انتشار این مقاله


مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی تنظیم نشده‌اند

استفاده از کراتین اغلب باعث صافی مو می‌شود. اما بکار گیری آن عوارض زیادی نیز دارد

اخیرا با شکل معمول موهایم به مشکل برخورده‌ام. این موج‌های پری دریایی گونه بی‌دلیل نیستند. هرچند ماه یک‌بار برای صاف کردن موهایم به آرایشگاه مراجعه کرده و از مواد شیمیایی استفاده می‌کنم. ضمن صرف هزینه برای صاف کردن توسط مواد شیمیایی، سلامت خود را نیز به خطر می‌اندازم. در حقیقت این نگرانی باید در مورد کلیه‌ی لوازم آرایشی مورد استفاده وجود داشته باشد.

شاید قبلا اسم (Brazilian Blowouts) را شنیده باشید. یک برند گسترده درمانی که برای صاف کردن مو به کار می‌رود. این روش برخلاف سایر روش‌های قدیمی مانع از چسبندگی مو می‌شود.

موهای شما متشکل از پروتئین‌های بهم چسبیده همچون کراتین است. وقتی موهایتان را با اتو صاف می‌کنید، گرما باعث شکسته شدن پیوند شده و به آن‌ها اجازه می‌دهد که مستقیم و در یک مسیر به طور یکنواخت و صاف در بیایند. این حالت تا زمانی که مو به حالت قبل برگردد ادامه دارد. صاف کننده‌های شیمیایی سنتی اغلب این پیوندها را شکسته و باعث صاف شدن دائم این موها می‌شود. این صاف بودن همچنان تا زمانی که موها رشد کنند ادامه دارد. (به عبارتی موهای تحت تاثیر صاف کننده همچنان صاف باقی می‌مانند ولی موهایی که جدیدا رشد می‌کنند صاف نیستند. امکان دارد قسمتی از مو صاف و قسمتی دیگر موج‌دار یا مجعد باشد.)

استفاده از کراتین اغلب باعث صافی مو می‌شود. آرایشگران اغلب مو را به این ماده آغشته کرده و سپس با کشیدن اتو آن را صاف می‌کنند. پیوندها کاملا شکسته نمی‌شوند ولی ماده‌ی شیمیایی باعث می‌شود پیوند پروتئین‌های کراتین برای چندین هفته یا ماه به صورت صاف درآمده و بعدها به آرامی به حالت اولیه‌ی خود تبدیل شوند.

همانطور که کراتین در طول دهه‌های گذشته بسیار محبوبیت یافته است، اما عوارض جانبی زیادی همچون مشکلات تنفسی و سردرد برای آرایشگر و مشتری به همراه دارد. بوجود آورنده‌ی این عارضه فرمالدهید است، یک گاز شناخته شده در آن مایع بد بویی که معلمتان برای نگهداری قورباغه از آن استفاده می‌کرد. به نظر می‌رسد که این ماده برای باز کردن پیوند شیمیایی بین موها بسیار موفق عمل می‌کند.

مسمویت با این ماده هنوز مشخص نیست، اما با اطمینان می‌شود گفت که یک ماده‌ی سرطانزا محسوب می‌شود. با وجود این‌که بسیاری از افراد در رابطه با دود نگران نیستند اما در مورد این ماده حتی در دوزهای بسیار اندک نگرانی وجود دارد. بسیاری از شرکت‌ها برای رفع نگرانی مشتریان محصولات بدون فرمالدهید تولید کردند. اما سازمان ایمنی و بهداشت شغلی هنوز گزارش‌های مبنی بر استفاده از مواد فرمالدهید دار دریافت می‌کند. به این علت است که بسیاری از مواد هنگام گرم شدن فرمالدهید آزاد می‌کنند. علت این است که مواد بدون فرمالدهید نیز به هنگام گرم شدن ضرر دارند. حتی اگر برروی برچسب ذکر شده باشد که بدون فرمالدهید است، نمی‌شود کاملا مطمئن شد.      


بیشتر بخوانید: کراتین‌درمانی برای موهای مجعد 


حال چگونه شرکت‌های سازنده‌ی این مواد، محصولی تولید کنند که حداقل ضرر را برای آرایشگر و مشتری داشته باشد؟

محصولات آرایشی اساسا برای استفاده و بهترین کارایی تنظیم نمی‌شوند، چیزی که اغلب مصرف کنندگان لوازم آرایشی نمی‌دانند این است که، مواد آرایشی که به کار برده می‌شود اغلب سمی است. بر اساس قانون تصویب شده در سال ۱۹۳۸ محصولات غذایی، دارویی و آرایشی یک محصول قبل از دریافت تائیدیه FDA و عدم ضرر رسانی حق ورود به بازار را نخواهد داشت. در صورت ورود دستور فراخوانی و جمع‌آوری محصول داده می‌شود.

در سال ۲۰۱۶ با افزایش ۳۰۰ درصدی شکایات در FDA علیه لوازم آرایشی روبرو شدیم. سال گذشته افزایش ۷۸% داشته است. FDA تنها زمانی می‌تواند یک محصول را جمع‌آوری کند که علیه آن شکایتی به منظور مضر بودن وجود داشته باشد. FDA 1368 شکایت علیه شامپو WEN دریافت کرده بدین صورت که: این محصول قبل از پاک کردن موی سر باعث نابودی آن می‌شود. در واقع FDA نمی‌تواند دنبال طرقی باشد که یک محصول ممکن است آسیب بزند.

در حقیقت بازار سرشار از محصولاتی است که ممکن است به صورت شما آسیب برساند. اما بدون آزمایش و تائیدکافی قبل از فروش لوازم آرایشی، ممکن است چند چهره  قیل از توقف فروش محصول آسیب ببیند.

در مقایسه با سایر فاکتورهای خطرناکی چون نوشیدن مداوم الکل، نشستن یک ساعته آن هم سه بار در سال در معرض بخار فرمالدهید خطر سرطان را افزایش نمی‌دهد. محصولات شیمیایی که اغلب استفاده می‌شوند اعم از فرمالدهید موجود در صاف کننده‌های مو تا لوازم آرایشی همگی ضرر دارند و افراد صرفا برای زیباتر دیده شدن از آن‌ها استفاده می‌کنند. این محصولات حقیقتا سلامت هیچ کس را تضمین نمی‌کنند.

 

چنور مرتضی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید