انتشار این مقاله


۱۰ کار اشتباهی که افراد موفق آن‌ها را هرگز تکرار نمی‌کنند

همه‌ی ما اشتباه می‌کنیم اما افرادی که از اشتباهات خود درس می‌گیرند موفق خواهند شد. «هیچ‌گاه به عقب برنگرد» معنی این جمله چیست؟ با مشاهده‌ی زندگی افراد موفق و روانشناسان بالینی، دکتر هنری کلود(Henry Cloud) کشف کرده است که در این‌گونه افراد نوعی هوشیاری قطعی وجود دارد(هم در زندگی شخصی و هم در کار) که […]

همه‌ی ما اشتباه می‌کنیم اما افرادی که از اشتباهات خود درس می‌گیرند موفق خواهند شد.

«هیچ‌گاه به عقب برنگرد» معنی این جمله چیست؟ با مشاهده‌ی زندگی افراد موفق و روانشناسان بالینی، دکتر هنری کلود(Henry Cloud) کشف کرده است که در این‌گونه افراد نوعی هوشیاری قطعی وجود دارد(هم در زندگی شخصی و هم در کار) که هنگامی که آن را به دست آوردند، هیچ‌گاه به روش‌های قدیمی کارهای خود را انجام نمی‌دهند و دیگر آن آدم سابق نخواهند بود.

دکتر کلود می‌گوید:

سال‌ها پیش یک تصمیم بد اقتصادی که گرفتم به بحث جالبی با استادم ختم شد. من یک درس ارزشمند را از راه سختش فرا گرفته بودم و او به من این اطمینان را داد: «خوبی این درس این است که زمانی که آن را یاد گرفتی دیگر به گذشته برنمی‌گردی و مجدداً آن اشتباه را تکرارنمی‌کنی».

وی در ادامه افزود:

من در شگفت بودم که هوشیاری‌های کلیدی که افراد موفق پس از دستیابی به آن‌ها برای همیشه تغییرکرده‌اند و آن‌ها را به سمت موفقیت در تجارت، روابط و زندگی سوق داده‌اند، کدام هستند؟ من شروع به تحقیق درباره‌ی این هوشیاری‌ها کردم و سال‌ها در این مورد مطالعاتی انجام داده‌ام.

افراد موفق هیچ‌گاه مجدداً این کارها را انجام نمی‌دهند:

۱-بازگشتن به سمت چیزی که نتیجه نداده است:

ما نباید به سمت همان چیزی که بی‌نتیجه بوده است برگردیم و انتظار نتایج متفاوت داشته باشیم حالا این می‌تواند یک شغل یا یک رابطه‌ای باشد که به دلایل منطقی شکست خورده است.

۲-انجام دادن هرکار برای تیدیل شدن به آدمی که نیستند:

هرکاری که انجام می‌دهیم، باید از خودمان بپرسیم:چرا دارم این کار را انجام می‌دهم؟ آیا من برای انجام این کار مناسب هستم؟ آیا این کار برای من مناسب است؟ آیا این کار قابل تحمل است؟

اگر جواب هریک از این سؤالات نه باشد، شما باید دلیل بسیار محکمی برای ادامه‌ی آن کار داشته باشید.

۳-تلاش برای تغییر دادن افراد:

هنگامی که شما می‌فهمید که نمی‌توانید شخصی را مجبور به انجام کاری کنید، به آن شخص آزادی دهید تا عواقب کارش را تجربه کند. اگر بدین‌گونه عمل کنید، خودتان را هم آزادتر خواهید دید.

۴-همه را از خود راضی نگه‌دارند:

هنگامی که واقعاً بفهمید راضی نگه‌داشتن همه کار غیرممکنی است، زندگی هدفمند شما آغاز می‌شود و برای راضی کردن افراد درست و ذی‌حق تلاش خواهید کرد.

۵-انتخاب راحتی کوتاه‌مدت به جای منفعت بلند‌مدت:

هنگامی که افراد موفق متوجه می‌شوند که چیزی که در طلب آن هستند، نیاز به تلاش و زحمت رنج‌آور دارد، آن‎ها از این تلاش‌ها هراسی ندارند زیرا که آنها را به منفعت بلند‌مدت می‌رساند. زندگی کردن با این اصل یکی از اساسی‌ترین تفاوت‌های افراد موفق و ناموفق است؛ هم در زندگی شخصی و هم در کار.

۶-اعتماد به کسی یا چیزی که بی‌عیب به نظر می‌رسد:

این طبیعی است که ما مجذوب اشیا و افرادی شویم که شگفت‌انگیز به نظر می‌آیند و ما عاشق عالی بودن و بی‌عیب بودن هستیم و همیشه به دنبال آن می‌گردیم. ما باید به دنبال افرادی باشیم که در کار خود فوق‌العاده هستند، کارمندانی که بالاترین عملکرد را دارند، دوستانی که شخصیت درخشانی دارند و شرکت‌هایی که برتری دارند؛ اما وقتی کسی یا چیزی بیش از حد خوب به نظر می‌رسد، درنگ کرده و فکر کنید. هیچ چیز در این جهان کامل و بی‌عیب نیست.

۷-چشم برداشتن از روی تصویر کلی و درازمدت:

ما عملکرد احساسی و همچنین عملکرد بهتری در زندگی خود خواهیم داشت اگر به صورت کلی نگاه کنیم و فقط یک برهه‌ی کوتاه از زندگی را در نظر نگیریم؛ برای افراد موفق، هیچ اتفاقی کل داستان نیست و برنده‌ها هر ‌روز این موضوع را به خود یادآوری می‌کنند.

۸-غفلت نسبت به کارها به دلیل هراس از سخت‌کوشی:

مهم نیست که یک چیز ظاهراً چه‌قدر خوب به نظر می‌رسد، فقط با یک نگاه سخت‌کوشانه، عمیق و صادقانه است که ما می‌فهمیم واقعاً چه چیزی را باید بدانیم: این واقعیت که ما متعلق به خودمان هستیم.

۹-کوتاهی ورزیدن در پرسیدن این که: چرا اینجا هستم؟

این یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های میان افراد موفق و بقیه‌ی افراد در زندگی، کار، روابط و تجارت است. افراد موفق همواره از خود می‌پرسند: من در این موقعیت چه نقشی را دارم بازی می‌کنم؟

به عبارت دیگر، آن‌ها خود را فقط به عنوان قربانی نمی‌بینند؛ حتی در جایی که واقعا قربانی هستند!

۱۰-فراموش کردن این که زندگی درونی آن‌ها تعیین‌کننده‌ی موفقیت بیرونی آن‌هاست:

زندگی خوب ارتباط کمی با موقعیت‌های بیرونی دارد. خوشحالی ما بیشتر به شخصیت درونی ا بستگی دارد. تحقیقات این موضوع را ثابت کرده‌اند و زندگی درونی ما به مقدار زیادی در ایجاد موقعیت‌های بیرونی ما نقش دارد.

همه‌ی افراد اشتباه می‌کنند؛ اما افرادی که عبرت می‌گیرند یک کار را بهتر از سایرین انجام می‌دهند و آن درک الگوهایی است که موجب رخ دادن این اشتباهات میشوند و جلوگیری از رخ دادن دوباره‌ی این اشتباهات است. به بیان کوتاه‌تر آن‌ها از رنج خود و رنج دیگران یاد می‌گیرند.

باید همواره به خاطر داشت: رنج اجتناب‌ناپذیر است ولی تکرار دوباره‌ی همان رنج در صورتی که ما عبرت بگیریم و متفاوت عمل کنیم، قابل پیشگیری است. ما نیازی به راه‌های جدید برای شکست خوردن نداریم چون قبلی‌ها را شناخته‌ایم.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید