انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته

از کلاغ‌های باهوش گرفته تا قدیمی‌ترین انسان‌ها!
برترین وقایع و یافته‌های علمی هفته به انتخاب Science


۲-۹ ژوئن ۲۰۱۷


کلاغ‌ها کسانی را که با آن‌ها بد تا کرده‌اند فراموش نمی‌کنند!


هیچ کس فردی را که به او حقه زده دوست ندارد. افرادی که با شخصیت‌های کلاهبرداری در گذشته سر و کار داشته‌اند، از آن‌ها اجتناب می‌کنند. مطابق با تحقیق جدیدی پزندگان نیز چنین اند! کلاغ‌ها به باهوشی در بین پرندگان مشهور اند؛ بنابراین دانشمندان آن‌ها را برای معاوضه‌ی نان با پنیر با انسان‌ها آموزش دادند. سپس زمانی که قرار بود همین کلاغ‌ها در آزمایش‌هایی جداگانه یک ماه بعد بین شریک‌های انسانی “عادل” و “ناعادل” خود دلّالی بکنند، از کسانی که بهشان حقه زده بودند پرهیز کردند. به نظر نمی‌رسد کلاغ دبستان ما هم روباه پنیردزد را فراموش کرده باشد!

قدیمی‌ترین فسیل‌های گونه‌ی ما، “انسان خردمند”، در مراکش یافت شده است


برای دهه‌ها دانشمندانی که به دنبال منشأ گونه‌ی ما بودند درّه‌ی کافتی بزرگ آفریقا را در شرق این قاره جستجو می‌کردند. ولی به نظر می‌رسد این بار مسیرشان را کچ کرده باشند: محققان مؤسسه‌ی ماکس پلانک آلمان از سایتی به نام Jebel Irhoud جمجمه‌های انسانی پیدا کرده‌اند که ۳۰۰۰۰۰ سال قدمت دارد. با پیدا شدن این آثار قدمتی که برای گونه‌ی انسان خردمند (Homo sapiens) در نظر گرفته می‌شده دوبرابر شده است.


مقاله‌ی مرتبط: قدیمی‌ترین فسیل‌های گونه‌ی “انسان خردمند” در حال تغییر تاریخ منشأ گونه‌ی ما!


کاتالیزورهای ارزان از نور خورشید و کربن‌مونو‌اکسید سوخت می‌سازند


دانشمندان زمان‌ بسیاری تاکنون صرف کرده‌اند تا فرآیند فتوسنتز، ساخته شدن انرژی شیمیایی از نور خورشید را شبیه‌سازی کنند. اکنون قسمتی از موفقیت حاصل شده و آن‌ها توانسته‌اند مولکول دی‌اکسیدکربن (CO۲) را به وسیله‌ی نور خورشید به مولکول‌های با سطح بالای انرژی مونواکسیدکربن (CO) تبدیل کنند. هنوز این سوخت کارایی کافی را برای رقابت با بنزین ندارد ولی به زودی شاهد ساخته شدن سوخت مایع کافی از نور خورشید، آب و CO۲ خواهیم بود.


مقاله‌ی مرتبط: ثبت تصاویر حقیقی از فرآیند فتوسنتز


نیوزیلند در تلاش برای برگرداندن “خدای چیزهای زشت”!


وتای نیوزیلندی (New Zealand’s weta) مثل بسیاری از حشرات دیگر چندش‌آور است. حشره‌ای را فرض کنید به اندازه و سبک زندگی (!) موش. وِتا که به معنای خدای چیزهای زشت می‌باشد در نیوزیلند به دور از پستانداران واگرایی پیدا کرده‌اند ولی با ورود پستانداران شکارچی‌ای مثل موش‌ها صحرایی در خطر انقراض قرار گرفته‌اند. (اولین بار است که کار خوشآیندی از یک موش می‌بینم!) تلاش‌ها در نیوزیلند برای ایجاد سکونتگاه‌های خالی از پستاندار برای این موجود ادامه دارد ولی حالا نشد هم نشد 🙁

تماشای فیلم‌هایی مثل “پیشتازان فضا” چه چیزی می‌تواند از تمامیت علمی به ما یاد دهد؟


به نظر می‌رسد زمان محاورات ثقیل و بغرنج علمی به پایان رسیده باشد. امروزه کسی موفق است که منظور خود را به ساده‌ترین وجه به دیگران برساند. Fenneke Blom، هماهنگ‌کننده‌ی شبکه‌ی تمامیت تحقیقی هلند، دوره‌ای آموزشی ایجاد کرده که تلاش می‌کند با فیلم‌هایی مثل Awakenings، Dallas Buyers Club، Kinsey و Extreme Measures تمامیت علمی آموزش دهد. او تجربیات خود را هفته‌ی گذشته در کنفرانس جهانی تمامیت تحقیقی با دیگران به اشتراک گذاشت.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید