انتشار این مقاله


چرا بسیاری از افراد از صدای ضبط‌شده‌ی خود متنفرند؟

اگر تاکنون پس از شنیدن صدای ضبط‌ ‍شده‌ی خود، با تعجب فکر کرده‌اید: “آیا صدای من واقعا این‌گونه است؟” بدانید شما تنها نیستید! انسان‌ها همواره صدای صحبت‌کردن خودرا می‌شنوند، با این‌حال چرا شنیدن صدای ضبط شده‌شان آنقدر تعجب‌آور است؟ جواب ساده است: استنباط ما از صدای خودمان با چیزی که دیگران می‌شنوند متفاوت است. درواقع صدای […]

اگر تاکنون پس از شنیدن صدای ضبط‌ ‍شده‌ی خود، با تعجب فکر کرده‌اید: “آیا صدای من واقعا این‌گونه است؟” بدانید شما تنها نیستید! انسان‌ها همواره صدای صحبت‌کردن خودرا می‌شنوند، با این‌حال چرا شنیدن صدای ضبط شده‌شان آنقدر تعجب‌آور است؟

جواب ساده است: استنباط ما از صدای خودمان با چیزی که دیگران می‌شنوند متفاوت است. درواقع صدای واقعی ما شبیه چیزی‌است که صدای ضبط شده نشان می‌دهد.

علت تفاوت صدای ضبط شده با چیزی که ما می‌شنویم:

درگوش میانی ما ۳ استخوان کوچک وجود دارد که علت ایجاد اختلاف در چیزی که ما می‌شنویم با چیزی که دیگران می‌شنوند هستند. این استخوان‌ها، کلید نحوه‌ی پردازش صدا درافراد مختلف هستند. امواج صوتی با عبور از مجرای خارجی گوش، به پرده‌ی صماخ برخورد می‌کنند و آن‌را به ارتعاش وا می‌دارند. سپس این ارتعاش به استخوان‌های گوش میانی و سپس به ساختار حلزونی گوش درونی منتقل می‌شوند. در این ناحیه، امواج صوتی به امواج الکتریکی تبدیل شده و توسط عصب شنوایی به مغز می‌روند.
در مواجهه با امواج صوتی متفاوت، نحوه‌ی ارتعاش استخوان‌های گوش میانی نیز تغییر می‌کند.
با توجه به نزدیکی دهان به گوش، صدای ما همواره ارتعاشی قوی را ایجاد می‌کند بنابراین این استخوان‌ها شدیدتر مرتعش می‌شوند و همین امر موجب می‌شود تون صدای خودرا زیرتر از چیزی که واقعا هست، بشنویم.صداهای ضبط شده، فرکانس صدا را بهتر مشخص می‌کنند.

با این‌حال چرا شنیدن صدای خودمان در فرکانسی متفاوت آزاردهنده است؟ جواب ساده است؛ چون با انتظاری که از صدای خودمان داریم متفاوت است.

محققان عقیده دارند افرادی که تغییرات فرکانس صدای خودرا مرتب می‌شنوند، به صورت ناخودآگاه تلاش بیشتری برای حفظ یکپارچگی صدای خود می‌کنند. برای مثال کسانی که دائما صدای خود ا از طریق میکروفون، که فرکانس صدا را تغییر می‌دهد، می‌شنوند، به تدریج برای کاهش این تغییرات، نحوه‌‌ی صحبت‌کردن خودرا عوض می‌کنند.
سایر ویژگی‌های صحبت کردن نیز قابل تغییراند برای مثال در آموزش سخنرانی، لهجه یا سرعت صحبت‌کردن فرد تغییر می‌کند. تنها چیزی که به نظر می‌رسد در مورد صدا غیرقابل تغییر است، آهنگ یا ریتم آن است.

درنهایت، با شنیدن صدای ضبط شده‌تان برای دفعات متعدد، تفاوت آن به تدریج کمتر و کمتر به چشم‌ آمده و به این تغییر، عادت خواهید کرد.


منبع livescience

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید