انتشار این مقاله


باکتری ها چه ارتباطی با دیابت دارند؟

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دیابت نوع یک، احتمالا ناشی از تاثیر برخی شکل‌های باکتریایی است. دکتر دیود کل از دانشکده پزشکی کاردیف در انگلیس و همکارانش در این مطالعه متوجه شدند که باکتری‌های موسوم به ‘سلول‌های قاتل T’ – گلبول‌های سفید خون که به جای محافظت از سلول‌های سالم به آن‌ها حمله می‌کنند […]

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که دیابت نوع یک، احتمالا ناشی از تاثیر برخی شکل‌های باکتریایی است.

دکتر دیود کل از دانشکده پزشکی کاردیف در انگلیس و همکارانش در این مطالعه متوجه شدند که باکتری‌های موسوم به ‘سلول‌های قاتل T’ – گلبول‌های سفید خون که به جای محافظت از سلول‌های سالم به آن‌ها حمله می‌کنند — سلول های تولید کننده انسولین را از بین می برند و موجب ابتلا به دیابت نوع یک می شوند.

دیابت نوع یک حدود پنج درصد از کل موارد ابتلا به دیابت را شامل می‌شود و زمانی بروز می‌کند که بدن قادر به تولید انسولین — هورمون عامل تنظیم سطح قند خون — نیست.
گرچه عامل اصلی دیابت نوع یک مشخص نیست اما براساس یافته های پژوهشی قبلی، این وضعیت زمانی بروز می‌کند که سلول‌های ‘تی’ سلول‌های انسولین ساز ‘بتا’ را که در لوزالمعده قرار دارند، از بین می‌برند.
محققان دانشگاه کاردیف براساس نتیجه مطالعه جدید گمان دارند که علت احتمالی دیابت نوع یک را کشف کرده اند؛ آن‌ها متوجه شده‌اند که احتمالا اشکالی از باکتری، سلول‌های قاتل T را برای حمله به سلول‌های بتا تحریک می‌کند.
محققان بخشی از یک باکتری را شناسایی کردند که سلول‌های قاتل T را فعال می‌سازد و باعث می‌شود که آن‌ها به سلول‌های بتا بچسبند و این سلول‌ها را از بین ببرند.
این یافته چگونگی تبدیل سلول‌های قاتل T به سلول‌های مهاجم را که باعث ابتلا به دیابت نوع یک می‌شود، روشن‌تر می‌سازد.
محققان امیدوارند که یافته‌های آنها، زمینه را برای راهکارهای جدید به منظور تشخیص، پیشگیری و درمان دیابت نوع یک هموار سازد.
به گفته محققان، یافته‌های آن‌ها علاوه بر کمک به تشخیص عواملی که موجب ابتلا به دیابت نوع یک می‌شود، علت ابتلا به سایر وضعیت‌های خودایمنی را روشن می‌سازد.

وحید گوشه‌درقی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید