انتشار این مقاله


موفقیت پانکراس ساخته‌شده با مهندسی زیستی برای درمان دیابت

پس از نزدیک به یک سال بررسی و آزمایش، مهندسی زیستی توانایی خود را برای درمان دیابت ثابت کرد. حتی هیجان‌انگیزترین پیشرفت در پزشکی می‌تواند به وسیله‌ی یک مانع غیرقابل عبور منسوخ شود: زمان اگر یک شیوه‎‌ی درمانی موقتاً کارساز باشد، شانس کمی برای ایجاد تغییر قابل توجه در زندگی بیماران دارد و اگر درمان […]

پس از نزدیک به یک سال بررسی و آزمایش، مهندسی زیستی توانایی خود را برای درمان دیابت ثابت کرد.

حتی هیجان‌انگیزترین پیشرفت در پزشکی می‌تواند به وسیله‌ی یک مانع غیرقابل عبور منسوخ شود: زمان

اگر یک شیوه‎‌ی درمانی موقتاً کارساز باشد، شانس کمی برای ایجاد تغییر قابل توجه در زندگی بیماران دارد و اگر درمان دائمی باشد، نتایج بهتری خواهد داشت که به همین دلیل آخرین یافته‌های مرکز تحقیقات دیابت دانشگاه میامی بسیار سروصدا کرده است.

یک سال پس از پیوند سلول‌های تولیدکننده‌ی انسولین(سلول‌های جزایر لانگرهانس) به اُمنتوم(Omentum= قسمتی از پرده‌ی صفاق در حفره‌ی شکمی) یک زن که از دیابت نوع ۱ رنج می‌برد، سلول‌ها شروع به ساخت انسولین کردند. حالا این شخص دیگر نیازی به تزریق انسولین ندارد و در سلامتی کامل به سر می‌برد.

تصاویر میکروسکوپ فلوئوروسنت از جزایر سلولی در اُمنتوم که با استفاده از داربست‌های زیستی پیوند داده شده‌اند؛ قسمت‌های قرمز، رنگ‌آمیزی انسولین و قسمت‌های آبی، رنگ‌آمیزی هسته‌های سلولی را نشان می‌دهند.

با استفاده از اُمنتوم به عنوان محل پیوند، محققان با مشکلاتی که در پیوند با کبد مواجه هستند، روبرو نشدند. هدف بلندمدت این پژوهش یافتن مکانی مناسب برای اندامی کوچک است که عملکرد پانکراس را تقلید می‌کند و بیوهاب(Biohub) نام دارد.

با توجه به پاسخ بدن بیمار، به نظر می‌رسید که پرده‌ی اُمنتوم ایده‌آل‌ترین مکان برای پیوند باشد. قبل از انجام پیوند، زندگی این شخص حول محور دیابت بود و تمامی فعالیت‌هایش توسط دیابت محدود شده بودند.

نوسینده‌ی ارشد این پژوهش، دیوید بایدال(David Baidal) می‎‌گوید:

کیفیت زندگی او به شدت تحت تأثیر قرار گرفته بود  مجبور بود به همراه والدین خود حرکت کند و برای سفر مجبور بود به همراه پدرش سفر کند.

متأسفانه او تنها کسی نیست که زندگی‌اش تحت کنترل دیابت قرار گرفته است. با توجه به آمار مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا، ۹.۳ درصد از جمعیت ایالات متحده دیابت دارند و ۲۸.۷ درصد از افراد مجبور به تزریق انسولین برای کنترل بیماری هستند.

اگر دیابت به طور نادرستی درمان شود، می‌تواند به انواعی از مشکلات از کوری گرفته تا فشار خون بالا و تخریب اعصاب و حتی مرگ ختم شود.

واکنش مثبت این بیمار به سلول‌های پیوندی می‌تواند اولین قدم برای کمک به زندگی میلیون‌ها انسان باشد و بار هزینه‌ها و سختی کنترل بیماری از دوش این افراد برداشته شود.

بایدال در ادامه افزود:

ما به دنبال راهی هستیم که درمان با پیوند سلول‌های جزایر لانگرهانس را بر روی جمعیت بزرگتری اعمال کنیم. این مطالعه امیدهای زیادی را برای رویکرد پیوندی جهت درمان بیماری‌ها ایجاد کرده است.

پیشنهاد می‌شود ویدیوی زیر را نیز تماشا کنید که مربوط به دستگاه پانکراس مصنوعی است و قرار است که به بازار عرضه شود:

 

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید