انتشار این مقاله


آیا طب‌سوزنی می‌تواند به بارداری کمک کند؟

تحقیقات نشان می‌دهد که شاید طب‌سوزنی برای زوج‌هایی که لقاح آزمایشگاهی (IVF) انجام می‌دهند مفید باشد، اما در خصوص مفید بودن آن برای همه انواع بارداری قطعیتی وجود ندارد. اگرچه برخی مطالعات در مقیاس كوچك نتایج مثبتی نشان می‌دهند، اما نمی‌توانند حکم کلی دربارۀ اثربخشی عمومی این درمان قدیمی به‌دست‌بدهند. اساس طب سوزنی طب‌سوزنی بر […]

تحقیقات نشان می‌دهد که شاید طب‌سوزنی برای زوج‌هایی که لقاح آزمایشگاهی (IVF) انجام می‌دهند مفید باشد، اما در خصوص مفید بودن آن برای همه انواع بارداری قطعیتی وجود ندارد. اگرچه برخی مطالعات در مقیاس كوچك نتایج مثبتی نشان می‌دهند، اما نمی‌توانند حکم کلی دربارۀ اثربخشی عمومی این درمان قدیمی به‌دست‌بدهند.

اساس طب سوزنی

طب‌سوزنی بر این نظریه استوار است که انرژی حیاتی (qi که “چی” تلفظ می‌شود) در مسیرهای مشخصی در بدن شارش می‌یابد. طب‌سوزنی سعی در متعادل‌کردن این انرژی و بازیابی سلامتی دارد که این کار را با تحریک نقاط ویژه‌ای که در مسیر جریان هستندT، انجام می‌دهند. این روش بیش از ۵۰۰۰ سال است که بخشی از طب چینی را تشکیل می‌دهد اما بیش از چند دهه از پذیرش آن در جامعه پزشکی آمریکا نمی‌گذرد.

در سال ۲۰۰۲، گروهی از محققان آلمانی دریافتند که طب‌سوزنی شانس بارداری را درمیان ۱۶۰ زن تحت درمان IVF افزایش داد. در میان زنان تحت IVF، احتمال بارداری در صورت انجام طب‌سوزنی ۴۲ درصد و در صورت عدم انجام، تنها ۲۶ درصد بود. به نظر محققان، طب سوزنی موجب افزایش جریان خون به رحم و استراحت بافت عضلانی می‌شود و درنتیجه احتمال جایگزینی تخم افازیش می‌یابد.
طبق مطالعات دیگر طب‌سوزنی در کاهش استرس موثر است و از آن‌جایی که استرس در روند بارداری اختلال ایجاد می‌کند، بنابراین کاهش استرس در اثر طب‌سوزنی باعث افزایش شانس بارداری می‌گردد. برخی از زنان طب سوزنی را برای مقابله با استرس‌های ناشی از تلاش برای بارداری مفید می دانند.

طب سوزنی ممکن است به ناباروری مردان نیز کمک کند.

چند مطالعه نشان‌داده‌است که درمان منظم به طورقابل‌توجهی تعداد و تحرک اسپرم را افزایش می‌دهد. برای تاثیر واقعی، طب‌سوزنی باید تعداد اسپرم مردانه را به آستانه موردنیاز برای لقاح برساند – حداقل ۱۰ تا ۱۲ میلیون اسپرم در حال حرکت در هر بار انزال – اما مردان مورد مطالعه به این سطح نمی‌رسیدند.
با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که طب‌سوزنی می‌تواند به‌طورقابل‌توجهی کیفیت و سلامت اسپرم را بهبود بخشد. در مطالعه‌ای که در سال۲۰۰۵ منتشرشد، محققان نمونه‌های اسپرم مردان مبتلا به ناباروری با علت ناشناخته را قبل و بعد از طب‌سوزنی بررسی کردند. آن‌ها دریافتند که طب سوزنی با کاهش ضایعات ساختاری در اسپرم و افزایش تعداد اسپرم طبیعی ارتباط دارد.


به غقیده اکثر کارشناسان ما نیاز به مطالعات بزرگتر و بهتری داریم، مطالعاتی که به طور تصادفی و دوسویه کور و با استفاده از سوزن جعلی برای بعضی از بیماران و واقعی برای برخی دیگر انجام شود تا ببینیم که آیا طب سوزنی واقعا موثر است یا نه. در برخی از مطالعات که ذکر شد، بیماران و ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی از انجام طب سوزنی آگاه‌بودند، بنابراین مطالعه “کور” نبود و موفقیت درمان ممکن است به دلیل آنچه که به عنوان اثر پلاسبو یا دارونما شناخته می‌شود، صورت‌گیرد و شاید ناشی از اعتماد بیمار به طب سوزنی – به جای خود طب‌سوزنی – باشد. گرچه در نتیجۀ عمل مهم نیست که اثر پلاسبو چقدر موثر است. زیرا هر چه باشد طب‌سوزنی ایمن است و بهبود شانس بارداری – حتی اگر به‌خاطر باور به موثر بودن آن باشد نه خود آن – ارزشمند است.
بهترین قدم اول در مواجهه با ناباروری مراجعه به متخصص است. اگر قصد انجام طب‌سوزنی را دارید به دنبال یک متخصص طب‌سوزنی بروید که اکثر آن‌ها نیز پزشک هستند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به سایت  انجمن طب سوزنی درمانی آمریکا مراجعه کنید.

فاطمه مسیب‌پور


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید