انتشار این مقاله


ترس‌هایی خاص می‌توانند از مغز پاک شوند!

ترس احساسی است که غلبه کردن بر آن بسیار دشوار است، اما تیمی از محققان روشی میانبر برای غلبه بر ترس‌ها بدون نیاز به روبه‌رو شدن با ٖآن ها اختراع کرده اند. با دستکاری در فعالیت مغز گروهی از افراد تحت آزمایش، دانشمندان توانستند یک‌سری از پاسخ‌های شرطی ترس را ایجاد و سپس از مغز پاک […]

ترس احساسی است که غلبه کردن بر آن بسیار دشوار است، اما تیمی از محققان روشی میانبر برای غلبه بر ترس‌ها بدون نیاز به روبه‌رو شدن با ٖآن ها اختراع کرده اند. با دستکاری در فعالیت مغز گروهی از افراد تحت آزمایش، دانشمندان توانستند یک‌سری از پاسخ‌های شرطی ترس را ایجاد و سپس از مغز پاک کنند بدون این‌که خود افراد از اتفاقی که می افتد آگاهی داشته باشند.

در حال حاضر، تنها راه مطمئن غلبه بر ترس‌ها و نگرانی‌ها روبه‌رو شدن با آن ها به طور مستقیم است. این رویکرد می تواند یک تجربه هیجان انگیز باشد البته به شرط موفقیت ولی همچنین می تواند باعث پریشانی اضافه تر در فرد شود. با این حال، با استفاده از یک تکنیک به نام رمزگشایی نوروفیدبک، محققان موفق به دور زدن تمام این ناخوشی ها گشتند و توانستند با علم  neuroscience ترس خاصی را از بین ببرند.

ذر ابتدا ۱۷ نفر داوطلب را با دادن شوک الکتریکی اذیت کننده، اما قابل تحمل هم زمان با ظاهر شدن تصویری خاص بر روی صفحه نمایش، در معرض یک پاسخ ترس شرطی شده قرار دادند. سپس با استفاده از روش تصویربرداری MRI کاربردی، فعالیت مغز را هنگام ترس از واردن شدن شوک بعد از مشاهده تصویر صفحه نمایش، مطالعه کردند. تیم تحقیقاتی به طور خاص بر روی بخش هایی از مغز به نام amygdala (قسمتی از دستگاه لیمبیک) و بخش شکمی میانی قشر مغز متمرکز شدند چرا که این بخش ها در کدگذاری خاطرات مربوط به ترس نقش مهمی دارند. سپس با شناسایی و مطالعه این مناطق تلاش کردند تا اطلاعات آن را پاک کنند و الگو های عصبی را دوباره بازنویسی کنند.

content-1479734564-amygd

Ben Seymour در مورد این مطالعه بیان می کند که “ما متوجه شدیم که حتی زمانی که داوطلبان در حال استراحت بودند لحظات کوتاهی قسمتی از ویژگی های حافظه ترسی خاص در الگوی نوسان فعالیت مغز دیده می شود، با وجود اینکه داوطلب خود از این ترس ٖآگاه نبود.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید