انتشار این مقاله


چگونه کشف برجی از جمجمه‌ها دانش ما را درباره‌ی آزتِک‌ها تغییر داده‌است!

چگونه یک معبد ترسناک از جمجمه‌ها در حال تغییر آن‌چه از آزتک‌ها۱ می‌دانستیم، هستند!

چگونه یک معبد ترسناک از جمجمه‌ها در حال تغییر آن‌چه از آزتک‌ها۱ می‌دانستیم، هستند!

یکی از ترسناک‌ترین اکتشافات اخیر باستان‌شناسی، کشف برجی ساخته‌شده از نزدیک به ۶۵۰ اسکلت در زیر شهر مکزیک است که سبب تحول آن‌چه سابقاً تصور می‌کردیم از آزتک‌ها می‌دانستیم شده‌است.
اختصاصاً، برخی سوالات جدید درباره‌ی نقش قربانی کردن انسان‌ها در تمدن به وجود آمده‌است؛ چرا که بسیاری از این اسکلت‌ها متعلق به زنان و کودکان هستند.
پژوهش‌ها نشان می‌دهند این امر سبب تحول یافتن تصورِ ساخته شدن برج‌های اسکلتی از بقایای جنگجویان شکست‌خورده که به منظور افزایش انگیزه‌ی سربازهایی که به جنگ می‌رفتند انجام می‌شود، شده است.
باستان‌شناس رودریگو بولانو۲ از انجمن ملی انسان‌شناسی و تاریخ (INAH۳) در مکزیک اظهار دارد:

ما انتظار داشتیم جمجمه‌های این برج تنها از مردان جوان باشند؛ طوری که جنگجویان آن زمان بوده‌اند. از زنان و کودکان که انتظار نداریم به جنگ بروند. چیزی در حال اتفاق افتادن است که ما هیچ تاریخچه‌ای از آن نداریم و بسیار جدید محسوب می‌شود؛ اولین در Huey Tzompantli.

Huey Tzompantli نامی است که به قفسه‌هایی از جمجمه که برای نخستین بار توسط بقایای به‌جا مانده از فاتحانِ اسپانیایی که پایتخت آزتک‌ها، Tenochtitlan را در قرن شانزدهم میلادی تصرف کردند، مورد توجه واقع شده‌اند. شهر Tenochtitlan در محل مکزیکوسیتی کنونی قرار داشته است.
ما همواره می‌دانستیم که این جمجمه‌ها در اعماق زمین مدفون شده‌اند، اما حفاری‌های اخیر به محققان امکان بررسی دقیق‌تر  این نشانه‌های مرگ را داده است.
عمل قرار دادن تعدادی سر در بالای این بنا، در فرهنگ مِزوامریکن‌ها۴ پیش از فتح اسپانیایی‌ها امری رایج بوده اما چیزی که باستان‌شناسانِ INAH را شگفت‌زده کرده‌است، وجود جمجمه‌های زنان و کودکان در این میان است.
آیا این اکتشاف شواهد بیشتری از علاقه‌ی آزتک‌ها به قربانی کردن انسان را نشان می‌دهد؟ مححقان از پیش می‌دانستند که آزتک‌ها مرتباً انسان‌ها، خصوصاً جنگجویا اسیرشده، را به جهت رضایت خدایان قربانی می‌کردند.
ترسیم‌هایی از عملیات قربانی کردن در میان ادبیات مذهبی آزتک‌ها در آن زمان یافت شده‌اند؛ اما جنگجویان اسیرشده معمولا از زنان و کودکان نبودند.
چیزهای زیادی وجود دارند که درباره‌ی عمل قربانی کردن در میان آزتک‌ها نمی‌دانیم؛ برای مثال، این که قربانیان خود را چگونه برمی‌گزیدند. با این حال احتمالی قوی وجود دارد که زنان و کودکانی که جمجمه‌ی آنان یافت شده‌است، از بردگان بوده‌اند نه جنگجویان.
در برخی موارد، مسابقات ورزشی نیز برای انتخاب قربانیان انجام می‌شد؛ منخصصان عقیده دارند این عامل سبب تحت فشار قرار دادن تیم‌ها برای کسب نتیجه‌ی خوب می‌شده است.
حفاری زیر مکزیکوسیتی در سال ۲۰۱۵ آغاز شده است؛ محققان تا کنون ۶۷۴ جمجمه را یافته‌اند که برای بررسی بهتر، آنان در با آهک پوشاندند.
این سرها پیش‌ از آن‌که در به معبد مایور منتقل شوند، در ملأعام قرار داده می‌شدند.

این برج شوم اسکلتی، که قطر آن تا ۶ متر هم گزارش شده‌است، قسمتی از معبد Huitzilopochtli، خدای خورشید، جنگ و قربانیان انسانیِ آزتک‌ها می‌باشد.
باستان‌شناسان هم‌چنان در حال تلاش برای رسیدن به انتهای برج می‌باشند و جمجمه‌‌های بیشتری منتظرند تا کشف شوند که می‌توانند به بررسی علت دقیق این رفتار آزتک‌ها کمک کنند.
چیزی که قطعی است، این است که دانش ما درباره‌ی Huey Tzompantli بسیار کمتر از چیزی است که تصور می‌کردیم.


پی‌نوشت

۱. Aztecs

۲. Rodrigo Bolanos

۳. National Institute of Anthropology and History

۴. Mesoamerican: آمریکای میانه یک منطقه و دورهٔ فرهنگی در قاره‌ی آمریکا است، این مکان تقریبا مکزیک مرکزی، بلیز، گواتمالا، السالوادور، هندوراس، نیکاراگوئه و کاستاریکا را در بر می‌گیرد، در این مکان تعداد زیادی از فرهنگ‌های پیشاکلمبی پیش از اینکه اسپانیایی‌ها به این مکان برسند وجود داشتند.
از نظر فرهنگی، دوران مزوی آمریکایی بعد از دوران پالئوی آمریکایی (Paleoamericans) به وجود آمده که ۷-۵۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بوده است. در این دوران نشانه‌های زندگی ثابت و یکجا نشینی بروز و ظهور داشته است.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید