انتشار این مقاله


ایجاد اولین داوودی آبی رنگ از طریق مهندسی ژنتیک

محققان ژاپنی رنگ آبی آسمانی رابه مجموعه رنگ‌های گل برخی گیاهان افزودند.

وجود گل‌های مختلف به رنگ‌های گوناگون همیشه مناظر چشم نوازی ایجاد می‌کند، پژوهشگران نیز تلاش کرده‌اند تنوع رنگی برخی گل‌ها بیفزایند. مرک بردیگن از دانشگاه کرنل در این باره می‌گوید:

فراهم کردن رنگ آبی برای گل‌ها، یک هدف مقدس برای گیاهان است که نتایج شگفت انگیزی به دنبال دارد.

ترکیبات مربوط به رنگدانه‌ی آنتوسیانین که بر پایه‌ی دلفینیدین تشکیل می‌شوند، علت رنگ آبی طبیعی در گل‌هایی مثل گلابی هستند؛ اما گل‌های داوودی به صورت طبیعی فاقد این ترکیبات هستند. بنابراین محققان ژن مربوط به آنزیمی را که این ترکیبات را تولید و انباشته می‌کند را به گل‌های داوودی اضافه کردند. شکوفه‌های حاصل از این گیاهانِ اصلاح شده، طیفی رنگی از بنفش تا آبی را شامل شدند.


مقاله مرتبط: مهندسی ژنتیک چیست؟


سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و مواد غذایی در تسوکوبای ژاپن در کمال شگفتی نتیجه گرفتند که انتقال تنها دو ژن به گل داوودی می‌تواند گل‌های آبی رنگ ایجاد کند. یکی از این ژن‌ها از Canterbury bells گرفته شده و باعث شروع فرآیند تولید رنگ آبی می‌شود و دیگری از butterfly peas گرفته شده و سبب اصلاح بیشتر ملکول‌های رنگدانه می‌شود.

دانشمندان علت بروز ژن اضافه شده از طریق مهندسی ژنتیک را پیچیدگی آن می‌دانند که در نهایت موجب تغییر رنگ ۱۶ مورد از ۳۲ گل داوودی دریافت کننده این دو ژن شد، یعنی حدود ۵۹ درصد تغییر رنگ دادند.

بررسی‌های بیشتر نشان داد رنگ آبی ایجاد شده ناشی از واکنش بین ملکول‌های رنگدانه طبیعی تکه تکه شده گیاه و برخی ترکیباتی است که به طور طبیعی بی‌رنگ هستند، پس این روش می‌تواند برای سایر گیاهانی که ترکیبات طبیعی مورد نیاز برای این واکنش را دارند نیز مورد استفاده قرار گیرد.

فاطمه مجاب


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید