انتشار این مقاله


چگونه بر ترس از پرواز غلبه کنیم؟

اگر ترس از پرواز دارید، می‌توانید با استفاده از راهنمایی‌های ارائه‌شده در این مقاله، ناراحتی خود را در پروازهای بعدی کاهش دهید.

ترس از پرواز چیست؟

به عنوان انسان، ارتباط ما با پرواز در قرن گذشته به طور چشمگیری تغییر یافته‌است. مسافرت هوایی از یک فانتزی به یک وسیله حمل‌ونقل رایج و گسترده تبدیل شده‌است. طبق گزارش انجمن حمل‌ونقل هوایی بین‌المللی (IATA)، روزانه حدود ۱۰۰ هزار پرواز در جهان انجام می‌شود و نیز تخمین زده‌شده‌است که طی سال ۲۰۱۷، ۳.۷ میلیارد مسافر در سراسر جهان پرواز خواهندداشت. در ایالات متحده، ادارۀ آمار حمل‌ونقل (BTS) گزارش می‌دهد که در طول سال ۲۰۱۶، ۷۱۸ میلیون مسافر طی ۸.۶ میلیون پرواز جابه‌جا شده‌اند.

سفرهای هوایی در سال‌های اخیر هم از لحاظ تعداد و هم از لحاظ امنیت پیشرفت کرده‌اند. طبق گزارش سازمان بین المللی هواپیمایی (ICAO)، میزان تصادفات ۲۰۱۶ در ۲/۸ حادثه در هر میلیون پرواز، کمترین میزان تصادف هواپیمایی در تاریخ اخیر است. براساس گزارش چاپ‌شده در ژورنال Research in Transportation Economics، مسافرت هوایی از لحاظ تلفات، امن‌تر از سایر وسایل معمول حمل‌و‌نقل، از جمله ماشین، کشتی، مترو،، قطار و اتوبوس است.

با این حال لحظاتی وجود دارند که حتی مسافران هوایی ماهر نیز احساس سردرگمی و ناراختی می‌کنند. هنگامی که چرخ‌ها پایین می‌آیند، یا به‌خاطر جریان‌های گردابی و ناخوشایند به شما ضربه وارد می‌شود، دست‌کم موقعیت کمی سخت‌تر می‎شود. در این لحظات، احساس خستگی یا بی‌نظمی معمولاً پس از مدت کوتاهی در همان لحظه از بین می‌رود. البته کسانی که دچار افسردگی و ترس از پرواز هستند، در وضعیت‌های مشابه خیلی بیشتر از یک احساس ناگهانی ناخوشایند را تجربه می‌کنند.

چه چیزی باعث ترس از پرواز می‌شود؟

موارد زیادی ممکن است در ترس شما از پرواز تاثیر گذار باشند. این امر می‌تواند ناشی از تاثیر مستقیم یک عامل، یا ترکیبی از چند عامل باشد. در تاثیر مستقیم ممکن است شما پروازی ناخوشایند را تجربه کنید، یا از کسی که تجربۀ چنین حوادثی را دارد، چیزهایی شنیده‌باشید. احساس غیرقابل‌کنترل بودن، یک عامل مرسوم اضطراب و این یک عامل مؤثر بر آسیب‌شناسی است. ترس ار فضای تنگ یا Claustrophobia، یکی دیگر از شرایطی است که می تواند منجر به ترس از پرواز یا aviphobia شود. کابین هواپیما فضایی تنگ و شلوغ است و در هنگام سوار شدن، احساسات خاصی را تجربه می‌کنید.

۸ راه برای غلبه بر ترس از پرواز

اگر ترس از پرواز دارید، می‌توانید با استفاده از راهنمایی‌های زیر، ناراحتی خود را در پروازهای بعدی کاهش دهید:

۱. متمرکز باشید: نفس عمیقی برای چهار شمارش داشته باشید و سپس در شش شمارش آزاد کنید.

۲. همچنان بر روی چیزی متمرکز شوید: دستان خود را در مقابل سینه خود به حالت صلیب در بیاورید و در حالی که زبان خود را روی سقف دهانتان نگه داشته‌اید، نفس عمیق بکشید.

۳.حواس‌پرتی‌های استرس‌زا را از بین ببرید: سایه‌بان پنجره را پایین بیاورید تا از عناصر متحرک پریشان نشوید.

۴.اضطراب خود را پیش‌بینی کنید: روزانه یک یا دو هفته قبل از پرواز، به ذهن خود تمرین دهید.

۵.با عناصر تسکین‌دهنده آماده باشید: چیزهایی را پیدا کنید که به شما کمک می‌کنند متمرکز و کمتر مضطرب باشید، مانند یک موسیقی آرامش‌بخش. هم‌چنین از محرک‌هایی مانند شکر دوری کنید.

۶. از دیگر عوامل تاثیرگذار دوری کنید: وقتی اضطراب عمومی افزایش می‌یابد، ممکن است ترس از پرواز نیز افزایش یابد. بهتر است عناصر اضطراب‌زا مانند کافئین، نوشیدنی‌های انرژی و محرک‌های دیگر را حذف کنید.

۷.ترس خود را تعیین کنید:  آیا ترس از دست دادن کنترل دارید؟ آیا ترس از مرگ است؟ آیا این یک فاجعه است؟ اگر حقایق مربوط به ایمنی هواپیما به شما احساس خوبی می‌دهد، قبل از سوار شدن آن‌ها را مطالعه‌کنید.

۸. ترستان را رها کنید: بسیاری از کسانی که ترس از پرواز دارند، از کنترل هواپیما هراس دارند، درصورتی‌که خلبان، یک حرفه‌ای آموزش‌دیده با هزاران ساعت پرواز است که شما را در امنیت به مقصد می‌رساند.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید