انتشار این مقاله


ربات‌ها می‌توانند درون چشم شما جراحی کنند!

پزشکانی از دانشگاه آکسفورد با موفقیت کار اولین ربات جراح داخل چشم را به پایان رسانده و آن را امتحان کردند. پروفسور چشم‌پزشکی این دانشگاه، Robert MacLaren، و تیم تحقیقاتیش توانستند توسط این ربات، برداشت غشایی به ضخامت یک هزارم میلی‌متر را از داخل چشم یک بیمار مدیریت کنند. این ربات که یکی از تجهیزات […]

پزشکانی از دانشگاه آکسفورد با موفقیت کار اولین ربات جراح داخل چشم را به پایان رسانده و آن را امتحان کردند. پروفسور چشم‌پزشکی این دانشگاه، Robert MacLaren، و تیم تحقیقاتیش توانستند توسط این ربات، برداشت غشایی به ضخامت یک هزارم میلی‌متر را از داخل چشم یک بیمار مدیریت کنند. این ربات که یکی از تجهیزات نوین پزشکی به شمار می‌رود “وسیله‌ی کالبد‌شکافی شبکیه‌ای رباتیک” نام دارد. (R2D2)

ربات R2D2 توسط رباتیک‌های پزشکی هلندی ساخته شده و طراحی آن براساس حفره‌ی کلید است؛ یعنی ورود و خروج آن به حفره‌ی چشم از حفره‌ای با مقیاس کوچک‌تر از میلی‌متر صورت می‌گیرد. حتی بهتر از این، بحد زیادی ثابت است که برای کار آن در چنان مقیاس کوچکی بسیار مفید می‌باشد. برای هدایت آن درون حفره‌ی چشم از ۷ موتور که توسط رایانه کنترل می‌شوند استفاده شده تا بتواند در مقیاسی که کار خود را انجام می‌دهد حرکت کند؛ این تکنولوژی هرگونه لرزش دست جراح را نیز برطرف می‌کند، حتی لرزش‌های غیرقابل اجتنابی مثل تپش قلب خود جراحان!

Robert MacLaren:

تکنولوژی کنونی با اسکنرهای لیزری و میکروسکوپی به ما اجازه می‌دهد تا بیماری‌های شبکیه را در سطح میکروسکوپی ببینیم، ولی چیزهایی که ما می‌بینیم ورای محدودیت فیزیولوژیکی برای دسترسی با دست انسان برای جراحی هستند. با سیستمی رباتیک، فصلی کاملاً تازه را در جراحی چشم آغاز خواهیم کرد که در حال حاضر قابل انجام نیست.

در جراحی آزمایشی صورت گرفته، تیم جراحی می‌بایست غشای رشدیافته‌ی کوچکی را که بر روی شبکیه‌ی چشم بیمار تأثیر گذاشته و بینایی او را مختل کرده بود، دفع می‌کردند. بینایی این بیمار تقریباً کج شده بود. قبل از این برای درمان چنین عارضه‌ای به خاطر حساسیت بالای کار، پزشکان مچبود بودند حرکت خود را بین ضربان‌های قلب انجام دهند! ولی اکنون می‌توانند این کار را زیر ۱ دقیقه به انجام برسانند.

رباط R2D2 هنوز در حال گذراندن آزمایش‌های کلینیکیست. در واقع این جراحی اولین مورد از دوازده تاییست که باید انجام شود و با پیشرفت مراحل جراحی‌ها نیز سخت‌تر خواهند شد. در نهایت هم باید به تأیید مراجع کنترل‌کننده برسد. در آینده شاید شاهد دید جدیدی در حوزه‌ی جراحی چشم باشیم.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید