انتشار این مقاله


چگونه خاطرات را ماندگار کنیم؟

چرا برخی خاطرات مادام العمر در ذهن باقی می‌مانند اما برخی به سرعت فراموش می‌شوند؟ خاطره‌ای که قرار باشد در تمام طول عمر در ذهن باقی بماند‌، بایستی با بسیاری از خاطرات دیگر ترکیب شده و تا حدی غیر عادی باشد. به نظر پروفسور Per Sederberg، متخصص حافظه، برای درک حافظه دانستن نظریات زیر ضروری […]

چرا برخی خاطرات مادام العمر در ذهن باقی می‌مانند اما برخی به سرعت فراموش می‌شوند؟
خاطره‌ای که قرار باشد در تمام طول عمر در ذهن باقی بماند‌، بایستی با بسیاری از خاطرات دیگر ترکیب شده و تا حدی غیر عادی باشد.
به نظر پروفسور Per Sederberg، متخصص حافظه، برای درک حافظه دانستن نظریات زیر ضروری است:
شما بایستی یک خاطره را در چهارچوب دانسته های خود بسازید؛ اما برای ماندگار شدن خاطره برخی حدود باید شکسته شود. در واقع، خاطره باید تا حدودی عجیب و غیرعادی باشد.
منظور از چهارچوب فوق‌الذکر ارتباط آن با دیگر خاطرات است. به عنوان مثال، خاطرات کودکی ما با خاطرات بسیاری از خانواده و محل زندگی‌مان مرتبط می‌باشند.

کدام خاطرات بهتر در ذهن ما می‌مانند؟ و چه اتفاقاتی برجسته هستند؟

پاسخ رخدادهایی است که در آن‌ها اتفاقی غیرعادی رخ داده است. به عنوان مثال:
لحظه‌ای که پدربزرگ به شما گفت قبلا در یک گروه موسیقی بوده و با نواختن گیتار شما را متحیر کرد.
یا لحظه ای که به هنگام دوچرخه‌سواری در خیابان با مادر خود روبرو شدید؛ در حالی که لباس اژدها پوشیده بود.

چگونه خاطرات در ذهن نگه داشته شده و به یاد آورده می‌شوند؟

در یکی از مطالعات پروفسور Sederberg، افراد به مدت یک ماه گوشی هوشمند دور گردن خود انداختند. این گوشی‌ها به صورت اتوماتیک در فواصل زمانی تصادفی عکس گرفته و سپس افراد این خاطرات را در ذهن مرور می‌کردند‌. با این کار محققان توانستند محل و چگونگی ذخیره و یادآوری خاطرات را کشف کنند.
به خاطرات خود به عنوان یک شبکه گسترده فکر کنید. پروفسور Sederberg بیان می‌کند:

اگر می‌خواهیم خاطره‌ای را بعدها به یاد بیاوریم‌، در واقع می‌خواهیم شبگه گسترده‌تری بسازیم. این خاطره می‌تواند به روش‌های مختلف با خاطرات دیگر مرتبط شود. پس راه‌های زیادی برای یادآوری این خاطره در آینده وجود دارد.

خاطرات به یادماندنی غالبا در قالب روابط خانوادگی اما به شکل غیر معمول و با زمینه غیر قابل پیش بینی هستند. به گفته پروفسور Sederberg این تجربیات عجیب، اتفاقات برجسته‌ای هستند که به یک خاطره ماندگار تبدیل می‌شوند.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید