انتشار این مقاله


٩ فايده‌ى بى‌نظير مصرف هندوانه براى سلامتى

هندوانه يك ميوه‌ى خوشمزه و باطراوت است كه اغلب برايتان مفيد است. داراى تنها ٤٦ كالرى در هر فنجان است. اما از نظر ويتامين C و ويتامين A غنى است و داراى بسيارى از تركيبات گياهى سالم مى‌باشد. در اينجا ٩ فايده ى بى نظير مصرف هندوانه را آورده‌ايم. ١. به هيدراته نگه‌داشتن بدن شما […]

هندوانه يك ميوه‌ى خوشمزه و باطراوت است كه اغلب برايتان مفيد است. داراى تنها ٤٦ كالرى در هر فنجان است. اما از نظر ويتامين C و ويتامين A غنى است و داراى بسيارى از تركيبات گياهى سالم مى‌باشد.

در اينجا ٩ فايده ى بى نظير مصرف هندوانه را آورده‌ايم.

١. به هيدراته نگه‌داشتن بدن شما كمك مى‌كند

نوشيدن آب راه مهمى براى هيدراته نگه داشتن بدن شما مى‌باشد، خوردن غذاهايى كه ميزان بالايى از آب را شامل مى‌شوند، اغلب مى تواند كمك كننده باشد. جالب است بدانيد كه، هندوانه از ٩٢ درصد آب تشكيل شده است.
يكى از دلايلى كه ميوه‌ها و سبزيجات به شما كمك مى‌كنند احساس سيرى كنيد، محتواى بالاى آب آن‌ها مى‌باشد. تركيب شدن آب و فيبر به اين معناست كه شما حجم خوبى از غذا را بدون كالرى زيادى، مصرف مى‌كنيد.

نتيجه كلى : هندوانه محتوى ميزان بالايى از آب مى‌باشد که سبب آب‌دار شدن آن می‌شوند و به احساس سيرى كمك مى‌كند. 

٢. حاوى مواد مغذى و تركيبات گياهى مفيد

در بين ساير ميوه‌ها، هندوانه يكى از كم‌كالرى‌ترين ميوه‌هاست، در هر فنجان تنها ٤٦ كالرى دارد و حتى از ميوه‌هاى “كم شكرى” مانند توت‌ها كم‌كالرى‌تر است. يك فنجان (١٥٤ گرم) از هندوانه، بسيارى از مواد مغذى ديگر نيز دارد از جمله ویتامین‌ها و مواد معدنی نظیر:

  • ويتامين C: ٢١ درصد RDI۱ 
  • ويتامين A: ١٨ درصد RDI
  • پتاسيم: ٥ درصد RDI
  • منيزيم: ٤ درصد RDI
  • ويتامين هاى B5 ، B1 و B6: ٣ درصد RDI

هندوانه اغلب سرشار از كارتنوئيدهايى چون بتاكاروتن و ليكوپن است. علاوه بر اين، هندوانه داراى سيترولين است كه يك آمينواسيد مهم مى‌باشد.

در اينجا مروری كلى بر مهم‌ترين آنتى‌اكسيدان‌هاى هندوانه داريم؛

ويتامين C
ويتامين C آنتى اكسيدان است كه به جلوگيرى از آسيب سلولی توسط راديكال‌هاى آزاد، كمك می‌كند.

كارتنوئيدها
كارتنوئيدها يك كلاس تركيبات گياهى هستند كه شامل آلفاكاروتن و بتاكاروتن مى‌باشند و بدن شما آن ها را به ويتامين A تبديل مى كند.

ليكوپن
ليكوپن يك نوع از كارتنوئيدهاست كه به ويتامين A تبديل نمى‌شود. اين آنتى اكسيدان قدرتمند، به غذاهاى گياهى مانند گوجه فرنگى و هندوانه، رنگ قرمز مى‌دهد و با بسيارى از فوايد سلامتى در ارتباط است.

Cucurbitacin E
Cucurbitacin E يك تركيب گياهى با خواص آنتى اكسيدان و ضد التهاب مى‌باشد. خربزه، يك خويشاوند هندوانه، حاوى ميزان بيشترى از Cucurbitacin E مى‌باشد.

نتيجه كلى: هندوانه يك ميوه با كالرى پايين، درعوض غنى از نظر مواد مغذى به خصوص كارتنوئيدها، ويتامين C و Cucurbitacin E مى‌باشد. 

٣. حاوى تركيباتى است كه ممكن است به جلوگيرى از سرطان كمك كنند

محققان ليكوپن و ساير تركيبات گياهى فردى در هندوانه را براى اثرات ضدسرطان آن ها مورد مطالعه قرار دادند.
اگرچه دريافت ليكوپن با كاهش خطر ابتلا به چندين نوع از سرطان مرتبط است، نتايج مخلوط شده‌اند. به نظر مى‌رسد كه تاكنون قوى‌ترين ارتباط، بين ليكوپن و سرطان‌هاى مربوط به دستگاه گوارشى باشد.
به نظر مى‌رسد كه ليكوپن خطر ابتلا به سرطان را با كاهش فاكتور رشد شبه انسولين (IGF)، پروتئينى كه در تقسيم سلولى دخالت دارد، كاهش مى‌دهد. سطح بالاى IGF با ابتلا به سرطان ارتباط دارد.
علاوه بر اين، cucurbitacin E براى توانايى مهار رشد تومور مورد بررسى قرار گرفته است.

نتيجه كلى: برخى تركيبات هندوانه، مانند cucurbitacin E و ليكوپن براى اثرات بالقوه ضدسرطان خود مورد بررسى قرار گرفته‌اند. 

٤. ممكن است سلامتى قلب را بهبود بخشد

بيمارى‌هاى قلبى اولين علت مرگ و مير در سرتاسر جهان است. فاكتورهاى شيوه‌ى زندگى شامل رژيم غذايى، ممكن است خطرات ابتلا به حملات قلبى و سكته‌ى مغزى را با كاهش ميزان فشار خون و كلسترول كاهش دهند. چندين ماده‌ى مغذى موجود در هندوانه، فوايد ويژه‌اى را براى سلامتى قلب دارند.
مطالعات بيان مى‌كنند كه ممكن است ليكوپن به كاهش ميزان كلسترول و فشار خون كمك كند. همچنين مى‌تواند موجب جلوگيرى از آسيب اكسيداتيو به كلسترول شود.
با توجه به مطالعات انجام شده، در زنان چاق بعد از يائسگى و مردان فنلاند، ليكوپن همچنين ممكن است به كاهش سختى و ضخامت ديواره هاى شريانى كمك كند.
هندوانه اغلب حاوى سيترولين مى‌باشد، يك آمينواسيد كه ممكن است سطح نيتريك اكسيد را در بدن كاهش دهد. نيتريك اكسيد به اتساع عروق خونى شما كمك مى‌كند و از اين طريق فشارخون را كاهش مى‌دهد.
ساير ويتامين‌ها و مواد معدنى موجود در هندوانه، اغلب براى قلب شما مفيدند. از آن جمله ويتامين هاى C ،B6 ،A، منيزيم و پتاسيم را مى‌توان نام برد.

نتيجه كلى: هندوانه حاوى چندين تركيب محافظ سلامتى قلب است، شامل ليكوپن، سيترولين و ساير ويتامين‌ها و مواد معدنى. 

٥. ممكن است التهاب و استرس اكسيداتيو را كاهش دهد

التهاب يكى از دلايل اصلى بسيارى از بيمارى‌هاى مزمن است. هندوانه ممكن است به كاهش التهاب و استرس اكسيداتيو كمك كند. از آن جا كه از نظر آنتى‌اكسيدان‌هاى ضد التهاب، ليكوپن و ويتامين C غنى است.
در يك مطالعه‌ى سال ٢٠١٥، موش‌هاى آزمايشگاهى از پودر هندوانه براى تكميل يك رژيم غذايى ناسالم استفاده مى‌كردند. در مقايسه با گروه كنترل، آن‌ها سطوح پايين پروتئين واكنشى C (يك نشانه‌ى التهاب) و استرس اكسيداتيو كمترى را نشان دادند.
در مطالعه‌ى پيشين، به افراد نوشيدنى گوجه فرنگى غنى از ليكوپن با افزودن ويتامين C داده شد. نشانگرهاى التهاب آنان كاهش يافت و آنتى‌اكسيدان‌هايشان رو به افزايش رفت. هندوانه، هر دوى ليكوپن و ويتامين C را داراست.
ليكوپن علاوه بر نقش آنتى‌اكسيدانى خود، براى سلامتى مغز هم مهم مى‌باشد. براى مثال، ممكن است به جلوگيرى از شروع و پيشرفت بيمارى آلزايمر كمك كند.

نتيجه‌ى كلى: ليكوپن و ويتامين C آنتى‌اكسيدان‌هاى ضد التهاب هستند كه در هندوانه يافت مى‌شوند. التهاب با بسيارى از بيمارى‌هاى مزمن در ارتباط است. 

٦. مى‌تواند به جلوگيرى از تخريب ماكولار كمك كند

ليكوپن، كه در چندين نقطه‌ى مختلف چشم يافت مى‌شود، به جلوگيرى از آسيب اكسيداتيو و التهاب كمك مى‌كند. همچنين به جلوگيرى از تخريب ماكولار وابسته به سن (AMD) كمك مى‌كند. اين يك مشكل رايج چشمى است كه مى‌تواند در بزرگسالان پير سبب نابينايى شود. نقش ليكوپن، به عنوان يك تركيب آنتى‌اكسيدان و ضدالتهاب ممكن است از پيشرفت و وخامت AMD جلوگيرى كند.

نتيجه‌ى كلى: ليكوپن ممكن است به سلامتى چشم كمك كند و از طريق عملكرد آنتى‌اكسيدان و ضد التهاب خود، در مقابل AMD نقش محافظ داشته باشد. 

٧. ممكن است به كاهش دردعضلانى كمك كند

سيترولين، يك آمينواسيد در هندوانه، ممكن است درد عضلانى را كاهش دهد. جالب است كه به نظر مى‌رسد آب هندوانه سبب افزايش قابل دسترس بودن زيستى سيترولين مى‌شود. در يك مطالعه‌ى كوچك، به ورزشكاران آب هندوانه يا آب هندوانه‌ى مخلوط شده با سيترولين و يا شربت سيترولين داده شد. هر دو نوشيدنى هندوانه در مقايسه با سيترولين تنها، سبب كاهش دردعضلانى و بهبود سريع‌تر ضربان قلب شدند.
محققان همچنين به بررسی میزان جذب سیترولین در یک لوله‌ی آزمایش پرداختند؛ يافته‌ها نشان داد كه جذب سيترولين زمانى كه به عنوان تركيبى از آب هندوانه مصرف مى‌شود، مؤثرتر است.
تحقيقات ديگر به پتانسيل سيترولين براى بهبود استقامت و عملكرد ورزش، متمركز شد.
تا به حال، به نظر نمى‌رسد كه سيترولين در مقادير مورد مطالعه، عملكرد ورزشى را بهبود بخشد. اما هنوز هم زمينه از علاقه‌ى تحقيقاتى است.

نتيجه‌ى كلى: آب هندوانه پس از تمرين ورزشى، مى‌تواند به عنوان يك نوشيدنى تجديدکننده‌ی قوا استفاده شود. سيترولين، ممكن است تا حدودى مسئول اثر كاهش‌دهنده‌ى درد آن، باشد.

٨. براى پوست و مو مفيد است

دو ويتامين موجود در هندوانه ، ويتامين A و C ، براى سلامتى پوست و مو مهم است. ويتامين C به بدن براى ساختن كلاژن كمك مى‌كند، پروتئينى كه پوستتان را نرم و موهايتان را قوى نگه مى‌دارد.
ويتامين A اغلب براى يك پوست سالم ضرورى است، از آن جايى كه به توليد و ترميم سلول‌هاى پوستى كمك مى‌كند. بدون ويتامين A به ميزان كافى، پوست شما مى تواند خشك و پوسته پوسته باشد.
هر دو ماده ى ليكوپن و بتاكاروتن، اغلب ممكن است پوست شما را از آفتاب سوختگى محافظت كند.

نتيجه‌ى كلى: چندين ماده ى مغذى موجود در هندوانه، براى پوست و مو مفيد است. بعضى از آن ها به نرم نگه داشتن پوست كمك مى‌كنند در حالي‌كه برخى در مقابل آفتاب سوختگى محافظت مى‌كنند.

٩. مى‌تواند به بهبود گوارش كمك كند 

هندوانه حاوى ميزان زيادى آب و مقدار كمى فيبر مى‌باشد كه هر دوى اين‌ها براى گوارش سالم، ضرورى هستند. فيبر مى‌تواند توده‌اى از اجسام را براى مدفوع گرد آورد. در حالي كه آب مى‌تواند به حركت مؤثرتر دستگاه گوارشى كمك كند. خوردن ميوه‌ها و سبزيجات غنى از آب و غنى از فيبر، شامل هندوانه، مى‌تواند براى ارتقاى حركات طبيعى روده مفيد باشد.

نتيجه‌ى كلى: فيبر و آب براى گوارش سالم ضرورى هستند. هندوانه هر دوى اين‌ها را شامل مى‌شود. 

پيغام خانگى

هندوانه يك ميوه‌ى شگفت‌انگيز براى سلامتى است. حاوى ميزان بالايى از آب است، همچنين بسيارى از مواد مغذى مهم ديگر شامل ليكوپن و ويتامين C را فراهم مى‌كند. اين مواد مغذى به اين معناست كه هندوانه نه تنها يك درمان خوشمزه‌ی كم‌كالرى است، بلكه براى سلامتى شما نیز فوق العاده مفيد است.


پی‌نوشت

١ : مصرف توصيه شده روزانه يا مرجع

سپیده بویاقچی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *