انتشار این مقاله


بیوپسی سوزنی چیست؛ چه عوارضی دارد و چگونه انجام می شود؟

بیوپسی سوزنی روشی است برای بدست آوردن نمونه سلول از بدن شما برای آزمایش انجام می شود. روش های معمول بیوپسی سوزنی شامل آسپیراسیون سوزن ریز و بیوپسی سوزن هسته است. بیوپسی سوزنی ممکن است برای گرفتن نمونه بافت یا مایعات از ماهیچه ها، استخوان ها و اندام های دیگر مانند کبد یا ریه ها […]

بیوپسی سوزنی روشی است برای بدست آوردن نمونه سلول از بدن شما برای آزمایش انجام می شود. روش های معمول بیوپسی سوزنی شامل آسپیراسیون سوزن ریز و بیوپسی سوزن هسته است. بیوپسی سوزنی ممکن است برای گرفتن نمونه بافت یا مایعات از ماهیچه ها، استخوان ها و اندام های دیگر مانند کبد یا ریه ها استفاده شود.

بیوپسی سوزنی چرا انجام می شود؟

پزشک شما ممکن است بیوپسی سوزنی را برای کمک به تشخیص وضعیت پزشکی یا رد یک بیماری پیشنهاد کند. بیوپسی سوزنی همچنین ممکن است برای ارزیابی پیشرفت یک روش درمانی مورد استفاده قرار گیرد.
نمونه بیوپسی سوزنی شما ممکن است به پزشک شما کمک کند تا علت آن را تشخیص دهد:
توده یا توده ای نمونه برداری سوزنی ممکن است نشان دهد که آیا توده یا توده کیست، عفونت، تومور خوش خیم یا سرطان است.
عفونت تجزیه و تحلیل نمونه برداری می تواند به پزشکان کمک کند تا تعیین کنند که میکروب ها باعث ایجاد عفونت می شوند تا بتوانند از موثرترین داروها استفاده کرد.
التهاب نمونه بیوپسی سوزنی ممکن است چه چیزی باعث ایجاد التهاب شود و چه نوع سلول درگیر باشد.
بیوپسی ها اغلب برای یافتن سرطان مورد استفاده قرار می گیرند؛ اما بسیاری از موارد ممکن دیگر نیز وجود دارد ، از جمله:
• قبل از پیوند، بافت های اندام را هماهنگ کرده وبه دنبال نشانه های رد بدن در پیوند
• تشخیص بیماری کبدی مانند هپاتیت C
• تعیین علت خونریزی در رحم
• تعیین بیماری های عروق خونی و بافت همبند، مانند عضلات
• یافتن آسیب عصبی
• یافتن علل ناباروری

همچنین ممکن است قبل از بیوپسی سوزنی شما، آزمایشات تصویربرداری مانند اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) یا سونوگرافی انجام شود. بعضی اوقات از این آزمایشات در طی روش بیوپسی سوزنی نیز استفاده می شود تا مکان دقیق تری برای بیوپسی پیدا شود.

عوارض بیوپسی سوزنی

بیوپسی سوزنی در محلی که سوزن در آن قرار گرفته بود، خطر خونریزی و عفونت را به همراه دارد. برخی از درد خفیف را می توان بعد از بیوپسی سوزن پیش بینی کرد، اگرچه معمولاً با داروهای ضد درد یا داروهای بدون نسخه کنترل می شود.
در صورت تجربه با پزشک خود تماس بگیرید:
• تب
• درد در محل بیوپسی که بدتر می شود یا به داروها کمک نمی کنند.
• تورم در محل بیوپسی
• خونریزی که با فشار یا بانداژ متوقف نمی شود.

چگونه برای نمونه برداری سوزنی آماده شویم؟

اکثر روش های بیوپسی سوزنی از طرف شما نیازی به آماده سازی ندارند.
با این وجود، ممکن است از شما خواسته شود که در روزقبل از انجام بیوپسی، از مصرف داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومدین) یا آسپیرین جلوگیری کنید. بسته به اینکه چه بخشی از بدن شما بیوپسی شود، پزشک ممکن است از شما بخواهد که قبل از عمل نخورید و ننوشید.
آماده سازی برای آرام بخش یا بیهوشی عمومی
در موارد خاص، ممکن است قبل از بیوپسی سوزنی، آرام بخش های داخل وریدی (IV) یا بیهوشی عمومی دریافت کنید. در صورت بروز این مسئله، پزشک ممکن است از شما بخواهد روز قبل از عمل روزه بگیرید. در مورد هرگونه دارویی که مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید؛ زیرا ممکن است لازم باشد قبل از انجام بیهوشی، برخی از داروهای خاص را متوقف کنید.
اگر بیوپسی سوزن شما در حین آرام بخش IV یا بیهوشی عمومی انجام شود، شما نمی توانید بلافاصله به کار خود برگردید. بسته به وظایف شما ممکن است در ۲۴ ساعت به کار خود برگردید. در مورد عدم اطمینان از بازگشت کار به پزشک خود مشورت کنید.
ترتیب و یا از دوستان یا خانواده بخواهید که:
• شما را به خانه ببرد.
• ۲۴ ساعت با شما بماند.
• درمورد کارهای خانگی برای یک یا دو روز کمک کند.

آنچه انتظار دارید

در طی بیوپسی سوزن
تیم مراقبت های بهداشتی شما را به گونه ای راهنمایی می کند که دسترسی پزشک را به مناطقی که سوزن وارد می شود آسان کند. ممکن است از شما خواسته شود روی یک میز صاف دراز بکشید.
در موارد خاص، شما ممکن است تحت عمل تصویربرداری، مانند سی تی اسکن یا سونوگرافی قرار بگیرید. این موارد به پزشک شما اجازه می دهد تا منطقه مورد نظر را ببیند و بهترین راه برای پیشبرد برنامه ریزی را انجام دهد. مراحل تصویربرداری گاهی قبل از بیوپسی سوزن شما انجام می شود و بعضی اوقات در حین انجام بیوپسی انجام می شود. نوع تصویربرداری بستگی به این دارد که چه بخشی از بدن شما بیوپسی می شود.

تیم مراقبت های بهداشتی محلی از بدن شما را در جایی که سوزن وارد می شود تمیز می کند. ممکن است یک ماده بی حس کننده به پوست اطراف ناحیه تزریق شود تا آن را بی حس کند. در بعضی موارد، یک داروی آرام بخش IV یا داروی دیگری دریافت می کنید تا در طی عمل آرامش بخشید. گاهی اوقات بیهوشی عمومی در طی بیوپسی سوزن استفاده می شود. در صورت بروز این موارد، داروهایی را از طریق ورید در بازوی دریافت خواهید کرد که باعث آرامش شما می شود و شما را در حالت خواب قرار می دهد.

در طی بیوپسی سوزنی، پزشک سوزن را از طریق پوست شما و به قسمت مورد نظر هدایت می کند. نمونه ای از سلول ها جمع آوری شده و سوزن خارج می شود. این روند ممکن است چندین بار تکرار شود تا سلول کافی جمع شود.

روش های متداول روش های بیوپسی سوزنی شامل موارد زیر است:
• آسپیراسیون سوزن ریز. این نوع بیوپسی سوزنی از یک سوزن توخالی و توخالی برای بیرون کشیدن سلول ها از بدن شما استفاده می کند.
• بیوپسی هسته سوزنی. این نوع بیوپسی سوزنی از سوزن وسیع تری نسبت به آسپیراسیون سوزن ریز استفاده می کند. سوزن مورد استفاده در طی بیوپسی سوزنی هسته ای یک لوله توخالی است که به پزشک اجازه می دهد هسته ای از بافت را برای آزمایش استخراج کند.
• بیوپسی سوزنی هسته استریوتاکتیک از تصاویر ماموگرافی گرفته شده از زوایای مختلف تا صفر در محل بیوپسی استفاده می کند. این نوع آزمایش اغلب در صورت وجود رسوبات کلسیم یا هنگامی که یافته های ماموگرافی خیلی کوچک هستند تا با سونوگرافی دیده شود، استفاده می شود.
• بیوپسی هسته با کمک خلاء از یک معرفی کننده توخالی استفاده می کند که با راهنمایی تصویربرداری به مکان هدایت می شود. قطعات کوچک بافت پس از قطع یک چاقوی چرخان، داخل محفظه مکش داده می شوند. این روش نسبت به بیوپسی هسته ای که با سوزن معمولی انجام می شود، بافت بیشتری را از بین می برد.

ممکن است در حین بیوپسی سوزنی، فشار و ناراحتی خفیفی را تجربه کنید. اگر احساس ناراحتی می کنید به تیم مراقبت های بهداشتی خود بگویید.

بعد از بیوپسی سوزنی

هنگامی که پزشک سلول ها یا بافت کافی را برای تجزیه و تحلیل جمع آوری کرد، روش نمونه برداری شما کامل است. نمونه بیوپسی شما برای تجزیه و تحلیل به آزمایشگاه ارسال می شود. نتایج ممکن است در چند روز موجود باشد ، اگرچه آزمایش های فنی بیشتر ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. از پزشک خود بپرسید چه مدت انتظار دارید که منتظر بمانید.
تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است باندی را در منطقه ای که سوزن در آن قرار گرفته اعمال کند. از شما خواسته می شود برای اطمینان از وجود حداقل خونریزی، چندین دقیقه روی بانداژ فشار بیاورید.
در بیشتر موارد، شما می توانید پس از اتمام عمل بیوپسی سوزنی ترخیص شوید. این که آیا شما می توانید بلافاصله ترخیص شوید یا اینکه تحت نظر باشید، بستگی به این دارد که چه بخشی از بدن شما بیوپسی شده است. در بعضی موارد، تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است بخواهد شما را برای چند ساعت تحت نظر قرار دهد تا مطمین شوند عوارض ناشی از بیوپسی ظاهر نشده است. اگر یک داروی آرام بخش IV یا بیهوشی عمومی دریافت کرده باشید، در حالی که اثر دارو از بین رفته است به یک محل راحت برای استراحت منتقل می شوید.

از بانداژ طی دستور العمل به مدت طولانی، از محلی که بیوپسی سوزن دریافت کرده اید، محافظت کنید. ممکن است درد و ناراحتی خفیفی در منطقه احساس شود، اما این مسئله باید طی یک یا دو روز برطرف شود.

نتایج

آسیب شناسان – پزشکان متخصص در مطالعه سلول ها و نمونه های بافتی برای علائم بیماری – نمونه بیوپسی را در آزمایشگاه مطالعه و تشخیص می دهند. آسیب شناسان گزارش پاتولوژی را برای پزشکتان تهیه می کنند. هنگامی که پزشک گزارش شما را دریافت کرد ، با نتایج تماس گرفته می شوید.
می توانید نسخه ای از گزارش آسیب شناسی خود را از پزشک خود درخواست کنید. گزارش های آسیب شناسی معمولاً با اصطلاحات فنی پر می شوند، بنابراین ممکن است تشخیص دهید که پزشکتان گزارش خود را با شما بررسی کند.

گزارش آسیب شناسی شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:
شرح نمونه بیوپسی این بخش از گزارش آسیب شناسی، که گاهی اوقات توصیف ناخالص خوانده می شود، به طور کلی نمونه بیوپسی را توصیف می کند. به عنوان مثال، ممکن است رنگ و قوام بافت ها یا مایعات جمع آوری شده با روش بیوپسی سوزن را توصیف کند. یا ممکن است بگوید چند اسلاید برای آنالیز آزمایشگاهی ارسال شده است.
شرح سلول ها در این بخش از گزارش آسیب شناسی چگونگی ظاهر شدن سلول ها در زیر میکروسکوپ توضیح داده شده است. این بخش ممکن است شامل تعداد سلول ها و چه نوع سلول ها باشد. همچنین ممکن است اطلاعات مربوط به رنگهای مخصوصی که برای مطالعه سلولها به منظور جمع آوری اطلاعات بیشتر در مورد تشخیص و بهترین روشهای درمانی استفاده شده است ، درج شود.
تشخیص پاتولوژیست در این بخش از گزارش پاتولوژی، تشخیص پاتولوژیست ذکر شده است. همچنین ممکن است شامل اظهارنظرهایی باشد؛ مانند آزمایش های دیگر توصیه می شود.
نتایج بیوپسی سوزن شما مراحل بعدی در مراقبت پزشکی شما را تعیین می کند. با پزشک خود صحبت کنید که نتایج شما برای شما چه معنی دارد.

منابع

clevelandclinic و mayoclinic

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید