انتشار این مقاله


کشف بقایای ۵۰۰۰ ساله از غول‌ها در چین!

باستان‌شناسان در چین موفق به اکتشافی حیرت‌انگیز شده‌اند؛ غارهایی ۵۰۰۰ ساله که بقایای مردمی غول‌پیکر را در خود پنهان کرده بودند.

باستان‌شناسان در چین موفق به اکتشافی حیرت‌انگیز شده‌اند؛ غارهایی ۵۰۰۰ ساله که بقایای مردمی غول‌پیکر را در خود پنهان کرده بودند. استخوان‌ها نشان‌دهنده‌ی حداقل یک فرد مذکر که قد آن تا ۱.۹۰ متر می‌رسد، به همراه دو فرد دیگر با قدهای ۱.۸۰ متر می‌باشند. این اندازه‌ها به نسبت هم‌عصریانِ نئولیتیکشان فوق‌العاده بزرگ محسوب می‌شده است.

مدیر بخش تاریخ و فرهنگ در دانشگاه شاندونگ در پایتخت چین، فانگ هوی۱ اظهار دارد:

نتایجی که ما به دست آورده‌ایم، تنها برای استخوان‌ها صادق است. فرد زنده یقیناً قد بلندتری داشته است.

در سال ۲۰۱۵، میانگین قد نوجوانان مذکر در آن منطقه، ۱.۷۵۳ متر گزارش شده است. میانگین قد جنس مذکر در دنیا نیز ۱.۷۲ متر است. بنابراین به نظر می‌رسد که مردان مدرن از این فسیل‌ها بسیار کوتاه‌ترند؛ با وجود این که مردان مدرن چینی از طیف گسترده‌ای از غذاهای سالم بهره‌مندند. با وجود این که به طور قطع نمی‌دانیم میانگین قد در شاندونگ در ۵۰۰۰ سال گذشته چقدر بوده است، می‌دانیم که در اروپا این میزان نزدیک به ۱.۶۵ متر بوده است بنابراین می‌توان با قطعیت گفت که این اجساد برای زمان خود غول‌پیکر محسوب می‌شدند. تیم فانگ به حفاری در روستای Jiaojia در ناحیه‌ی Zhangqiu، شهر Jinan از یک سال گذشته مشغول بوده‌اند و تاکنون بقایای ۲۰۵ قبر و ۲۰ چاه مصنوعی را یافته‌اند؛ در کنار ۱۰۴ خانه.

امتیاز عکس: Shandong University

با توجه به این که این قبرها به نسبت مردم آن زمان بسیار تحسین‌برانگیز محسوب می‌شوند، محققان عقیده دارند این مردم از تمدن لانگشان۲ پیروی می‌کرده‌اند که با توجه به مزارع غنی‌شان، از غذای خوبی هم بهره‌مند می‌شده‌اند.
فانگ می‌گوید در آن زمان، این مدرمان کشاورزی را پیشه کرده بودند. بنابراین می‌توان غذای غنی و منایع آنان را علت تغییر فیزیکی‌شان دانست.

امتیاز عکس: Shandong University

یکی دیگر از ویژگی‌های غول‌ها را می‌توان در محیط زندگی باستانی‌شان جستجو کرد. با توجه به این که قدبلندترین مرد در بزرگترین آرامگاه یافت شده‌است؛ شاید ویژگی‌های فیزیکی در تعیین ارزشمندی و شرایط افراد نقش به سزایی ایفا می‌کرده است، چرا که دسترسی آنان را به منایع تعیین کرده و به تبع آن، رفاهشان را تضمین کرده است.
طرحی که برای بقایای خانه‌ها یافت شده است نیز نشان می‌دهد دارای اتاق خواب و آشپزخانه‌ی جدا بوده‌اند که به طرز قابل‌توجهی برای روستایی که نزدیک به ۵ هزار سال پیش وجود داشته‌است، پیشرفته است. پس به نظر می‌رسد اهالی روستای Jiaojia کاملا در رفاه بوده‌اند.

علاوه بر بقایای انسان‌ها و ساختمان‌ها، باستان‌شناسان موفق به کشف دندان‌ها و استخوان‌های خوک نیز شده‌اند. این اکتشاف پیشنهاد می‌کند که روستاییان به پرورش حیوانات نیز، در کنار سفالگری و پشم‌ریسی هایی که منجر به تولید محصولات رنگارنگ شده است، پرداخته‌اند. برخی از اسکلت‌های کشف‌شده دارای صنایع‌دستی هستند که دارای صدمات فیزیکی هستند. پژوهشگران عقیده دارند این آسیب‌ها ممکن است عمدی و پس از دفن شدن، ایجاد شده باشند که نشان‌دهنده‌ی وجود یک انگیزه‌ی جنگیدن برای کسب قدرت محلی ایجاد شده باشند.

امتیاز عکس: Shandong University

در نظر داشته باشید که این نتایج تنها از بررسی‌های ابتدایی به دست آمده‌‌اند و ممکن است بعدها توسط دانشمندان اصلاح یا جایگزین شوند.
شاید هیجان‌انگیزترین قسمت ماجرا، اطلاعات گسترده‌ای است که با بررسی این اکتشاف به دست خواهد آمد.

تا کنون ۲۰۰۰ متر از ناحیه‌ی Jiaojia حفاری شده است که تنها کسر کوچکی از محلی است که برای بررسی و حفاری موردنظر گرفته است. هنوز هم کسی نمی‌داند راز دقیق اهالی این روستا چیست، اما شانس بزرگی وجود دارد که بتوان تعیین کرد عامل اصلی علت رشد قد بیش از حد قد آنان چیست.


پی‎نوشت

۱. Fang Hui
۲. Longshan culture

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید