انتشار این مقاله


استفاده از ایمپلنت‌های عصبی برای بازیابی حواس

چه اتفاقی می‌افتاد اگر یک کامپیوتر قابل حمل می‌توانست به طور مستقیم با مغز انسان ارتباط برقرار کند تا توانایی دیدن یا شنیدن را به شخص بازگرداند؟ اخیراً پروژه‌ای توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته یا DARPA در آمریکا برای یافتن پاسخ این سؤال آغاز شده است. آژانس تحقیقاتی DARPA که به عنوان بازوی تحقیقاتی […]

چه اتفاقی می‌افتاد اگر یک کامپیوتر قابل حمل می‌توانست به طور مستقیم با مغز انسان ارتباط برقرار کند تا توانایی دیدن یا شنیدن را به شخص بازگرداند؟

اخیراً پروژه‌ای توسط آژانس پروژه‌های تحقیقاتی دفاعی پیشرفته یا DARPA در آمریکا برای یافتن پاسخ این سؤال آغاز شده است.

آژانس تحقیقاتی DARPA که به عنوان بازوی تحقیقاتی ارتش آمریکا عمل می‌کند، با پنج سازمان قراردادهایی را انعقاد کرده که به موجب آن‌ها تلاش‌هایی مشترک برای تولید و توسعه‌ی ایمپلنت‌های عصبی انجام خواهد شد که مغز را قادر می‌سازند تا با استفاده از رابط‌های کامپیوتری، حواس اولیه، تکلم بدوی، بینایی و شنوایی را به افراد بازگردانند.

دانشمندان نقش شبکه‌های عصبی را در مناطق مختلف مغزی – تا حد تک تک نورون‌ها – مورد بررسی قرار خواهند داد تا بفهند که مغز چگونه محرک‌های حسی را مورد پردازش قرار می‌دهد.

تیم‌های تحقیقاتی تحت نظارت برنامه‌ی طراحی سیستم مهندسی اعصاب DARPA که NESD هم نامیده می‌شود، برای ساخت فناوری‌های قابل کشت و پیوند در بدن انسان کار خواهند کرد که به عنوان مترجم بین زبان الکتروشیمیایی نورون‌ها و کدهای کامپیوتری قرار است عمل کنند. این امر باعث می‌شود که کامپیوترها اطلاعاتی ارسال کنند و قسمت‌هایی از مغز را که مسئول پردازش طالاعات حسی هستند، به طور مستقیم کنترل کنند.

گروهی از افراد در دانشگاه براون (Brown) در رودآیلند آمریکا پیشنهاد کردند تا فرایند تکلم را رمزگشایی کنند. یک واحد بی‌سیم باید نورون‌هایی که کم‌تر از یک میلی‌متر قطر دارند و نام‌شان نوروگرین (Neurograin) است را تقویت کنند و یک واحد دیگر هم باید به عنوان یک قطب برای ترجمه و انتقال اطلاعات عمل کند.

یک طرح دیگر هم قرار است بدین شیوه باشد که ارتباط بین نورون‌های قشر بینایی را با شبکیه‌ی مصنوعی که دارای قدرت تفکیک بالایی است، برقرار کند. الگوهای صنعتی به ساخت نمونه‌های اولیه کمک خواهند کرد ولی به نظر می‌رسد سال‌ها طول بکشد تا یکی از نمونه‌های این تکنولوژی جدید روی انسان آزمایش شود.

هدف NESD برای به‌کارگیری بیش از یک میلیون نورون برای ایجاد ارتباط دوطرفه میان مغز و کامپیوتر کمی بلندپروازانه به نظر می‌رسد ولی اگر این موضوع را در نظر بگیرید که مغز تقریباً ۸۶ میلیارد نورون دارد، به‌ کارگیری ۱ میلیون نورون هدفی معقول به نظر خواهد رسید.

این ده‌ها میلیارد نورون به فهرستی از اعمال پیچیده مرتبط هستند که دانشمندان تازه در حال فهمیدن آن‌ها هستند و هنوز راه زیادی تا درک عملکرد مغز باقی مانده است.

امید برومندی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید