انتشار این مقاله


چرا سم بوتولینوم خطرناک است؟

سم بوتولینوم در کنسروهایی که به درستی تولید نشده اند، بسیار خطرناک است و عوارض جبران ناپذیری دارد.

طبق گفته ی پروفسور بنجامین چاپمن ۱ ،استاد تغذیه ی دانشگاه کارولینای شمالی،  بوتولیسم بیماری است که در اثر خوردن سم بوتولینوم ایجاد می شود و در حال حاضر یکی از خطرناک ترین بیماری هایی است که از راه غذا منتقل می شود. این سم، نورون های عصبی را احاطه کرده و پیام های عصبی را بلوکه می کند که در نتیجه، کنترل عضلات از دست شخص خارج می شود. همچنین قدرت بلع، باز نگه داشتن پلک چشم و حتی تنفس در فرد آلوده به بوتولینوم از بین می رود و به طور کلی، فرد را فلج می کند.

طبق گفته های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها۲ ، اگر بوتولیسم به سرعت تشخیص داده شود، پزشکان پادزهر بوتولینوم تجویز می کنند که از گردش سم در جریان خون جلوگیری می کند. ولی اگر از پیشروی این سم در خون جلوگیری نشود، باعث فلج عضلانی می شود که ماه ها و حتی سال ها طول می کشد تا قدرت عضلات به حالت طبیعی بازگردد. تا زمانی که سم به طور کامل از بدن خارج نشود، بیمار درمان نمی شود. دکتر چاپمن در این مورد افزود:

روند خارج سازی سم از بدن مسموم کاری بسیار سخت است. هنوز هم افرادی را می بینم که با وجود تخلیه ی سم، با عصا راه می روند و یا در تکلم مشکل دارند.

تنها ۵% از موارد مسمومیت با بوتولینوم به مرگ می انجامد. سایر علائم بوتولیسم حتی بعد از درمان عبارتند از: ضعف عضلانی، دوبینی شدن، خشکی دهان و اختلال در تکلم.

پروتئینی که در این سم باعث فلج شدن می شود در پزشکی کاربرد دارد. این پروتئین اساس بوتاکس ۳ را تشکیل می دهد که برای از بین بردن چین و چروک صورت استفاده می شود.


مقاله ی مرتبط: تزریق بوتاکس


بیماری های منتقل شونده از راه غذا مثل بوتولیسم، برای اولین بار در سال ۱۸۲۰، در اثر خوردن گوشت سوسیس آلوده ایجاد شدند.دانشمندان اسم کلوسترودیوم بوتولینوم۴ برای این باکتری گذاشتند که نشانگر ترشح توکسین بود. به افتخار نام این بیماری، نام سوسیس در لاتین به بوتولوس۵ تغییر یافت! این باکتری به ندرت در خاک و چمنزار ها یافت می شود. وقتی باکتری در معرض اکسیژن قرار می گیرد، این قابلیت را دارد که به هاگ تبدیل شود تا زنده بماند. هاگ ها به تنهایی بیماری زا نیستند. لذا هاگ ها باید در محیط بدون اکسیژن قرار گیرند تا به سلول تبدیل شده و باعث بیماری شوند. به همین دلیل نحوه ی کنسرو کردن مواد غذایی اهمیت خاصی پیدا می کند.

کنسرو کردن به روش خانگی با استفاده از آب جوش، هاگ های بوتولینوم را از بین نمی برد، اما دستگاه های فشرده کننده، هاگ های بوتولینوم را به کلی از بین می برند. با این وجود محققان معتقدند که جوشاندن کنسرو ها قبل از بازکردن در کنسرو، هاگ های موجود را غیر فعال می کند. هم چنین پزشکان توصیه می کنند که مردم از مصرف کنسروهایی که قوطی هایشان فرو رفته یا بیرون زدگی دارد خودداری کنند.


پیوست

۱. Benjamin Chapman 

۲. Centers for Disease Control and Prevention

۳. Botox

۴. Clostridium botulinum

۵. Botulus

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید