انتشار این مقاله


برترین وقایع علمی هفته

از اندازه‌گیری وزن نوترینو گرفته تا در هم آمیختن سیاه‌چاله
برترین وقایع علمی هفته به انتخاب Science


۲۳-۳۰ ژوئن ۲۰۱۷


کشف جمجمه‌های حکاکی‌شده‌ی انسان در مقبره‌ی سنگی باستانی

باستان‌شناسان به اکتشافی قابل توجه در مقبره‌ی سنگی ۱۲۰۰۰ ساله‌ی جنوب ترکیه نائل شدند. در بین ده‌ها هزار استخوان حیوانات و مجسمه‌ای که به شکلی زانو زده و سر انسان را در دست دارد، باقی‌مانده‌ی جمجمه‌های انسانی که گوشت از روی آن برداشته شده و حکاکی‌های عمیق و شیارهای مستقیم از جلو به عقب دارند، پیدا شد. این حکاکی‌ها اولین شواهد از تزئین جمجمه را در باستان‌شناسی ثبت می‌کنند. با این که هدف از این کار مشخص نیست ولی شاید قسمتی از مراسم مذهبی باستانی بوده باشد.

سیاه‌چاله‌ها، نزدیک‎تر از همشه


در قلب یک کهکشان، تقریباً در ۷۵۰ میلیون سال نوری از زمین، رقصی معلوم است! و رقاصان دو تا بزرگ‌ترین سیاه‌چاله‌های ثبت شده تا به امروز اند که خیلی نزدیک به هم در حال گردش می‌باشند. فاصله‌ی سیاه‌چاله‌ها از هم فقط ۲۴ میلیون سال نوری است و رو هم ۱۵ میلیارد برابر خورشید جرم دارند. این هفته دانشمندان شواهدی را گزارش کرده‌اند که بر اساس آن‌ سیاه‌چاله‌ها طی دوره‌ای ۳۰۰۰۰ ساله به دور هم خواهند گشت.

الگوریتم‌های اُریگامی


اگر تاکنون امتحان کرده باشید می‌دانید که حتی ساختن آن قایق‌های ساده با کاغذ هم سخت است، چه برسد به اُریگامی‌های پیچیده. الگوریتمی جدید می‌توانند به این کار کمک کند. اگر طرحی چندزاویه‌ای روی کامپیوترتان درست کرده باشید، “Origamizer” می‌تواند به صورت پهن روی کاغذ به تصویر بکشد (مثل مثلث). سپس مشخص می‌نماید که باقی‌مانده‌ی کاغذ را باید چطور تا کنیم تا شکل دلخواهمان بدست بیاید.

مطالعات سرطان قابلیت تکرار دارند


پروژه‌ای عظیم برای تست قابلیت تکرار بیولوژی سرطان دومین دسته از نتایج خود را منتشر کرد و این بار خبر خوب است: بیشتر آزمایش‌ها از مقالات کلیدی درباره‌ی سرطان می‌توانند تکرار شوند و این به معنای قابل اعتماد بودن نتایج است. شروع این کار برمی‌گردد به دو شرکت دارویی که ۸۹% مطالعات بیومدیکال و پری‌کلینیکال آن‌ها در آزمایشگاه‌هایشان جواب نداد.

وزن کردن ناپایدارترین ذره‌ی عالم

SONY DSC

شاید بی‌معنی به نظر بیاید که فیزیک‌دان‌ها اندازه‌ی وزن نوترینو را ندانند، در حالی که بیشتر عالم از این ذرات درست شده است. اگرچه به نظر نمی‌آید تا ۷۰ سال هم بتوان کاری کرد ولی فیزیک‌دانان با مطالعه‌ی فرآیند کاهش هسته‌ای مخصوصی که نوترینو طی آن ایجاد می‌شود، قصد این کار را دارند. اکنون دانشمندان مشغول برطرف کردن آخرین محدودیت‌های آن اند.

دانشمندان در فضا

به عنوان دانشجوی دکترا در دانشگاه کالیفرنیا، لوس‌آنجلس، جسیکا واتکینز (Jessica Watkins) پایان‌نامه‌ی خود را درباره‌ی زمین‌لغزه‌های گسترده روی مریخ که تصاویر ماهواره‌ای نشان داده، نوشته است. اکنون به عنوان یکی از ۱۲ فضانورد جدید ناسا، واتکینز شاید روزی روی همان زمینی که پایان‌نامه‌اش را درباره‌ی آن نوشته راه برود. با این که اکثر فضانوردان سابقه‌ی نظامی دارند ولی ۴ نفر از این دسته پی‌اچ‌دی علم و مهندسی دارا هستند و غیرنظامی می‌باشند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید