انتشار این مقاله


رتینیتیس یا التهاب شبکیه

التهاب شبکیه بیماری است که بینایی را با آسیب به شبکیه تهدید می‌کند. اگرچه این بیماری درمانی ندارد، مراحلی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید از بینایی‌تان محافظت کنید و از حداکثر دید خود اطمینان حاصل کنید. انواع رتینیت Retinitis pigmentosa یا RP گروهی از بیماری‌های ژنتیکی چشم است که از هر دو والد […]

التهاب شبکیه بیماری است که بینایی را با آسیب به شبکیه تهدید می‌کند. اگرچه این بیماری درمانی ندارد، مراحلی وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توانید از بینایی‌تان محافظت کنید و از حداکثر دید خود اطمینان حاصل کنید.

انواع رتینیت

Retinitis pigmentosa یا RP
گروهی از بیماری‌های ژنتیکی چشم است که از هر دو والد به ارث می‌رسد. مثال‌هایی از RP و بیماری‌های مرتبط:
سندرم Usher
نا‌بینایی مادرزادی Leber
بیماری سلول‌های مخروطی

سندرم Bardet-Biedl

رتینیت CMV
این یک نوع التهاب شبکیه است که از عفونت ویروسی شبکیه ایجاد‌شده‌است. CMV ( سایتو مگالو ویروس) یک ویروس تبخال است. اغلب مردم در معرض این ویروس قرار می‌گیرند اما هیچ آسیبی اتفاق نمی‌افتد، ولی اگر یک ویروس تبخال در افراد با سیستم ایمنی ضعیف‌تر فعال شود میتواند باعث رتینیت شود.

علائم رتینیت

علائم RP
شما به احتمال زیاد در نوجوانی یا جوانی به عنوان یک بیماری RP تشخیص داده شدید. روند از دست دادن بینایی کند است و میزان تغییر بینایی از فردی به فرد دیگر متفاوت است. سرعت پیشرفت آن به آرایش ژنتیکی RP شما بستگی دارد.
علائم اولیه RP: از دست دادن دید در شب، سخت شدن رانندگی هنگام غروب یا شب، سختی دید در اتاق با نور کم.
علائم بعدی RP: از دست دادن بینایی محیطی که منجر به دید تونلی مانند حالتی که از درون یک نی به اشیا نگاه می‌کنید، می‌شود. احتمالا در ابتدا دید مرکزی را از دست می‌دهید و بعد، خواندن و انجام کار‌های نزدیک مشکل می‌شود. از بین رفتن دید مرکزی باعث از دست رفتن دید رنگی هم می‌شود.

علائم رتینیت CMV
در مراحل اولیه هیچ علائمی ندارد. نشانه‌ها برای اولین بار بعد از چند روز در یکی از چشم‌ها ایجاد می‌شود. این نشانه‌ها شامل:
اسلاید( لکه یا ابر در میدان دید)
تاری دید
از دست دادن بینایی
درست مانند RP علائم ممکن است در ابتدا در دید مرکزی بروز کنند که خواندن و درک رنگ را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

درمان

اگر رتینیت دارید مهم است که مرتبا با یک متخصص چشم ملاقات داشته باشید.

درمان RP
مکمل‌ها روند بیماری را کند می‌کنند. تحقیقات این وعده را برای مکملی با ترکیب ویتامین A، لوتئین و ماهی‌های چرب غنی از اسید چرب امگا۳ می‌دهد. این ماهی‌ها شامل سالمون، تونا و ساردین می‌باشد. از دکتر چشم خود درباره میزان مناسب دریافت ویتامین A بپرسید، زیرا در مقادیر بالا می‌تواند کشنده باشد. استفاده از عینک آفتابی برای محافظت از چشم در برابر اشعه فرابنفش هم می‌تواند کمک‌کننده باشد.

محققان به دنبال طیف وسیعی از گزینه درمان، مانند سلول های بنیادی، داروها، ژن درمانی، و پیوند هستند و در حال حاضر در حال پیشرفت هستند. برای مثال، بیماران در یک مطالعه ژنتیکی کوچک، چشم ترمیم شده با ژن درمانی داشته اند. یک روز، ممکن است با قرار دادن ژن های سالم در شبکیه چشم، درمان RP امکان‌پذیر شود.
اگر RP دارید، دستگاه‌هایی وجود دارد که کمک می‌کند تا اشیا روشن‌تر و بزرگتر دیده شوند مانند ذره‌بین های کم بینایی. این ابزار کمک می‌کند تا مستقل و فعال بمانید. همچنین می توانید خدمات توانبخشی را که کمک می‌کند تا از بینایی خود به طور بسیار موثری استفاده کنید، امتحان کنید.

درمان رتینیت CMV

برای کمک به جلوگیری از نابینایی، پزشکان هم روی درمان رتینیت و هم تقویت سیستم ایمنی بدن کار می‌کنند. شما ممکن است داروهای ضد ویروسی مانند گانسی کلوویر نیازمند شوید. و ممکن است قرص را به صورت دهانی یا تزریق به داخل ورید یا چشم دریافت کنید.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید