انتشار این مقاله


موی فر یا صاف؟ چه چیزی شکل مو را تعیین می‌کند؟

فولیکول مو یک محفظه ی پیچیده و چندسلولی است که در عمق پوست قرار گرفته، مو های صاف از فولیکول موی صاف و مستقیم, مو های فر و مجعد از فولیکول پیچ خورده و مجعد رشد می کنند.

شکل موهای هر فرد منحصر بفرد است. از نظر زیست‌شناسی فولیکول های‌مو شکل مو را در طول زندگی فرد تنظیم می‌کنند. مو دارای چندین ویژگی بیولوژیکی وابسته به نژاد است، پوست را از نور خورشید و در هوای سرد محافظت می‎کند و همچنین در ارتباطات اجتماعی نقش مهمی ایفا می‌کند.
فولیکول مو یک محفظه ی پیچیده و چندسلولی است که در عمق پوست قرار گرفته, مو های صاف از فولیکول موی صاف و مستقیم, مو های فر و مجعد از فولیکول پیچ خورده و انحنا دار رشد می کنند.
اما چرا برخی از فولیکول های مو انحنا دارند و چگونه مو فر و مجعد میشود؟انواع مختلف موی مجعد و فر وجود دارد که شامل طیف گسترده ای از اشکال فیبری است .موضوعی که توسط دانشمندان مرکز علوم و پوست در دانشگاه برادفورد و تحقیق و توسعه ی یونیلور بیان شده به این شرح است:

تصور می شود که شکل هر فولیکول مو در طول رشد جنین تعیین می شود اما چگونگی این اتفاق مشخص نیست. فولیکول موهای فر Sشکل و دارای دو خم شدگی است. شکل این فولیکول ها برای طول زندگی فرد تعیین شده است اگرچه چندسال یکبار فولیکول ها به طور طبیعی دچار تغییرات ساختاری می شوند. هر مو به مدت ۳تا ۵سال رشد می کند سپس یک دوره استراحت چند ماهه را می گذراند و در نهایت از بین می‌رود.
در طی این مرحله، فولیکول‌های مو دچار تغییرات ساختاری شده، در داخل پوست خشک می شوند و برای شروع چرخۀ جدید رشد مو، فولیکول به همان شکل اصلی خود دوباره رشد خواهد کرد.

فولیکول‌های Sشکل همواره انحنای خود را حفظ می کنند اما آن چه تنظیم مجدد انحنای فولیکول مو را تنظیم می کند ناشناخته است .علاوه بر شکلِ فولیکول های مو دانشمندان معتقدند که تفاوت رفتار سلول در تولید فیبر مو در شکل گیری آن تاثیر خواهد داشت.در موهای صاف همه ی سلول های فولیکول به طور هماهنگ رشد می کنند در حالی که در موهای مجعد ر اه جداسازی سلول ها و تولید پروتیین خاص نامتقارن است .
دانشمندان می دانند که ژن ها شکل مو را کنترل می کنند, ژنی که باعث تولید پروتیینی به نام (trichohyalin (TCHH می شود شکل خاص مو ها را کنترل می کند.
ژن TCHHشامل انواع متمایزی به نام پلی‌مورفیسم هسته‌ای کوچک است که مسئول شکل موی انسان ها در سراسر جهان است، به عنوان مثال در افراد واجدشرایط شرقی آسیا تغییرات در ژن گیرنده EDAR مرتبط با تغییر در موهای صاف و زمخت بود. اخیرا ژن های دیگری شناسایی شده‌اند که ممکن است نقش مهمی در تنظیم شکل مو داشته باشند. جالب توجه است که بعضی از این ژن ها اپی‌ژنیک هستند به این معنی که چگونگی بیان آن‌ها به توارث خانوادگی و شرایط محیطی بستگی دارد. بنابراین بار بعدی که به موهایتان نگاه میکنید و آرزوی شکل متفاوتی را دارید مطمئن باشید که دانشمندان در حال بررسی مکانیسم دقیق آن‌ها هستند.

سحر سیدی مقدم


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید