انتشار این مقاله


شیمی‌درمانی چیست؟

شیمی‌درمانی استفاده از داروها‌یی قوی برای کشتن سلول‌های سرطانیست. طرق مختلفی برای استفاده از این داروها وجود دارد. خوردن در قالب قرص و شربت و یا تزریق به درون ستون فقرات، قفسه سینه، شکم از این جمله‌اند. همچنین شیمی‌درمانی از طریق لوله‌ای پلاستیکی که «کاتتر» نامیده می‌شود به طریق داخل وریدی اعمال می‌شود. دریافت شیمی‌درمانی می‌تواند روزانه، هفتگی […]

شیمی‌درمانی استفاده از داروها‌یی قوی برای کشتن سلول‌های سرطانیست.

طرق مختلفی برای استفاده از این داروها وجود دارد. خوردن در قالب قرص و شربت و یا تزریق به درون ستون فقرات، قفسه سینه، شکم از این جمله‌اند. همچنین شیمی‌درمانی از طریق لوله‌ای پلاستیکی که «کاتتر» نامیده می‌شود به طریق داخل وریدی اعمال می‌شود. دریافت شیمی‌درمانی می‌تواند روزانه، هفتگی و یا ماهانه باشد. می‌شود همه‌ی درمان را در یک روز دریافت کرد و یا نیاز باشد در تعداد روزهای کمی به ترتیب داده شود.

این به موارد زیر بستگی دارد:

  • نوع شیمی درمانی که دریافت می‌شود
  • سطح سرطان: اندازه‌ی تومور و سطح گستردگی آن
  • عکس العمل بدن به شیمی‌درمانی

شیوه‌ی عمل شیمی‌درمانی چگونه است؟

بدن از تریلیون‌ها سلول ساخته شده است. وقتی نیاز باشد، به‌طور مثال در مواقع رشد، سلول طبیعی به دو سلول تقسیم می‌شود. سرطان وقتی شروع می‌شود که سلولی طبیعی جهش یافته و به سلول سرطانی تبدیل می‌شود. سپس سلول سرطانی به دو سلول تقسیم می‌شود اما به علت جهش، سلول‌ها زمان توقف تقسیم را نمی‌دانند، برای همین به سرعت سلول‌های بسیاری تولید می‌شوند ، سپس خوشه ساخته و تومور را شکل می‌دهند.

شیمی‌درمانی با تلاش برای کشتن سلول‌هایی که به سرعت تقسیم شده‌اند؛ عمل می‌کند. دارو توانایی تشخیص بین سلول‌های سرطانی سریع تقسیم‌یافته و سلول‌های طبیعی سریع تقسیم شده را ندارند؛ برای همین هر دو نوع سلول را می‌کشد. سلول‌های طبیعی با رشد سریع می‌تواند شامل سلول‌های سازنده‌ی موها و خون، و یا سلول‌های پوشاننده‌ی معده و روده باشد.

عوارض جانبی شیمی‌درمانی چیست؟

عوارض جانبی شیمی‌درمانی به دلیل کشتن سلول‌های سالم و طبیعی با رشد سریع است. این عوارض شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تهوع و استفراغ
  • ریزش مو
  • کاهش تعداد برخی انواع سلول‌های خونی که منجر به خستگی، عفونت‌های سخت، خون‌ریزی آسان، زخم در دهان و گلو می‌شود.
  • تغییرات حافظه (با لفظ «مغز شیمیایی» شناخته می‌شود.)
  • تغییرات عاطفی (شامل نوسانات خلقی و احساسات شدید و قوی‌تر)
الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید