انتشار این مقاله


استیون هاوکینگ: سیاست‌های ترامپ در رابطه با آب‌وهوا می‌تواند زمین را در آستانه نابودی قرار دهد!

استیون هاوکینگ می‌گوید، سیاست‌های ترامپ در رابطه با آب و هوا می تواند زمین را از در آستانه نابودی قرار می‌دهد! آیا واقعا می‌خواهیم زمین سرنوشت ونوس را داشته باشد؟ فیزیکدان افسانه‌ای، استیون هاوکینگ جشن ۷۵ سالگی‌اش در این سیاره را همزمان با یک کنفرانس کیهان‌شناسی که به افتخار او این هفته در دانشگاه کمبریج برگزار […]

استیون هاوکینگ می‌گوید، سیاست‌های ترامپ در رابطه با آب و هوا می تواند زمین را از در آستانه نابودی قرار می‌دهد! آیا واقعا می‌خواهیم زمین سرنوشت ونوس را داشته باشد؟

فیزیکدان افسانه‌ای، استیون هاوکینگ جشن ۷۵ سالگی‌اش در این سیاره را همزمان با یک کنفرانس کیهان‌شناسی که به افتخار او این هفته در دانشگاه کمبریج برگزار شده بود، گرفت. قبل از این رویداد، هاوکینگ در مصاحبه با خبرگزاری بی بی سی، نگرانی و ناامیدی شدیدش را در را رابطه با نحوه هدایت آب و هوا در زمین، مخصوصاً در سایه تصمیمات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر خروج از پیمان آب و هوایی پاریس، به اشتراک گذاشت. ما نزدیک به نقطه‌ی اوجی هستیم که گرم‌شدن زمین غیر قابل بازگشت می‌شود. اقدام ترامپ می‌تواند زمین را در آستانه‌ی نابودی قرار دهد و به سیاره‌ای مانند ونوس تبدیل شود که دمای ۲۵۰درجه و بارندگی اسید سولفوریک دارد.

در حال حاضر این دانشمند مشهور در عین ابتلا به لمس هیپربولیک، مانند هرکسی که کارهایش را در معرض دید عموم می‌گذارد، و سرفصل‌هایی را با کشف های جدید و کتاب های غلمی محبوبش در اختیار عموم قرار می‌دهد. در حالیکه سیاره ی ما بی شک دست خوش تغییرات آب و هوایی ایجاد شده توسط انسان‌ها در حال تغییر است، آن نوعی از تاثیرات گازهای فرار گلخانه ای که در حال حاضر بر جفت بد زمین (ونوس) دارد اتفاق می‌افتد، نگرانی این لحظه ی ما نیست. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ پیش بینی کرده که اثر گلخانه‌ای فرار بر زمین ”به طور نظری می‌تواند افزایش فشار گلخانه ای بوجود بیاید” اما افزون بر آن بر اساس اطلاعات در دسترس، انتشار گاز به اندازه کافی برای ایجاد این امر نخواهد بود. اما حتی اگر استخوان‌هایمان زیر باران اسید سولفوریک ذوب نشود، هاوکینگ به نکته دیگری اشاره می کند.

با کنار گذاشتن شواهد تغییرات آب و. هوایی و خروج دونالد. ترامپ. از موافقتنامه ی آب و هوای پاریس، باعث آسیب زیست محیطی به سیاره ی زیبای ما میشود، که برای ما و فرزندانمان خطرناک است.

در حال حاضر برای جلوگیری از اثر کامل تغییرات آب و هوایی در سیاره ی ما دیر شده است، در طول قرن بیستم، دمای متوسط زمین حدود ۱ درجه فارنهایت (۰/۶ سانتی گراد) افزایش یافته که ممکن است محسوس نباشد اما در واقع تغییرات بزرگی در محیط زیست است.

همان‌طور که دمای متوسط در حال افزایش بیشتر است، ناهنجاری‌های دمایی در همه جا در حال نوسان است، طوفان‌ها، امواج گرمایی، ثبت دماهای بیشتر، از دست دادن یخ‌های دریایی بیشتر و تغییر الگوهای آب و هوایی در همه جا دیده خواهد شد.

برای افرادی که توافق های علمی را قبول می‌کنند، سوال اصلی این است که بهترین چالش برای مقابله با این اثرات چیست؟ توافقنامه ی آب و هوایی پاریس نتیجه ی اجتماع ۱۹۵ کشور بود که می‌خواستند دراینباره کاری بکنند. هنگامی که یک قدرت جهانی تصمیم می‌گیرد این تلاش‌های جهانی را انکار کند، طبیعی است که حس بدبینانه‌ای دارد، همانطور که پروفسور هاوکینگ در مورد چشم‌انداز آینده‌ی بشریت بدبین است.

ماه گذشته او تاکید کرد اگر انسان ها به عنوان یک گونه همچنان به زندگی ادامه دهند، تنها انتخاب ما این است که سیارات دیگر را سریعاً کشف کنیم و تا بتوانیم یک روز به دورتر از منظومه شمسی سفر کنیم. استیون هاوکینگ در یک کنفرانس در نروژ گفت:

پارافراتر نهادن تنها چیزی است که می تواند حافظ باشد، من معتقدم انسان ها باید زمین را ترک کنند.

یک برنامه پشتیبان برای رفتن به سیاره‌ای دیگر بسیار سخت‌تر از حل مشکلات این سیاره است. اما در برنامه‌ریزی برای بدترین حالت، خوب است بدانیم که ناسا، ژاپن و چین در حال کار برروی پروژه‌ی مأموریت‌های جدید قمری به عنوان یک قدم برای راه اندازی فضاپیما روی مریخ اند. شما می توانید مصاحبه ی کامل استیون هاوکینگ را در اخبار بی بی سی بخوانید.


مقاله مرتبط: استیون هاوکینگ معتقد است انسان‌ها باید زمین را ترک کنند!

فکر می کنید آمادگی زندگی در مریخ را دارید؟


 

نگین فرونچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید