انتشار این مقاله


چگونه خوش‌بین باشیم؟

“شاد فکر کنید. زیبایی‌ها را ببینید و نیمه پر لیوان نگاه کنید.” وقتی این حرف‌ها را می‌شنوید احساس می‌کنید که حرف‌های درستی نیستند و نمی‌توانید منظور آن‌ها را درست متوجه شوید؟ یا به این مسئله اعتقاد دارید افرادی که کاملا خوش‌بین هستند، خیلی راحت توسط شرایط اطرافشان شکست می‌خورند و نمی‌توانند گلیم خودشان را از […]

“شاد فکر کنید. زیبایی‌ها را ببینید و نیمه پر لیوان نگاه کنید.”

وقتی این حرف‌ها را می‌شنوید احساس می‌کنید که حرف‌های درستی نیستند و نمی‌توانید منظور آن‌ها را درست متوجه شوید؟ یا به این مسئله اعتقاد دارید افرادی که کاملا خوش‌بین هستند، خیلی راحت توسط شرایط اطرافشان شکست می‌خورند و نمی‌توانند گلیم خودشان را از آب بیرون بکشند؟! یا معتقد هستید خوش‌بین بودن و امیدوار بودن به چیزی که خودش موفق شود، نمی‌تواند تنها با مثبت فکر کردن رخ دهد؟

ولی محققین بر این باور هستند که مثبت فکر کردن مزایای بیشتری از جذاب بودن دارد. بر طبق مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است در دانشگاه پیتبورگ، زنان که در زندگی‌شان انتظار دارند چیز خوبی برایشان اتفاق بیافتد، ۳۰ درصد ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی در آن‌ها کمتر است. خوش‎بین بودن همچنین با کاهش ریسک ابتلا به سکته ارتباط دارد، همچنین در مطالعه‌ای که در مجله انجمن پزشکی کانادا ‎‎‎چاپ شد، بیان کرد که هر چه سن و میزان خوش‌بینی فردی کم شود میزان ناتوانی‌های فرد در زندگی و طول زندگی فرد ‎‎‎کاهش می‌یابد.
اگر شما بدبین هستید، می‌توانید نظرتان را عوض کنید، چرا که بدبینی یک رفتار آموخته شده‌ای است، و این بدین معنی است که فرد می‌تواند خوش‌بین بودن را یاد بگیرد. همچنین خوش‌بین بودن یک مهارت است که شما می‌توانید آن را به خودتان آموزش دهید. در زیر چگونگی آن را آورده‌ایم:

ناامیدی‌های‌تان را تغییر دهید؛ محققین در دانشگاه کنت انگلیس دریافته‌اند که افرادی که تلاش می‌کنند که همیشه نیمه پر لیوان را ببینند در زمانی که مشکلی بوجود می‌آید در مقابل افرادی که دیگران را مقصر می‌دانند و یا این که خودشان را سرزنش می‌کنند حتی برای شکست‌های کوچک؛ در آخر روز شادتر و از زندگی خودشان راضی‌تر هستند. لومباردو می‌گوید:

اگر شما نتوانستید ارتقا دریافت کنید و یا این که در امتحانتان نمره قبولی نگرفتید و یا این که روابطتان به هم ریخت. به این فکر کنید که چه چیزی می‌توانید از این مشکل یاد بگیرید.

فقط بگویید “چشم!”؛ مطالعات اخیر نشان داده است که افرادی که روزانه میدتیشن انجام می‌دهند بیشتر فکر‌ها و احساسات مثبتی دارند نسبت به افرادی که این کار را نمی‌کنند. لحظات خوشمزه در زندگی مانند توجه به یک گل خوش‌بو و یا خوردن بستنی با فرزندانتان می‌تواند به شما کمک کند که به مغزتان آموزش دهید که به موارد خوب توجه کند و در حالت کلی خوش‌بین باشید.

لیست خوشحالی‌ها؛ هر روز عصر، سه یا چهار تا از موارد خوبی که امروز برایتان اتفاق افتاد را بنویسید. در مطالعه‌ای که اخیرا انجام شده است و در مجله “تحقیق در شخصیت” چاپ شده است، بیان کرده که نوشتن تجربیات مثبت هر روز و انجام این کار برای سه روز متوالی می‌تواند تاثیرات پایدار در خلق و خوی فرد داشته باشد.

محمدابراهیم نیکبخت


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید