انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته

برترین وقایع و یافته‌های علمی هفته به انتخاب Science


۲۶ مِی – ۲ ژوئن ۲۰۱۷


سوپرآنتی‌بیوتیک در برابر سوپرباگ؛ ۲۵۰۰۰ برابر قوی‌تر


آخرین خط دفاعی جهان در برابر باکتری‌های مولد بیماری مبارز جدیدی برای خود یافته است: وانکومایسین ۳.۰. پیش‌ساز این آنتی‌بیوتیک (وانکومایسین ۱.۰) از ۱۹۵۸ برای مقابله با عفونت‌های خطرناک استفاده می‌شود ولی با پدیدار شدن مقاومت آنتی‌بیوتیکی، دانشمندان ورژن‌های بالقوه‌تری از این دارو را مهندسی کرده‌اند؛ وانکومایسین ۲.۰ و اکنون وانکومایسین ۳.۰ که سلاح قدرمندی برای پزشکان و پژوهشگران می‌باشد.

DNA مومیایی‌ها


مومیایی‌های مصر باستان جزئیات زیادی از مردگان حفظ می‌کند: ویژگی‌های چهره، نشانه‌های بیماری و حتی تاتوها. ولی کسی فکر نمی‌کرد DNA در این بین باشد؛ آب و هوای صحرایی و مواد شیمیایی استفاده شده در مومیایی‌ها به نظر می‌رسد که ماده‌ی ژنتیکی باقی نگذارد. اکنون دانشمندان موفق به توالی‌یابی ژنوم ۹۰ مومیایی مصر باستان شده‌اند که آن‌ها را از ژنتیک مصریان باستان آگاه می‌سازد. جالب این جاست که DNA آن‌ها در طول قرن‌ها، پس از فتوحاتشان تغییر یافته است!

ششمین مزه برای آب!


زیر میکروسکوپ زبان شما به شکل زمینی پر از پست و بلندی جوانه‌های چشایی دیده می‌شود که می‌تواند پنج مزه‌ی پایه‌ای را حس کند: شور، ترش، شیرین، تلخ و اومامی. با این حال مطالعه‌ای جدید پیشنهاد می‌کند شاید جوانه‌ها‌ی چشایی  پستانداران حس ششمی هم برای آب داشته باشند. این یافته‌ها شاید بتواند توضیح دهد که چرا جانوران می‌توانند آب را از سایر مایعات تشخیص دهند. همچنین به یک بحث قدیمی دامن می‌زند؛ آیا آب هم برای خود مزه‌ی خاصی دارد یا فقط حاملی برای دیگر مزه‌هاست؟

واکنش‌ها به تصمیم ترامپ برای جدایی از پیمان پاریس


همانطور که انتظار می‌رفت، رئیس‌جمهور دونالد ترامپ اعلام کرد که قصد دارد از پیمان پاریس کناره‌گیری کند. قصد ترامپ از این کار اقتصادی است و اعلام داشته که این پیمان برای کارگران و رقابت ایالات متحده با دیگر کشورها ناعادلانه است. هدف از این پیمان نگه داشتن گرمایش جهانی زیر ۲°C بود که بی‌خطر پنداشته می‌شود. این کار باعث واکنش افراد علمی و فرهنگی زیادی شده است؛ از دیکاپریو که سفیر سازمان ملل است گرفته تا دانشمندان صاحب‌نظر.

مشاهده‌ی امواج گرانشی برای بار سوم!


فیزیکدان‌ها با تلاش به وسیله‌ی LIGO ادغامی سه تایی از سیاه‌چاله‌ها را مکان‌یابی کردند. میدان‌های گرانشی بسیار شدید زمانی که ستاره‌های چگال به سمت فروپاشی می‌روند، پشت سر گذاشته می‌شوند. همچنین ویژگی کلید‌ی‌ای نیز درباره‌ی سیاهچاله‌ها فهمیده شد؛ چرخش آن‌ها که می‌تواند توضیح دهد چرا سیاهچاله‌ها در اولین مکان زوج شده‌اند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید