انتشار این مقاله


جوان‌تر ماندن فضانورد ناسا در مقایسه با برادر دوقلویش در زمین

زمانی که فضانورد ناسا، اسکات کلی (Scott Kelly) به ماموریت فضایی خود بازگشت به نظر می‌آمد فاصله سنی او با برادر دوقلوی خودش در زمین افزایش یافته باشد! آیا پدیده زمان برای اسکات کیفیتی متفاوت در مقایسه با برادر خود داشته است؟ این وقایع را می‌توان با تئوری نسبیت انیشتین مورد بررسی قرار داد. موردی […]

زمانی که فضانورد ناسا، اسکات کلی (Scott Kelly) به ماموریت فضایی خود بازگشت به نظر می‌آمد فاصله سنی او با برادر دوقلوی خودش در زمین افزایش یافته باشد! آیا پدیده زمان برای اسکات کیفیتی متفاوت در مقایسه با برادر خود داشته است؟

این وقایع را می‌توان با تئوری نسبیت انیشتین مورد بررسی قرار داد.

موردی که نظریه نسبیت انیشتین و نشانه‌های پشتیبان آن پیشنهاد می‌کنند، قابلیت گذر آرام‌تر زمان برای اشیای در حرکت در مقایسه با انواع ساکن می‌باشد. همچنین روند گذر زمان به‌وسیله اجرام سنگینی مانند زمین که ایجاد جاذبه می‌کنند، کند‌تر خواهد گشت.

به بیانی دیگر لزوما همه ما زمان را با یک نرخ ثابت تجربه نمی‌کنیم. هرچه جسمی بیشتر شتاب گرفته و سریع‌تر حرکت نماید، زمان برایش کندتر سپری خواهد شد. اسکات کلی نیز به‌دلیل حرکت با سرعتی معادل ۲۸،۲۰۰ کیلومتر بر ساعت در مدت ماموریت به میزان ۵ میلی‌ثانیه کم‌تر از برادر خود عمر کرده است! این دو برادر با اختلاف ۶ ثانیه در سال ۱۹۶۴ متولد شده‌اند. این در حالیست که اکنون این فاصله ۶ ثانیه و ۵ میلی ثانیه است.

این پیچ و تاب در روند گذر زمان، به انبساط زمان معروف است. و این دو برادر هردو فاکتور وقوع این پدیده را دارا بوده‌اند: تفاوت در سرعت نسبی‌شان و فواصل متفاوت نسبت به جرم گرانشی یا زمین.

در آخرین ویدئو منتشر شده از MinutePhysics به بررسی معمای معروفی تحت عنوان «معمای پارادوکس دوقلو‌ها» پرداخته شده است. در این مسئله هر دو شخص ناظر، در زمین و در راکت، احساس گذر کند‌تر زمان را خواهند داشت، زیرا هرکدام دیگری را در حال انجام حرکتی نسبی خواهد دید.

در مثال حرکت رفت و برگشتی راکت به فضا و بازگشت آن به زمین، چرخش زمان هنگام بازگشت راکت به زمین با توجه به شتاب‌گیری مثبت و سپس منفی آن، کلید ماجرای پارادوکس خواهد بود.

این یافته‌ها به‌وسیله برخی آزمایشات دانشمندان پشتیبانی می‌شود. این آزمایشات شامل «ساعت‌های اتمی پرواز‌ کننده بالای سطح زمین در هواپیما» می‌باشد که نتایج نشان از تفاوت گذر زمان در مقایسه با سطح زمین دارد.

البته مورد برادران کلی تنها برای بررسی پدیده انبساط زمان مورد استفاده قرار نگرفته و ناسا همواره تمایل به استفاده از دوقلو‌ها برای بررسی تاثیرات فضا در انواع گوناگونی از پدیده‌ها داشته است.

با این حال واقعیت این است که مارک، برادری که در زمین چند میلی‌ثانیه بیش‌از برادر خود عمر کرده است، در مقایسه با برادر خود اسکات، از وضعیت کلی بهتری برخوردار خواهد بود. زیرا اثرات سوء سفر‌های فضای موجب فرسودگی سریع‌تر بدن می‌گردند.

به همین دلیل مارک پس از بازگشت برادرش از فضا، با کنایه اعلام کرد:

اگر ۱۰ سال دیگر دیدید من شبیه فردی ۶۰ ساله و اسکات مانند فردی ۸۰ ساله است، بدانید علت آن چه بوده است!

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید