انتشار این مقاله


سرطان سینه سه‌گانه منفی

اگر آزمایش پاتولوژی سرطان سینه اظهار دارد  « سلول‌های سرطانی سینه برای گیرنده‌ی استروژن، گیرنده‌ی پروژسترون و HER2 منفی است» اصطلاحا «سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی – Triple-Negative Breast Cancer » نامیده میشود. این نتیجه‌ی منفی به این معناست که سرطان نه توسط هورمون‌های استروژن و پروژسترون و نه با تعداد زیادی گیرنده‌ی HER2 پشتیبانی نمیشود. بنابراین، سرطان سینه‌ی سه‌گانه […]

اگر آزمایش پاتولوژی سرطان سینه اظهار دارد  « سلول‌های سرطانی سینه برای گیرنده‌ی استروژن، گیرنده‌ی پروژسترون و HER2 منفی است» اصطلاحا «سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی – Triple-Negative Breast Cancer » نامیده میشود.

این نتیجه‌ی منفی به این معناست که سرطان نه توسط هورمون‌های استروژن و پروژسترون و نه با تعداد زیادی گیرنده‌ی HER2 پشتیبانی نمیشود. بنابراین، سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی به هورمون‌درمانی ( از جمله مهارکننده‌های تاموکسیفن یا آراماتاز) و یا درمان‌هایی که اهدافشان گیرنده‌های HER2 می‌باشد (مثلا هرسپتین، با نام شیمیایی ترازتوزوماب) واکنش نشان نخواهد داد. با این‌حال؛ از داروهای دیگری برای درمان سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی استفاده می‌شود.

تقریبا ۱۰ – ۲۰ ٪ سرطان‌های سینه، « سه‌گانه منفی» تشخیص داده می‌شوند. پزشکان و محققان علاقه‌ی شدیدی برای یافتن داروهای جدید برای درمان این نوعِ سرطان سینه دارند. مطالعات اولیه در تلاش برای یافتن پاسخ این سوال است که آیا داروهای مشخصی میتواند در فرایندی که موجب رشد سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی می‌شود؛ مداخله کنند ؟


مقاله‌ی مرتبط: سرطان پستان


رفتار و ویژگی‌های سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی چیست ؟

برای فهمیدن چیستیِ سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی لازم است درباره‌ی رسپتورها آگاهی داشته باشیم، رسپتورها پروتئین‌هایی هستند که در داخل و یا سطح سلول‌ها یافت می‌شوند. این گیرنده‌ها چشم و گوش سلول‌ها هستند؛ پیام‌ها را از مواد جاری با جریان خون دریافت کرده و به سلول می‌گویند که چه کاری انجام بدهد.

گیرنده‌های هورمونی در داخل و سطح  سلول‌های پستانی سالم، پیام‌های هورمونی استروژن و پروژسترون را دریافت می‌کنند. هورمون‌ها به گیرنده‌ها اتصال یافته و دستوراتی را برای ادامه‌ی رشد و فعالیت مناسب سلول فراهم می‌آورند. تقریبا از ۳ زن مبتلا به سرطان سینه، ۲ نفر تست رسپتور مثبت دارند.

درصد بسیار کمی از سلول‌های پستانی سرطانی (۲۰ – ۳۰ ٪ ) رسپتور بسیاری زیادی برای HER2 دارند. در سلول‌های پستانی سالم و نرمال، گیرنده‌های HER2 سیگنال‌هایی برای تحریک رشد دریافت می‌کنند. با تعداد بالای گیرنده‌های HER2، سلول‌های سرطانی پستان رشد و تقسیم بسیار بالایی دارند.

درمان‌های هورمونی و درمان‌هایی که HER2 را هدف قرار می‌دهند در تاثیرات هورمون‌ها و HER2 بر سرطان سینه تداخل می‌کنند که این میتواند در توقف رشد و یا کاهش رشد سلول‌های سرطانی کمک کنند.

حدود ۱۰-۲۰٪ درصد سرطان‌های سینه در تست آزمایشگاهی برای گیرنده‌های هورمون‌ها و HER2 منفی هستند، که به این معناست این سرطان‌ «سه‌گانه منفی‌» است. از آنجایی که هورمون‌ها دیگر رشد سرطان سینه را معین نمی‌کنند نامحتمل است که این سرطان به هورمون درمانی پاسخ دهد.

سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی همچنین به داروهایی که هدفشان HER2 هست؛ واکنش نمی‌دهد.

همچنین سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی:

بیشتر از انواع دیگر سرطان‌های سینه مهاجم هستند:
مطالعات نشان می‌دهد که سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی احتمال بالایی از گسترش در کل پستان را داشته و احتمال عود و برگشت بیماری بعد از درمان بالاتر است. به نظر می‌رسد که این ریسک در سال‌های اولیه‌ی بعد درمان بالاتر باشد. برای مثال در مطالعه‌ای با بیش از ۱۶۰۰ زن، در کانادا، که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد مشخص شده است که زنان با سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی در ریسک بالاتری از بازگشت و عود سرطان در خارج از پستان هستند. اما فقط ۳ سال اول چنین است. مطالعات دیگر نیز به نتایج مشابه دست یافته است. با گذشت سال‌های بیشتر، ریسک عود سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی به اندازه سطح ریسک سایر انواع سرطان‌ها می‌رسد.

میزان بقای ۵ سال در سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی کمتر است. با مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ با بیش از ۵۰۰۰۰ زن در همه‌ی مراحل سرطان سینه، کشف شد که ۷۷٪ زنان با سرطان سه‌گانه منفی حداقل ۵ سال میزان بقا دارند؛ این در مقابل ۹۳٪ از زنان با سایر انواع سرطان‌های پستان قرار دارد.

مطالعه‌ی دیگری با بیش از ۱۶۰۰ زن در سال ۲۰۰۷ منتشر شده است که بر مینای آن مشخص شده است که زنانِ با سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی، ریسک بالاتری از مرگ را، در طول ۵ سال از تشخیص دارند اما بعد آن دوره چنین نیست.  آمار و ارقام میزان بقا و عود بیماری در این مطالعه و مطالعات دیگر برای همه‌ی زنان با سه‌گانه منفی حدود میانگین است. فاکتورهایی نظیر سطح و درجه سرطان سینه ممکن است پیش‌بینی فردی زنی را تحت تاثیر قرار دهد.

به درجه‌ی بالاتری نسبت به انواع دیگر سرطان متمایل است:

هرچه درجه‌ی سرطان بالاتر باشد، شباهت سلول‌های سرطانی به سلول‌های سالم و نرمال از نظر ظاهری و الگوهای رشدی کمتر است. در یک مقیاس ۱ تا ۳، سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی اغلب درجه‌ی سه است.

معمولا یک نوع سلولیست که «شبه‌پایه» نامیده می‌شود. «شبه‌پایه» به این معنی است که سلول‌ها مشابه یک سلول پایه که مجاری پستانی را می‌پوشانند، هستند؛ این یک زیر گروه جدیدی از سرطان سینه است که محققان با استفاده از تکنولوژی آنالیز ژنی شناسایی کرده‌اند. همانند سایر انواع سرطان‌های سینه، سرطان شبه‌پایه میتواند به سابقه‌ی خانوادگی لینک داشته باشد و یا میتوانند بدون هیچ ارتباط ظاهری فامیلی اتفاق بیافتد. سرطان‌های شبه‌پایه به سمتی متمایل هستند که بیشتر تهاجمی باشند و درجه‌ی بالایی داشته باشند؛ درست مثل سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی. بر این باور هستیم که بیشتر سرطان‌های سینه‌ی سه‌گانه منفی از نوع شبه‌پایه هستند.

این موضوع که بفهمید به نوعی از سرطان سینه مبتلا هستید که بیشتر از انواع دیگر تهاجمی است و برای درمان‌هایی مثل هورمون‌تراپی و هرسپتین گزینه‌ی خوبی نیست می‌تواند موجب احساس ناراحتی و حتی ترس شود.

اما سرطان پستان سه‌گانه منفی می‌تواند با روش‌های شیمی‌درمانی و پرتودرمانی و درمان‌های جدید دیگر -مثلا مهارکننده‌های PARP که نویدبخش بوده‌اند-  درمان شود.

محققان توجه زیادی به سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی معطوف داشته‌اند و در حال فعالیت و تلاش برای یافتن راه‌های درمانی جدید و بهتر هستند. برای همین این نوع سرطان یک منطقه‌ی فوق‌العاده گرم برای تحقیق در زمینه‌ی سرطان سینه محسوب می‌شود.


مقاله‌ی مرتبط: مرحله‌ی ۰ سرطان پستان چیست ؟


چه افرادی به سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی مبتلا می‌شوند؟

هرکسی می‌تواند به TNBC مبتلا بشود. اگرچه یافته‌های تحقیقات نشان می‌هد افراد زیر بیشتر در معرض ابتلا هستند :

افراد جوان: بیشتر احتمال دارد که سرطان سینه‌ی سه‌گانه منفی در قبل از ۴۰ یا ۵۰ سالگی اتفاق بیافتد نسبت به ۶۰ سالگی یا بالاتر که برای سایر انواع سرطان‌های سینه معمول‌تر است.

زنان اسپانیایی و آمریکایی-آفریقایی: این سرطان بیشتر زنان آمریکایی-آفریقایی و سپس زنان اسپانیایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. زنان آسیایی و زنان سفیدپوست غیر اسپانیایی کمتر در خطر ابتلا به این نوع سرطان هستند. در مطالعه‌ای کشف شده است زنان سیاهپوست سه برابر بیشتر از زنان سفید پوست احتمال گسترش این نوع سرطان را دارند.

افرادی با جهش در BRCA1: وقتی فردی با یک موتاسیون وراثتی BRCA1 به سرطان سینه مبتلا می‌شود، مخصوصا اگر کمتر از ۵۰ سال داشته باشد، معمولا از نوع سه‌گانه منفی تشخیص داده می‌شود.

همانند سایر انواع سرطان سینه ، نوع سه‌گانه منفی با جراحی، پرتودرمانی و/یا شیمی‌درمانی درمان می‌پذیرد. براساس سایر جنبه‌های سرطان، از جمله سطح و درجه، پزشک شما بهترین روشی درمانی را برای شما تشخیص خواهد داد.

 

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید