انتشار این مقاله


زمانی که داشتن چهره‌ای معمولی یک مزیت محسوب می‌شود!

قدرتی که در چهره‌های معمولی دست‌کم گرفته می‌شود! بسیاری از ما انتظار داریم افرادی با چهره‌های جذاب و متمایز اثری قدرت‌مند بر زندگی سایرین داشته باشد، حقیقت ممکن است اندکی متفاوت‌تر از آن‌چه انتظار داریم، باشد. پژوهش‌های روان‌شناختی نشان‌ می‌دهند افرادی که چهره‌ی معمولی دارند، به عنوان قابل‌اعتمادترین افراد شناخته می‌شود. علت آن می‌تواند دارابودن مشخصه‌ی ‘معمولی […]

قدرتی که در چهره‌های معمولی دست‌کم گرفته می‌شود!

بسیاری از ما انتظار داریم افرادی با چهره‌های جذاب و متمایز اثری قدرت‌مند بر زندگی سایرین داشته باشد، حقیقت ممکن است اندکی متفاوت‌تر از آن‌چه انتظار داریم، باشد. پژوهش‌های روان‌شناختی نشان‌ می‌دهند افرادی که چهره‌ی معمولی دارند، به عنوان قابل‌اعتمادترین افراد شناخته می‌شود. علت آن می‌تواند دارابودن مشخصه‌ی ‘معمولی بودن’ در چهره باشد. دکتر کارمل سافر۱، که سرپرستی این پژوهش را بر عهده داشت، اظهار دارد:

معمول‌بودن چهره سبب ایجاد حس آشنایی و قرابت در انسان‌ها می‌شود. این نتایج می‌توانند اشارات مهمی برای استنباط‌های اجتماعی از قبیل روابط بین‌المللی و تعاملات در بر داشته باشند.

هنگامی که چهره‌ی افراد متمایزتر شود، صرف نظر از این‌که این تمایز جذاب است یا نه، سبب می‌شود اعتماد دیگران سخت‌تر جلب شود.
در ادامه، دکتر سافر توضیح می‌دهند با وجود این‌که چهره ممکن است تأثیری در قضاوت نهایی افراد از جذاب بودن یا نبودن شخصی نداشته باشد، اثر غیرقابل انکاری در تعیین میزان قابل اعتماد بودن آنان دارد.


مقاله‌ی مرتبط: چهره‌ی افراد چه چیزی درمورد شخصیت آن‌ها می‌گوید؟


این ارتباط در بسیاری از مواقع نادیده گرفته می‌شود چون اغلب در این نوع از پژوهش‌ها، فاکتورهای جذابیت و قابل‌اعتماد بودن در کنار یکدیگر بررسی می‌شوند.
به‌علاوه، با در نظر گرفتن این‌که چه‌مقدار صورت افراد در جلب اعتماد سایرین مفید است، می‌توان به دریچه‌های جدیدی از استنباط‌های اجتماعی دست یافت.

دکتر سافر، ادامه می‌دهد:

ما به چگونگی قضاوت کردن انسان‌ها درباره‌ی ویژگی قابل اعتماد بودن سایرین، هنگامی که آنان به کشوری بیگانه (خصوصاً از نژادی متفاوت) وارد می‌شوند و این‌که افراد بومی تا چه حد آنان را قابل‌اعتماد می‌دانند، علاقه‌مند بودیم.
هم‌چنین، در ادامه قصد داریم اثر اضافه شدنِ فاکتورهای دیگر نظیر احساسات مختلف به چهره‌ها را در جلب اعتماد افراد، در کنار فاکتور معمولی‌بودن صورت، مورد مطالعه قرار دهیم.

نتایج این پژوهش در ژورنال Psychological منتشر شده‌اند.


پی‌نوشت

۱ Carmel Sofer

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید