انتشار این مقاله


بدن انسان؛ پیش‌بینی آب و هوا؟

بیشتر ما فردی را می‌شناسیم یا این که خودمان از آن افراد هستیم. افرادی که باور دارند که می‌توانند بارش برف، باران یا هر تغییر آب و هوایی را به سادگی با تغییراتی در بدنمان پیسش‌بینی کنیم، مخصوصا به وسیله مفاصلمان که بیشتر درد می‌گیرند. اما سوال این‌جا است که آیا واقعا این ارزیابی‌ها و […]

بیشتر ما فردی را می‌شناسیم یا این که خودمان از آن افراد هستیم. افرادی که باور دارند که می‌توانند بارش برف، باران یا هر تغییر آب و هوایی را به سادگی با تغییراتی در بدنمان پیسش‌بینی کنیم، مخصوصا به وسیله مفاصلمان که بیشتر درد می‌گیرند. اما سوال این‌جا است که آیا واقعا این ارزیابی‌ها و پیش‌بینی‌ها درست هستند؟ آیا واقعا یک نفر می‌تواند آب و هوا را به وسیله احساسات فیزیولوژیک بدنی‌اش احساس کند، احساساتی مانند درد؟

مردم حاضر هستند بر روی این مسئله که با تغییر آب و هوا این احساسات را دارد. علاوه بر این  چندین مطالعه که بر روی این مسئله انجام شده‌اند نشان داده‌اند که ادعا تا حدی درست است. برخی از این مطالعات نشان داده است که حتی اجساد هم این تغییر فشار در مفصل را نیز تجربه می‌کنند زمانی که فشار اتمسفر تغییر بکند.(منبع:Goodman)

در میان افراد زنده، آن‌هایی که با حالات فیزیولوژیک تغییرات آب و هوایی را احساس می‌کنند کسانی هستند که در معرض مشکلات مفصلی هستند. برای مثال افرادی که بیماری خودایمنی آرتریت روماتوئید معمولا این گزارش‌ها را دارند و این توانایی را دارند. آرتریت روماتوئید بیماری است که منجر به التهاب در بافت مفصلی می‌شود و می‌تواند منجر به از بین رفتن غضروف مفصلی در مفصل درگیر در این بیماری بشود. یکی از علائم شایع این بیماری سختی مفصل صبح‌گاهی است؛ بیشتر افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند این پیش‌بینی را بکنند، چرا که بدن‌ آن‌ها با تغییر آب و هوا درد می‌گیرد.(منبع:NIH)

دلیل این احساس‌ها به طور کامل مشخص نشده است. برخی از متخصصین بر این باور هستند که افزایش فشار هوا موجب فشار آمدن به بدن این افراد می‌شود و در نهایت می‌تواند موجب تورم‌های دردناگ در مفاصل این افراد شود. با این حال این توجیه نمی‌تواند دلیلی بر احساس تغییر دما در این افراد باشد. در مطالعه‌ای که در دانشگاه تافتس انجام شد، فهمیده شد که درد مفصلی تدریجا افزایش می‌یابد به ازای افزایش هر ۱۰ درجه فارنهایت یا ۵.۶ سلسیوس.(منبع:Goodman)

افرادی که مشکلات مفصلی دارند تنها کسانی نیستند که می‌توانند تغییرات آب و هوایی را احساس کنند. آن‌هایی که کمردرد دارند هم با احساس درد در استخوان‌هایشان یا درد مفصلی می‌توانند تغییرات را احساس کنند. با این حال برخی از محققین در مورد احساس درد در این افراد شک دارند و توانسته‌اند آن را تا حدی اثبات کنند. یک تحقیق استرالیایی در سال که در مجله مراقبت و تحقیق مشکلات مفصلی چاپ شد بیان می‌کند که ارتباطی به احساس درد کمر و پدیده‌های آب و هوایی وجود ندارد. اما محققین بیان کرده‌اند که مطالعات بیشتری باید انجام شود، مخصوصا بر این موضوع که چند نفر این درد مرتبط با اب و هوا را دارند.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید