انتشار این مقاله


ارتباطی بین کلسترول و فراموشی وجود دارد؟

بر اساس آمار‌های منتشر شده در مرکز ملی آمار سلامت و مرکز ملی قلب، ریه و خون؛ بیشتر از ۱۰۰ میلیون از آمریکایی‌های با سن ۲۰ سال و بیشتر دارای میزان کلسترول ۲۰۰ و بالاتر از آن هستند. و برای آن‌هایی که این مقدار افزایش یافته است، تقریبا ۳۷ میلیون نفر میزان کلسترول بیشتر از […]

بر اساس آمار‌های منتشر شده در مرکز ملی آمار سلامت و مرکز ملی قلب، ریه و خون؛ بیشتر از ۱۰۰ میلیون از آمریکایی‌های با سن ۲۰ سال و بیشتر دارای میزان کلسترول ۲۰۰ و بالاتر از آن هستند. و برای آن‌هایی که این مقدار افزایش یافته است، تقریبا ۳۷ میلیون نفر میزان کلسترول بیشتر از ۲۴۰ دارند.

شاید شما بدانید که بالا بودن میزان کلسترول، بودن در قسمت مرزی و کلسترول بالا، می‌تواند شما محتمل برای بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته بکند. اما آیا شما می‌دانیستید که افزایش این مقدار می‌تواند منجر به فراموشی در اواخر زندگی شما بشود؟

یک مطالعه ۴۰ ساله که در Kaiser Permanente Northern California انجام شده و در آگوست ۲۰۰۹ در مجله “دمانس و اختلالات شناختی پیری” چاپ شد؛ بیان می‌کند که افرادی که در ۴۰ سالگی‌شان میزان کلسترول بالایی دارند در ریسک بالایی برای ابتلا به دمانس(فراموشی) در ۳۰ سال آینده قرار خواهند داشت. طبق این مطالعه، میزان کلسترول بالا، ۲۴۰ و بیشتر، در میانسالی ریسک ابتلا به آلزایمر را ۶۶ درصد افزایش می‌دهد. و این افزایش ریسک برای افراد لب مرزی، ۲۰۰ الی ۲۳۹، حدود ۵۰ درصد است.

بیماری آلزایمر، عامل ۵۰ الی ۷۰ درصد از فراموشی‌ها در آمریکایی‌ها است، و محققین این مطلب مرتبط می‌دانند با فاکتورهایی مانند سن، سابقه خانوادگی و عوامل ژنتیکی.

در حالی که آلزایمر معمول‌ترین نوع فراموشی است، اما این تنها اختلال نورولوژیک نیست که توسط میزان کلسترول بالای خون می‌تواند ایجاد شود. بالا بودن میزان کلسترول خون می‌تواند ریسک ابتلا به نوع عروقی فراموشی را در حدود ۵۲ درصد افزایش دهد؛ دومین نوع فراموشی که جامعیت زیادی دارد.

از آن جایی که ریسک فاکتور ابتلا به فراموشی عروقی پلاک‌های چربی یا بیماری آترواسکلروزیس است، بیماری‌ای که در آن دیواره عروق به دلیل بوجود آمدن پلاک‌های چربی سخت می‌شوند که دلیل اصلی آن بالا بودن میزان کلسترول بدن یا همان LDL است. ۲۰ الی ۲۵ درصد از کل خونی که قلب شما پمپ می‌کند به سمت سر هدایت می‌شود، که مواد غذایی و اکسیژن را به سمت سلول‌های مغزی هدایت می‌کند. فراموشی عروقی زمانی رخ می‌دهد که عروقی که خون را به سمت مغز هدایت می‌کنند، باریک شوند و یا این که مسیر آن‌ها مصدود شود و خونی نتواند به سمت قسمتی از مغز برود.

به نظر می‌رسد همین قضیه، مشکل در ارتباط سر- قلب، می‌تواند یک ریسک فاکتور مهم برای ابتلا به آلزایمر هم باشد، ریسک فاکتوری که در میانسالی قبل از این که عوارض بیماری ظاهر شود می‌تواند به سادگی کنترل شود، با نگه داشتن میزان کلسترول خون و فشار خون در محدوده نرمال.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید