انتشار این مقاله


۶ قدم برای موفقیت در زندگی

چند راه اساسی وجود دارد که می‌تواند شانس موفقیت شما را در ابعاد مختلف افزایش دهد…

موفقیت برای ما چه معنایی دارد؟ روش‌های مختلفی برای موفقیت وجود دارد، اما اینکه کدام روش برای شما بهتر جواب می‌دهد، به طرز نگاه شما به موفقیت بستگی دارد. ما معمولا فکر می‌کنیم که موفقیت یعنی خوب کار کردن و داشتن درآمد بالا؛ درحالی که دست‌آوردهای حرفه‌ای می‌توانند تنها بخش کوچکی از پازل موفقیت باشند. خانواده، روابط عاشقانه، تحصیلات و ورزش، هرکدام تنها بخش کوچکی از موفقیت هستند.

تعریف شخصی هر فرد از موفقیت ممکن است بسیار متنوع باشد؛ اما می‌توان به صورت کلی آن را تکامل یافتن، شاد و سلامت بودن، احساس امنیت کردن و دوست داشته شدن توسط دیگران، تعریف کرد. این تعریف می‌تواند شما را به هدفی که در زندگی دارید برساند.

خب حالا چه کار‌هایی باید انجام دهید که شانس خود را برای رسیدن به این چیزها افزایش دهید؟ عادتهای افراد موفق چه چیزهایی هستند؟

هیچ راهی تنها راه رسیدن به موفقیت نیست. راهی که برای شما خوب عمل می‌کند، ممکن است برای فرد دیگری پاسخگو نباشد. در واقع ممکن است هیچ ترکیب بی نقصی از اجزا وجود نداشته باشد که موفقیت شما را تضمین کند؛ اما چند راه اساسی وجود دارد که می‌تواند شانس موفقیت شما را در ابعاد مختلف افزایش دهد.

۱- تفکر رو به رشد در خود ایجاد کنید.

روانشناسی به نام کارل دوک (Carol Dweck) تحقیقی انجام داد که بیان می‌کند، دو طرز فکر اساسی برای افراد وجود دارد که می‌تواند بر اینکه مردم در مورد خود و توانایی‌هایشان چه فکری می‌کنند، تاثیر بگذارد؛ طرز فکر ثابت و طرز فکر رو به رشد. افرادی که دارای طرز فکر ثابت هستند، معتقدند مواردی مانند هوش ثابت و غیرقابل تغییر هستند. این افراد فکر می‌کنند که موفقیت نتیجه‌ی تلاش زیاد نیست؛ بلکه کاملا به استعدادهای ذاتی فرد برمی‌گردد. از آنجایی که این افراد باور دارند که افراد با این استعدادها زاده می‌شوند، در رویارویی با مشکلات راحت‌تر تسلیم می‌شوند. آن‌ها به راحتی از تلاش دست برمی‌دارند، به این دلیل که فکر می‌کنند با مهارتی مورد نیاز به دنیا نیامده‌اند.

اما در سمت مخالف، کسانی که طرز فکر رو به رشد دارند، فکر می‌کنند که می‌توانند تغییر کنند، رشد کنند و با تلاش چیزی که نیاز دارند را یاد بگیرند. این افراد باور دارند که ظرفیت رشد برای رسیدن به موفقیت را دارند. بنابراین هنگامی که اوضاع سخت می‌شود، آن‌ها به دنبال راهی برای بهبود مهارت‌های خود می‌گردند و آنقدر به کار کردن ادامه می‌دهند تا موفق شوند.

برای ایجاد تفکر رو به رشد چه کاری می‌توان انجام داد؟

باور داشته باشید که تلاش شما اهمیت دارد.

برخلاف طرز فکر ثابت، افراد دارای تفکر رو به رشد، باور دارند که تلاش و سخت‌کوشی آن‌ها می‌تواند موجب رشد معناداری بشود.

مهارت‌های جدید یاد بگیرید.

این افراد هنگامی که با چالش‌ها روبه‌رو می‌شوند، به دنبال راهی برای افزایش دانش و مهارت‌هایی که برای پیروزی نیاز دارند، می‌گردند.

به شکست‌های خود به دید تجربه نگاه کنید.

افراد با تفکر روبه‌رشد، شکست‌های خود را ناشی از نداشتن توانایی آن کار نمی دانند. برعکس، آن‌ها به آن به دید یک منبع ارزشمند برای یادگیری نگاه می‌کنند. آن‌ها اینگونه فکر می‌کنند: «این راه جواب نداد، پس این‌بار راه متفاوتی را امتحان می‌کنم»

۲- هوش عاطفی خود را افزایش دهید.

برای مدت‌ها تصور می‌شد که هوش کلی فرد تنها فاکتور مهم برای موفقیت در عرصه‌های مختلف زندگی است؛ اما اکنون بعضی متخصصان باور دارند که هوش عاطفی حتی مهم‌تر از آن است. هوش عاطفی به توانایی درک، استفاده و استدلال با احساسات برمی‌گردد. افراد با هوش عاطفی بالا، علاوه بر خود، توانایی درک احساسات دیگران را نیز دارند.

به احساسات خود توجه کنید.

بر شناسایی احساسات خود و چیزهایی که موجب ایجاد آن احساسات می شوند، توجه کنید.

احساسات خود را مدیریت کنید.

به عقب برگردید و سعی کنید مسائل را از دید بی‌طرفانه نگاه کنید. از توجه بیش از حد به احساسات خود و یا به‌عکس، سرکوب آن‌ها خودداری کنید؛ اما به دنبال راه‌های سالم و مناسب برای برخورد با احساسات خود بگردید.

به دیگران گوش دهید.

این تنها به معنی شنیدن حرف‌های دیگران نیست؛ بلکه به نشانه‌های غیرکلامی و زبان بدن افراد هم توجه کنید.

۳- ذهن خود را  سرسخت کنید.

سرسختی ذهن بدین معناست که افراد حتی در مواجهه با موانع همچنان باید تلاش کنند و در برابر مشکلات مقاومت کنند. افرادی که چنین قدرت روحیی دارند، به چالش‌ها به دید فرصت نگاه می‌کنند. آن‌ها همچنین حس می‌کنند که بر سرنوشت خود کنترل دارند، به توانایی‌های خود برای رسیدن به موفقیت اطمینان دارند و خود را متعهد می‌دانند که آنچه را که شروع کرده‌اند به پایان برسانند.

حالا باید چه‌کار کنید که سرسختی روحی خود را افزایش دهید و شانس خود را برای موفقیت بالا ببرید؟

خودتان را باور داشته باشید.

حرف‌های منفی راجع به خودتان را کنار بگذارید و به دنبال راه‌های مثبت اندیشی و تشویقی برای خود بگردید.

به تلاش کردن ادامه دهید.

حتی هنگامی که همه‌چیز غیرممکن به نظر می‌رسد و مشکلات شما را عقب نگاه می‌دارد، بر بهبود مهارت‌های خود تمرکز کنید و به جلو حرکت کنید. یکی از عادت‌های کلیدی افراد موفق، نگاه کردن به مشکلات و شکست‌ها از دید فرصت است.

برای خود هدف تعیین کنید.

افراد سرسخت، همواره می‌دانند که به چه چیزی می‌خواهند برسند. آن‌ها ابتدا با هدف‌های قابل دستیابی شروع می‌کنند. این هدف‌ها الزامی ندارد که ساده باشند، اما با داشتن چیزی برای بدست آوردن، بهتر می‌توانید جلو بروید و بر موانع غلبه کنید.

پشتیبان پیدا کنید.

انجام دادن کارها به تنهایی همیشه سخت است؛ اما یک سیستم پشتیبانی قوی می‌تواند همه چیز را ساده‌تر کند. منتورها، دوستان، همکاران و خانواده می‌توانند هنگامی چیزی دشوار می‌شود، تشویق کنند و حتی به شما توصیه‌هایی بدهند که شانس شما را برای رسیدن به موفقیت بیشتر کند.

۴- اراده‌‌ی خود را قوی کنید.

در طولانی‌ترین مطالعه‌ی مدت‌دار دنیا، روانشناسان شروع به بررسی یک گروه کودک کردند. معلم های این کودکان، آن‌ها را باهوش شناسایی کرده بودند. محققان این افراد را در کودکی و بزرگسالی مقایسه کردند؛ و دریافتند که افرادی که در بزرگسالی به موفقیت‌های بیشتری دست یافته‌اند، چند ویژگی کلیدی داشته اند که  افرادی که کمتر موفق بوده‌اند نداشته‌اند. از این ویژگی‌ها می‌توان به پشتکار و اراده اشاره کرد.

این یک ویژگی کلی در شخصیت هر فرد است، اما شما می‌توانید آن را افزایش دهید. رسیدن به رضایت در انتها، یادگیری مقاومت در مقابله با مشکلات و انتظار برای دریافت پاداش تلاش‌‌های زیاد، می‌تواند کلید موفقیت در زندگی باشد.

بنابراین چه کارهایی برای قدرت بخشیدن به اراده‌ی خود می‌توانید انجام دهید؟

سعی کنید حواس خود را پرت کنید.

به طور مثال، اگر شما تلاش می‌کنید که وزن کم کنید اما برایتان سخت است که از اسنک محبوبتان دل بکنید، پرت کردن حواس خود از اسنک، می‌تواند راه موثری برای جلوگیری از تسلیم شدن در برابر وسوسه باشد.

تمرین کنید.

اراده چیزی‌ست که شما می‌توانید آن را بسازید؛ اما نیاز به زمان و تلاش دارد. با هدف‌های کوچکی که نیاز به اراده دارند، شروع کنید؛ مثل نخوردن اسنک یا خوراکی‌های شیرین. اگر با هدف‌های کوچک اراده‌ی خود را قوی کنید، پس از مدتی متوجه خواهید شد که در برابر هدف‌های بزرگتر، اراده‌ی قوی‌تری دارید.

۵- بر انگیزه‌های درونی خود تمرکز کنید.

چه چیزی بیش از همه، به شما انگیزه می‌دهد؟ آیا پاداش‌های بیرونی شما را در مسیر هدف نگاه می‌دارد یا اینکه بیشتر انگیزه‌های شخصی و درونی شما را به جلو هل می‌دهند؟

با وجود اینکه پاداش‌های خارجی، مثل پول و هدیه می‌تواند کمک‌کننده باشند، اما بسیاری افراد متوجه می‌شوند که هنگامی که کارهایی انجام می‌دهند که موجب رضایت شخصی آن‌ها می‌شود، بیشتر احساس انگیزه می‌کنند.

اگر شما کارها را انجام دهید به این دلیل که از آن لذت می‌برید، به این دلیل که آن را معنی دار می‌دانید و یا به این دلیل که از دیدن اثرات آن بر کار شما لذت می‌برید؛ شما دارید آن کار را براساس انگیزه‌های درونی انجام می‌دهید. تحقیقات نشان داده است که مشوق‌های ما می‌توانند موجب بعضی اعمال ما شوند، و انگیزه‌های درونی ما می‌توانند موجب افزایش کیفیت عمل ما شوند.

بنابراین برای تقویت انگیزه‌های درونی خود چه کاری باید انجام دهید؟

خود را به چالش بکشید.

مردم اکثرا فکر می‌کنند دنبال کردن هدفی که قابل دست‌یابی‌ست اما الزاما آسان نیست، راه فوق‌العاده‌ای برای افزایش انگیزه برای موفقیت است. چالش‌ها می‌توانند ما را علاقه‌مند به وظایفمان نگاه دارند، اعتمادبنفس ما را تقویت کنند و بازخوردی برای قسمت‌هایی که می‌توان بهبود بخشید به ما ارائه دهند.

کنجکاو باشید.

به دنبال چیزهایی بگردید که توجه شما را جلب می‌کنند و دوست دارید چیز بیشتری از آن را یاد بگیرید.

بر انگیزه ی خود کنترل داشته باشید.

در صورتی که شما دست‌آورد قابل لمسی را مشاهده ننمایید، پایدار ماندن انگیزه برای دنبال کردن هدف، کار مشکلی است. به دنبال راه‌هایی بگردید که همیشه انگیزه‌ی خود را فعال نگاه دارید.

از رقابت نترسید.

احتمالا افرادی به جز شما وجود دارند که برای رسیدن به هدف مشابه شما تلاش می‌کنند؛ اما این بدین معنا نیست که شما باید تسلیم شوید. اتفاقا رقابت‌ها به شما این امکان را می‌دهند که تلاش خود را با دیگران مقایسه کنید و می‌تواند به شما انگیزه بدهد که خود را بهتر کنید.

 ۶- صفات تربیتی مرتبط با پتانسیل بالا برای موفقیت

روانشناسان تلاش کرده‌اند که صفات خاص و ویژگی‌های شخصیتی را به موفقیت در زندگی و کار ارتباط دهند. تست MBTI یکی از ارزشیابی‌هایی‌ست که به طور گسترده در بیزینس و کسب‌وکار استفاده می‌شود تا شغل مناسب هر شخصیت را بیابند. با این حال مشکل این است که تحقیقات معمولا برای نشان نمی‌دهد که تست MBTI در واقع با عملکرد در ارتباط است.

طبق برخی تحقیقات جدیدی که انجام شده، برخی صفات، همواره با موفقیت گره خورده‌است. دو پژوهشگر، به نام‌های ایان مکرا (Ian MacRae) و ادریان فورنهام (Adrian Furnham)، ۶ ویژگی کلیدی را شناسایی کردند که می‌تواند در عملکرد خوب اشخاص در محل کار موثر باشد. تعداد کمی از این خصوصیات می‌تواند مانع موفقیت شوند ولی همین امر می‌تواند چشمگیر باشد.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید که چگونه در زندگی موفق شوید، این خصوصیات تربیتی را در خود مورد توجه قرار دهید:

وجدان کاری

افراد با وجدان، تاثیر اعمال خود را در نظر می‌گیرند. آ‌ن‌ها همچنین در نظر می‌گیرند که عمل آن‌ها در دیگران چه حس و واکنشی برمی‌انگیزد. شما می‌توانید این ویژگی را بدین گونه در خود تربیت کنید:

  • درباره نتایج عمل خود بیندیشید.
  • دیدگاه دیگران در مورد آن را در نظر بگیرید.

پذیرش ابهام

زندگی سرشار از موقعیت‌هایی‌ست که همیشه شفاف نیست. معمولا افرادی که پتانسیل بالاتری برای موفقیت دارند، بهتر می‌توانند این موضوع را بپذیرند. این افراد همیشه آماده‌اند با مسائلی که انتظارش را ندارند تطبیق پیدا کنند.

برای اینکه بتوانید ابهام را بپذیرید:

  • دیدگاه‌های خود را به چالش بکشید و نظرات و ایده‌های دیگران را نیز در نظر بگیرید.
  • از موارد ناآشنا نترسید.
  • مشتاق تغییر باشید.
  • چیزهای تنوعی‌ را بسنجید.

قابل تنظیم بودن

علاوه بر پذیرش ابهام، موفقیت گاهی نیاز دارد که بتوانید سریع متناسب با تغییرات خود را تنظیم کنید. چند راه برای تربیت این ویژگی:

  • تلاش کنید که موقعیت را بازنگری کنید. به موقعیت‌ها از دید فرصتی برای یادگیری و رشد نگاه کنید. این به افراد کمک می‌کند تا سریع‌تر سازگار شوند و پس از تغییرات بهبود یابند.
  • در برابر تغییر منعطف باشید. اگر هنگامی که برنامه‌ها و موقعیت‌هایتان تغییر می‌کند مضطرب می‌شوید، برگردید عقب و به راه‌های مقابله با آن بیندیشید.

جرأت و شجاعت

اگر می‌خواهید بدانید که چطور در زندگی موفق باشید، به دنبال ویژگی‌ای باشید که اکثر افراد موفق جهان آن را دارند؛ شجاعت! افراد موفق به دنبال ریسک و حتی مواجهه با شکست هستند. برای تقویت این ویژگی:

  • از مثبت‌اندیشی استفاده کنید. تحقیقات نشان داده است که افراد شجاع از احساسات مثبت به جهت فرار از ترس استفاده می‌کنند. بنابراین اگر متوجه شدید که از یک موقعیت اجتناب می کنید به این دلیل که می‌ترسید؛ تلاش کنید افکار منفی را از خود برهانید و مثبت بیندیشید.
  • تعادل میان ریسک و عقل را نگاه دارید. یادتان باشد که اگر چیزی خیلی ریسک بالایی دارد، ممکن است مشکل‌افرین باشد. ریسک بالاتر می‌تواند دستآورد ارزشمندتری بدهد اما محتاط و عملگرا بودن نیز می‌تواند بسته به شرایط مفید باشد.

کنجکاوی

افراد موفق درباره دنیای اطرافشان کنجکاو هستند. آ‌ن‌ها همواره به دنبال یادگیری بیشتر هستند. شما با کارهای زیر می توانید حس کنجکاوی خود را افزایش دهید:

  • کارهای خود را با علایقتان ارتباط دهید. به طور مثال ممکن است پر کردن یک کاغذ برای شما کار خسته‌کننده‌ای باشد اما پیدا کردن راه موثرتری برای طبقه‌بندی اطلاعات برای شما جذاب باشذ. این مسئله می‌تواند نقطه‌ی قوت شما در سازمان خود باشد.
  • چیزهای جدید یاد بگیرید. حتی اگر حس می‌کنید که در یک موضوع متخصص هستید، چیزهای کشف‌نشده‌ی بسیاری وجود دارد و مهارت‌های زیادی برای بهبود می‌توان یافت.

رقابت

افراد موفق می‌توانند رقابت را به هدف انگیزه استفاده کنند اما در دام حسادت نیفتند. شما می‌توانید با کارهای زیر این ویژگی را در خود تقویت کنید:

  • به بهبود خود متمرکز شوید. به جای نگرانی درمورد بهترین بودن در چیزی، بر پیشرفت خود تمرکز کنید. مسیری را که آمده‌اید یادداشت کنید تا بتوانید در آینده حتی بیشتر پیشرفت کنید.
  • از موفقیت دیگران خوشحال شوید. حسود نباشید! در عوض از موفقیت دیگران خوشحال شوید و از آن برای انگیزه‌ی موفقیت خود استفاده کنید.

چند مورد مهم را به یاد داشته باشید:

بعضی از تیپ ها و ویژگی های شخصیتی برای شغل های معینی ، مناسب ترند. با این حال هیچ تیپ شخصیتی نمی تواند موفقیت را به ارمغان بیاورد و یا اگر آن تیپ شخصیتی را نداشته باشیم ، دلیل نمی شود که موفق نباشیم. نظرات مختلفی درباره اینکه چقدر شخصیت میتواند تغییر کند، وجود دارد. پرورش بعضی از این ویژگی‌های بالقوه ، باعث بهبود توانایی‌ها و موفقیت در ابعاد مختلف زندگی می شود.

سخنی از نویسنده:

تنها یک عامل برای موفقیت و تنها یک پاسخ برای اینکه چگونه موفق شویم وجود ندارد. با این حال اگر زندگی افراد موفق را مطالعه کنید و راهکارها و استراتژی های آن هارا یاد بگیرید و در زندگی روزمره‌تان اجرا کنید ، مرور زمان شاهد رسیدن به اهدافتان خواهید بود.

نیلوفر طبسی


نمایش دیدگاه ها (1)
دیدگاهتان را بنویسید