انتشار این مقاله


به جای خوردن غذاهای خوشمزه و مضر، آن‌ها را بو بکشید!

“بویی” که می‌تواند انقلابی در صنعت تغذیه برپا کند؛ مواد شیمیایی که می‌توانند مغز را فریب دهند به طوری که ما فکر کنیم خوراکی‌های سالم پر از قند و چربی و نمک هستند! آمار نشان می‌دهد که بیش از ۲/۳ بزرگسالان در ایالات متحده و انگلستان از اضافه وزن یا چاقی رنج می‌برند و مواد […]

“بویی” که می‌تواند انقلابی در صنعت تغذیه برپا کند؛ مواد شیمیایی که می‌توانند مغز را فریب دهند به طوری که ما فکر کنیم خوراکی‌های سالم پر از قند و چربی و نمک هستند!

آمار نشان می‌دهد که بیش از ۲/۳ بزرگسالان در ایالات متحده و انگلستان از اضافه وزن یا چاقی رنج می‌برند و مواد قندی در صدر فهرست متهمان هستند! اکنون دانشمندان فرانسوی در تلاش برای پیدا کردن راهی هستند که بدون ایجاد اضافه وزن بتوان از از خوردن کیک‌ها و دسرها لذت برد! اما چگونه؟ تیمی فرانسوی از محققان با استفاده از دستگاهی، ترکیبات معطر را در انواع مختلف غذاها جستجو کردند. سپس بعد از یافتن ترکیبات مورد نظر آن‌ها را به غذاهایی با قند، چربی و نمک کمتر اضافه نمودند. با این تکنیک آن‌ها مغز را واداشتند تا گمان کند که فرد در حال خوردن غذاهایی با مواد نام‌برده‌ی بالاست ولی در اصل این‌گونه نبود. در طی آزمایش، تیم از یک Gas Chromatograph-Olfactometry Associated Taste (GC-OAT) استفاده کردند که با یک olfactoscan (تکنیک جداکننده‌ی حسی است که واکنش‌های مواد معطر را برای بهینه‌ کردن مزه مهارکننده و تحریک‌کننده‌‌های بویایی شناسایی می‌کند) ترکیب می‌شود و در نهایت جریانی از ترکیبات معطر را توسط لوله‌ای به بینی فرد هدایت می‌کند. شرکت‌کنندگان در آزمایش با روش مورد نظر ترکیبات معطر میوه‌های طبیعی را استشمام می‌کردند. این مولکول‌ها سپس به لوله‌ی olfactoscan اضافه می‌شدند و همچنان که شرکت‌کنندگان هر یک از این ترکیبات را بو می‌کردند از آن‌ها سؤال می‌شد که آیا با این کار تغییری را در شیرینی آبمیوه حس می‌کنند یا نه؟ بسیاری از شرکت‌کنندگان در آزمایش بر این موضوع واقف بودند که در حال آزمایش خوراکی‌های سالم با مقدار کمی قند و نمک هستند ولی به موجب وجود مواد معطر حس خوبی نسبت به آن‌ها داشتند. ترکیبات معطر نقشی کلیدی در ایجاد مزه‌هایی که ما حس می‌کنیم بازی می‌کنند و به این دلیل است که دانشمندان مواد معطری می‌سازند تا مزه‌ی غذاها و نوشیدنی‌ها را بهتر کنند. ولی این بار توجه آن‌ها به مزه ‌دار کردن غذاهای سالم جلب شده است و هدف آن‌ها تولید غذاهایی است که علاوه بر سالم بودن خوشمزه هم باشند.


منبع: Dailymail

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید