انتشار این مقاله


فورسکولین

فورسکولین از ریشه گیاهان خانواده نعنا منشا گرفته است. این گیاه در نپال، هند و تایلند می‌روید. و مدت هاست در روش درمانی سنتی Ayurvedic استفاده می‌شود. چرا از این دارو استفاده می‌کنند؟ افراد از مکمل‌های فورسکولین به دلایل متعددی استفاده می‌کنند. اما شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد این ماده به منظور حفظ […]

فورسکولین از ریشه گیاهان خانواده نعنا منشا گرفته است. این گیاه در نپال، هند و تایلند می‌روید. و مدت هاست در روش درمانی سنتی Ayurvedic استفاده می‌شود.

چرا از این دارو استفاده می‌کنند؟

افراد از مکمل‌های فورسکولین به دلایل متعددی استفاده می‌کنند. اما شواهد اندکی وجود دارد که نشان دهد این ماده به منظور حفظ سلامت بدن استفاده شود.

برخی تحقیقات نشان می‌دهد این ماده به کاهش وزن و عضله‌سازی در بدن کمک می‌کند. در تحقیقی چند مرد چاق و دارای اضافه وزن به مدت ۱۲ هفته و هر روز دو بار از مکمل‌های حاوی ۱۲% فوراسکولین استفاده کردند؛ در انتها این افراد چربی بیشتری از دست داده و سطح بالاتری از تستوسترون را نسبت به مصرف‌کنندگان دارونما داشتند. اما به تحقیقات بیشتری به منظور تایید این نتایج و امنیت این دارو نیاز است.

فورسکولین از مدت‌ها پیش به عنوان روش سنتی در درمان آسم نیز استفاده می‌شود و برخی تحقیقات نیز این نکته را تایید می‌کنند. این دارو مانند سایر داروهای مصرفی در بیماری آسم باعث افزایش تولید AMP حلقوی شده و این ماده با شل کردن عضلات اطراف برونشیول، تنفس را آسان‌تر می‌کند.

فورسکولین همچنین با کاهش فشار داخل چشم در درمان گلوکوما نیز استفاده شود. این دارو همواره روش جایگزین مناسبی به عنوان مسدودکننده‌ بتا در افراد مبتلا به آسم به همراه گلوکوما بوده است.

از دیگر موارد استفاده فورسکولین می‌توان به استفاده از آن در مبتلایان به کاردیومیوپاتی بدون علت، که در نهایت باعث ایست قلبی می‌شود، اشاره کرد. تحقیق انجام شده در این ارتباط نشان داد، بیمارانی که فورسکولین را به صورت وریدی دریافت می‌کردند عملکرد قلبشان در مقایسه با دیگر مبتلایان، بهتر بهبود یافته بود.

دوز بهینه مصرفی برای هیچ یک از موارد بالا تا کنون تعیین نشده است و میزان عناصر فعال در مکمل‌های حاوی فورسکولین از سازنده‌ای به سازنده دیگر متفاوت است. اما متخصصان توصیه می‌کنند که فورسکولین حتما باید تحت نظر یک پزشک متخصص مصرف شود.

آیا می‌توان فورسکولین را به صورت طبیعی از غذاها به دست آورد؟

با وجود آنکه این ماده از یک گیاه بدست می‌آید، اما تنها عصاره آن ارزش دارویی داشته و هیچ نوع شواهدی از فواید مصرف کل آن گیاه در دست نیست.

خطرات مصرف

به دلیل آنکه این ماده به طور کامل بررسی نشده است نمی‌توان با اطمینان از خطرات بحث نمود. اما در زیر به چند نمونه از عوارض گزارش شده از مصرف این ماده می‌پردازیم:

  • گرگرفتگی، تپش قلب، فشار خون پایین؛ به هنگام دریافت به صورت وریدی
  • حساسیت دستگاه تنفسی فوقانی، سرفه، رعشه، خارشک؛ به هنگام مصرف به صورت تنفسی
  • سوزش چشم و گشادی عروق داخل چشم
  • سردرد

مصرف‌کنندگان رقیق‌کننده ها و داروهای ضد پلاکت در استفاده از این ماده باید پرهیز نمایند. همچنین برخی داروهای فشار خون بالا نیز ممکن است با این ماده در تداخل باشند؛ مانند:

  • مسدودکننده‌های بتا
  • مسدودکننده‌ کانال‌های کلسیمی
  • Clonidine
  • Hydralazine

بنابراین در صورت مصرف موارد بالا نباید از فورسکولین استفاده نمایید.

همچنین مصرف این ماده برای مبتلایان به کلیه پلی‌کیستیک منع شده است و به دلیل آنکه هنوز از مخاطرات این ماده اطاعات جامع و کاملی در دست نیست زنان باردار و شیرده نیز نباید از این ماده استفاده نمایند.

بنابراین حتما قبل از استفاده از این دارو و دیگر مکمل‌های لاغری، ابتدا با پزشک خود مشورت نمایید.

صبا حقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید