انتشار این مقاله


یک اسکن ساده از صورت می‌تواند سن شما را تشخیص دهد

پیرشدن امری طبیعی در زندگی ماست؛ اما در سطوح روانشناسی، سرعت گذر عمر برای هر یک از ما متفاوت است. پس چگونه می‌توان سن واقعی هر فرد را تشخیص داد؟ محققان دریافته‌اند که یک اسکن سه‌بعدی ساده از صورت افراد می‌تواند سن بیولوژیکی بدن را به شکل قابل اعتمادتری نسبت به آزمایش خونی به دست […]

پیرشدن امری طبیعی در زندگی ماست؛ اما در سطوح روانشناسی، سرعت گذر عمر برای هر یک از ما متفاوت است. پس چگونه می‌توان سن واقعی هر فرد را تشخیص داد؟

محققان دریافته‌اند که یک اسکن سه‌بعدی ساده از صورت افراد می‌تواند سن بیولوژیکی بدن را به شکل قابل اعتمادتری نسبت به آزمایش خونی به دست آورد. این تکنولوژی به پزشکان کمک می‌کند تا بیماری‌های مربوط به سن بیمار را راحت‌تر تشخیص دهند و راه‌های درمان را ارزیابی کنند.

وقتی صورت شروع به آویزان شدن می‌کند!

دانشمندان برای فهم تغییراتی که بالا رفتن سن بر صورت افراد ایجاد می‌کند، ۳۳۲ فرد چینی بین سن‌های ۱۷ تا ۷۷ را مورد مطالعه قرار دادند. سپس در عکس‌های گرفته شده از صورت آنها، قسمت‌هایی مانند چشم‌ها، بینی و گوش را به عنوان ‘نقاط مهم’ در نظر گرفتند. در نهایت با اندازه‌گیری فاصله‌ی بین این نقاط و بررسی آنها بین افراد پیر و جوان، الگوهای قابل اعتمادی از سالخوردگی به دست آمد.

محققان یافتند که با پیرتر شدن افراد، دهان درازتر و بینی عریض‌تر می‌شود، گوشه چشم‌ها خمیده می‌گردد و با تجمع چربی در گونه، صورت به نوعی به حالت آویزان در می‌آید. چهار اندازه‌گیری – یعنی عرض دهان، عرض بینی، فاصله‌ی بینی و دهان و خمیدگی چشم‌ها – شاخص‌های کلیدی سالخوردگی بودند که در هر دو جنسیت اشتراک داشتند.

علاوه بر این، وقتی این اطلاعات با آزمایش خون شرکت‌کنندگان مقایسه شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که ویژگی‌های صورت نسبت به شاخص‌های خونی متداول، به طرز چشم‌گیری تناسب بیشتری با سن افراد دارند؛ و مهم‌تر از این، تغییرات ایجاد شده روی صورت توسط سالخوردگی، ارتباطی با جنسیت فرد نداشته در حالیکه آزمایشات خون ذکر شده، برای مرد و زن متفاوت است. به همین علت آنها استفاده از ویژگی‌های صورت برای تشخیص سن را روش باثبات‌تر و قابل اعتمادتری نسبت به آزمایش خون می‌دانند. محققان نتایج خود را چندی قبل در مجله Cell Research منتشر نمودند.

پبش‌بینی سن

محققان پای خود را یک گام فراتر نهادند و افراد استثنائی را نیز مورد بررسی قرار دادند. کسانی که سریع سالخورده می‌شوند و کسانی که سن ظاهری آنها با سرعت کمی افزایش می‌یابد. آزمایشات خون روی این افراد ثابت کرد که اسکن‌های صورت دروغ نگفته‌اند. در افراد جوان با صورت‌های سالخورده، در واقع بقیه‌ی اعضای بدن نیز سریع‌تر پیر می‌شوند. عکس این موضوع هم برای افراد پیری که صورت جوان دارد صادق است.

old young faces

این امر به این معنی است که اسکن صورت می‌تواند راهی ساده برای پزشکان باشد تا وضعیت سلامتی بیمار خود را بررسی کنند. دانستن سن بیولوژیکی یک فرد برای پیش‌بینی بیماری‌های مربوط به سن – مانند سرطان، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و اختلالات عصبی – بسیار مهم است.

البته مطالعات بیشتری نیز مورد نیاز است. برای مثال، با این که تکنیک اسکن صورت برای افراد چینی حاضر در تحقیق به خوبی کار می‌کند، ممکن است این روش برای نژادهای دیگر پاسخگو نباشد. اما این نتایج نشان داد که تلاش برای یافتن چنین شاخص‌هایی ارزش زیادی دارد؛ چرا که ممکن است اطلاعات مهمی از سلامتی ما روی صورتمان نوشته شده باشد.

منبع: Discover Magazine

کیارش گل‌زردی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید