انتشار این مقاله


با ۵ آلرژن خانگی آشنا شوید

بچه‌های شما به چه موادی آلرژی دارند؟ آیا واقعا سگ یا گربه‌هایی وجود دارند که در افراد حساس، آلرژی یا حساسیت ایجاد نکنند؟ آیا آب می‌تواند مایت‌ها و یا گرده‌ها را از بین ببرد؟ و از کجا می‌توانید صابون یا لوسیونی پیدا کنید که برای شما حساسیتی ایجاد نکند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ […]

بچه‌های شما به چه موادی آلرژی دارند؟ آیا واقعا سگ یا گربه‌هایی وجود دارند که در افراد حساس، آلرژی یا حساسیت ایجاد نکنند؟ آیا آب می‌تواند مایت‌ها و یا گرده‌ها را از بین ببرد؟ و از کجا می‌توانید صابون یا لوسیونی پیدا کنید که برای شما حساسیتی ایجاد نکند؟ در ادامه به این سوالات پاسخ داده می‌شود.

گرد و غبار(مایت‌ها)

یک‌سری عنکبوت‌های میکروسکوپی در خانه‌های شما در گرد و غبار زندگی می‌کنند. این موجودات بی‌ضرر هستند، نه می‌توانند گاز بگیرند و نه این که بیماری‌ای ایجاد بکنند؛ و این مطلب تنها برای افراد دارای آلرژی استثنا است. ما در مورد آلرژیک بودن مایت‌ها صحبت می‌کنیم ولی حقیقت این است که مدفوع این موجود و محصولات حاصل از تجزیه آن است که دلیل است اصلی آلرژی است. مواردی که در اینترنت در مورد این موجود گفته همه‌اش حقیقت ندارد؛ مواردی مانند این که گرد و غبار ناشی از مایت‌ها وزن روانداز یا قالی شما را دو برابر می‌کند و یا بالش‌های ساخته شه از پر بهتر از نوع پلی‌استری است.

مایت‌ها آب نمی‌نوشند بلکه مستقیما از هوا آن را جذب می‌کنند. بنابراین پایین آوردن میزان رطوبت هوا می‌تواند یک عمل موثر برای کاهش جمعیت این موجودات باشد. اگر میزان گرد و غبار خیلی زیاد نیست شما می‌توانید با تکاندن قالی‌هایتان و یا پهن کردن آن‌ها زیر نور مستقیم آفتاب برای چند ساعت در یک روز خشک و آفتابی، مایت‌ها را از بین ببرید.(البته نباید فراموش کنیم که آلرژی بوسیله مدفوع مایت‌ها ایجاد می‌شود نه خود مایت‌ها. بنابراین بعد از انجام موارد گفته شده باید شما قالی‌تان یا رواندازتان را بشورید یا آن را جارو کنید.)

خز حیوانات خانگی

آیا شما می‌دانید که حیوانات خانگی تمیز نمی‌توانند آلرژی ایجاد کنند؟ زمانی که مردم به حیوانات آلرژی پیدا می‌کنند، در واقع آن‌ها به پروتئین‌های موجود در بزاق یا ادرار آن‌ها واکنش می‌دهند که بر روی مو‌ها آن‌ها قرار گرفته است و یا با شوره آن‌ها رها می‌شود؛ این مواد سپس در هوا معلق می‌شوند و با گرد و غبار داخل خانه مخلوط می‌شوند. پس به نظر می‌رسد که همسر آلرژیک شما و یا فرزندان شما دلیل خوبی برای بیرون نبردن سطل زباله دارند.

بعضی از گونه‌های سگ و گربه که با عنوان “هایپو آلرژیک” شناخته می‌شوند، ممکن است کمتر منجر به آلرژی بشوند و آن هم به دلیل کمتر پرکنده کردن گرد و غبار از خود هستند و این بدین معنی است که آن‌ها کمتر بزاق ترشح می‌کنند و یا خز کمتر آلوده شده به ادرار دارند و همچنین کمتر شوره دارند، و همه این موارد منجر به این می‌شود که تراکم کمتری از پروتئین‌ها آلرژیک داشته باشیم؛ در ادرار و بزاق. اما این مورد که سگ و یا گربه غیر آلرژی‌زا وجود دارد یک دروغ بیش نیست.

گرده‌ها

گرده‌ها یک ماشین هستند برای ایجاد گامت‌های نر در گیاهان(همانند اسپرم)، و برای چرحه تناسلی گیاهان ضروری است. پروتئین‌ها سخت موجود بر روی آن موجب حفاظت از این سلول‌های تناسلی در مسیر سفر برای رسیدن به کلاله از بساک، می‌شود؛ معمولا این سفر، سفر کوتاهی است و تنها تا گیاهان کناری ادامه دارد.

تکامل گرده‌ها به این سلول‌ها این اجازه را می‌دهد بدون نیاز به آب بتوانند جابجا شوند و در نهایت بتوانند ما را با شکوفه‌ها خود و جنگل‌های سرسبز خود شاد کنند.

مواد نگه‌دارنده

احتمالا شما انتظار دارید که برخی از مواد معطر استفاده شده وسایل آرایشی بهداشتی موجب آلرژی‌ها پوستی بشوند. ولی آیا شما می‌دانید که بسیاری از مواد نگه‌دارنده معمول می‌تواند عامل ایجاد آلرژی باشند؟ تحقیقات اخیر پیشنهاد داده‌اند به دلیل ناکارآمدی تست‌ها برای شناسایی مشکلات در این محصولات، هر گاه فردی دانه‌هایی خارش‌دار یا تاول برای مدت طولانی بدون دلیل خاصی داشت در مورد این موضوع با پزشک خود مشورت کند و مطمئن شوید که این محصول عامل این مشکلات پوستی نیست.

متخصص چوست شما ممکن است به پایگاه‌های داده‌ای دسترسی داشته باشد برای پیدا کردن محصولی سالم و امن برای محدوده آلرژی شما. و یا این که خود شما می‌توانید یک تحقیقی در این مورد انجام دهید در پایگاه‌هایی مانند cosmeticsinfo که توسط شرکت‌های تولیدکننده محصولات وسایل شخصی ایجاد شده است و یا skindeep که توسط NGO Environmental Working Group نگه‌داری می‌شود.

آلرژی‌های غذایی

آلرژی به شیر یکی از معمول‌ترین انواع آلرژی در بین کودکان است و بیشتر این کودکان در سن ۳ سالگی این آلرژی را پیدا می‌کنند. دیگر آلرژی رایج در بین کودکان بزرگ‌شده، آلرژی به تخم‌مرغ است که دومین آلرژی شایع در بین نوجوانان است.

افرادی که به یک آلرژن خاص حساسیت پیدا می‌کنند ممکن است به مواد دیگری نیز آلرژی پیدا بکنند؛ به این پدیده واکنش متقاطع(cross-reactivity) گفته می‌شود؛ برای مثال زمانی که شما به یونجه(گرده یونجه) آلرژی پیدا می‌کند، شما ممکن است به مواد دیگری مانند موز و یا خربزه نیز آلرژی پیدا بکنید.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید