمع‌آوری اطلاعات شخصی که مربوط به سلامت هستند چقدر مشکل است:

به عنوان کسی که از خدمات سلامت استفاده می‌کردم هر کدام در گوشه‌ای بودند و به هیچ عنوان نه می‌توانستم به آن‌ها دست پیدا کنم و نه با کسی به اشتراک بگذارم. Obamacare یکی از چندین راهی است که به صورت قانونی پزشکان و بیمارستان‌ها را به دادن اطلاعات به ما الزام می‌کند ولی هنوز محل واحدی موجود نیست که همه‌ی پزشکان از آن استفاده کنند و بدتر از همه حتی یک قالب معمول برای این کار وجود ندارد با وجود این که بیش از ۱۰۰۰ سیستم در آن درگیر هستد!

این خرید محل اتکایی خواهد بود برای تلاش‌های اپل در زمینه سلامت دیجیتال. در سال‌های اخیر اپل برای خدمت‌رسانی در زمینه‌های مختلف کاوش کرده است (HealthKit، CareKit و ResearchKit) تا به بیماران، کلینیک‌ها و محققان این امکان را بدهد که به اطلاعات مهم سلامت با دستگاه‌های مختلف موبایل دسترسی داشته باشند. مأموریت Gliimpse این است که جریان‌های ناهمخوان اطلاعات سلامت را به شکل واحدی دربیاورد.
آنچه که مسأله را برجسته می‌کند چیزی است که Gliimpse برای بیمارانی با بیماری‌هایی مثل سرطان و دیابت در نظر دارد. شرکت اپل اخیراً یکی از متخصصان برجسته در زمینه غدد درون‌ریز کودکان را استخدام کرد تا اپلیکیشنی برای کودکانی با دیابت نوع ۱ بسازد؛ این کار با استقبال خوبی روبه‌رو شد و شاید در زمینه امراض مزمن دیگر هم به اجرا در آید.
شاید زیاد جذاب نباشد ولی با این خرید تکنولوژی‌های مربوط به سلامت اپل بیشتر تحت نظر قانون‌های فدرالی قرار خواهند گرفت. تیم کوک اخیراً در مصاحبه‌ای اذعان کرده بود که فرصت بسیار مناسبی را در زمینه‌ی خلأهای موجود در بخش سلامت برای تجارت می‌بیند:

خوب اگر شما نگران بازگشت سرمایه نیستید، که ما آن مزیت را دارا هستیم، شاید حتی تجارت گوشی‌های هوشمند را هم محدودتر کنیم.

پیش‌بینی این که اپل به چه شکلی از این تکنولوژی استفاده خواهد کرد واقعاً سخت است؛ در کیس‌های قبلی تکنولوژی‌هایی که اپل از شرکت‌های دیگر خریداری کرده است زمانی که به محصول تبدیل شده‌اند بسیار متفاوت‌ با مدل‌های قبلی بوده‌اند.


منبع: FastCompany

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید