انتشار این مقاله


یائسگی زودرس با دیابت نوع دوم در ارتباط است

زمانی که عادت ماهانه زودتر از ۴۰ سالگی متوقف می‌شود، خطری ۴ برابر بیشتر از یائسگی با تاخیر دارد.

زمانی که عادت ماهانه زودتر از ۴۰ سالگی متوقف می‌شود، خطری ۴ برابر بیشتر از یائسگی با تاخیر دارد.


گزارشی از HealthDay
چهارشنبه، ۱۹ جولای۲۰۱۷ — مطالعات اخیر نشان می‌دهد هر چه یک زن زودتر دچار یائسگی می‌شود، خطر ابتلا به دیابت افزایش می‌یابد.
در بررسی حدود ۴۰۰۰ نفر از زنان در هلند، محققان هلندی متوجه شدند که در زنانی که زیر ۴۰ سال دچار یائسگی شده‌اند تقریباً ۴ برابر بیشتر از زنانی که یائسگی دیرتر – در ۵۵ سالگی و بیشتر—داشته اند احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم وجود دارد. میانگین سنی برای یائسگی در ایالات متحده، به گفته موسسه ملی پیری، ۵۱ سال است. به طور کلی بر اساس مطالعات، خطر ابتلا به دیابت به ازای هر یکسالی که به سالهای قبل از یائسگی اضافه می‌شود، ۴ درصد کاهش می‌یابد.
دکتر‌تلنت‌موکا و همکارانش در مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس در رتردام، اظهار دارد:

شروع اولیه‌ی یائسگی طبیعی]یک نشانگر مستقل برای دیابت نوع دوم در زنان یائسه است.

نتایج تحقیقات آن‌ها در ۱۸ جولای در مجله «دیابتولوجیا» منتشر شد. این مطالعات رابطه‌ی علت و معلولی مشخصی بین یائسگی زودرس و دیابت را نشان نمی‌دهد. با این حال، محققان عقیده دارند مطالعات آینده باید مکانیزم‌های این رابطه و این که آیا زمان یائسگی طبیعی تاثیری در پیش‌بینی و پیشگیری از دیابت دارد یا نه را مورد مطالعه و بررسی قرار دهند.
برای این مطالعه، آن‌ها ۳۹۶۹ نفر از زنان ۴۵ سال و بالاتر را حدود ۹ سال تحت نظر گرفتند. محققین سوابق پزشکی و پاسخ به پرسشنامه ها را بررسی کردند. در طی آن زمان ۳۴۸ مورد ابتلا به دیابت نوع ۲ ثبت شد. زنانی که عادت ماهانه آن‌ها بین سالهای ۴۰ و۴۲ متوقف شد، ابتلا به دیابتشان ۲.۴ بار بیشتر بود.
بر طبق مطالعات، یائسگی در سنین ۴۵ تا ۵۵، ۶۰ درصد احتمال ابتلا به دیابت بیشتری نسبت به یائسگی در سنین بالاتر دارد. تحقیق قبلی توسط همان نویسندگان نشان داد که زنان با یائسگی در معرض خطربیشتری نسبت به ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ هستند. از سوی دیگر آن‌ها گزارش کردند که یائسگی در سنین ۵۰ تا ۵۴ ساله با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مرگ همراه است.

فاطمه درستی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید